رییس سازمان خصوی سازی کشور مولدسازی را به معنای تبدیل دارایی‌ها و تبدیل آنها به احسنت ذکر کرد و با تاکید بر اهمیت استفاده از بخش خصوصی واقعی در این زمینه، گفت: دولت سیزدهم تلاش دارد دارایی‌های مازاد را در جهت گره‌گشایی مشکلات دستگاه‎های اجرایی که یکی از آنها طرح‌های نیمه تمام است، مولد سازد.

مولدسازی به معنای تبدیل دارایی‌هاست/استفاده واقعی از بخش خصوصی از اضلاع مهم مولدسازی است

«مالک رحمتی» عصر امروز چهارشنبه در نشست با بخش خصوصی، نخبگان و خبرنگاران در استان یزد با اشاره به اهمیت مولدسازی و ارزش افزایی دارایی‌های مازاد دولت، اظهار کرد: یک ضلع موضوع مولدسازی تعیین دارایی‌های کشور است که در طول چند سال گذشته در قالب سامانه‌ای این مهم انجام شده است.

وی یک ضلع دیگر از مولدسازی را طرح‌های نیمه تمام دولت ذکر کرد و گفت: نکته مهم در مولدسازی، تعیین دارایی‌ها و ترسیم نقشه راه و مسلط شدن بر طرح‌های نیمه تمام است ولی نسخه نجات‌بخش در مرحله نهایی، موضوع واگذاری دارایی‌ها مازاد دولت بر اساس هفت راهکار اعم از مشارکت خصوصی، بی او تی، واگذاری نقد و اقساط و تهاتر و سایر راهکارهاست.

رحمتی ادامه داد: براساس آیین‌نامه مولدسازی، همه دستگاه‌های اجرایی موظف به احصاء دارایی‌های مازاد و تعیین بهترین کارایی‌ها و قیمت گذاری مناسب برای آنها و تعیین طرح‌های در اولویت این دستگاه‌ها برای صرف اعتبار حاصل از مولدسازی در جهت تکمیل آنها، هستند.

وی به اهمیت نوآوری در این حوزه تاکید کرد و گفت: قطعاً باید از نعمات و مزیت‌های نسبی کشور براساس خرد جمعی در جهت توسعه و پیشرفت کشور بهره گرفته شود.

رحمتی با تاکید بر این که مولدسازی تبدیل دارایی‌هاست نه خام فروشی به عبارتی ارزش افزایی دارایی‌ها برای تبدیل آنها به احسنت است، گفت: قطعاً در باور عمومی حفظ دارایی‌ها در شرایط تورم اقدام مطلوبی به نظر می‎رسد ولی در دولت سیزدهم تلاش داریم دارایی‌های دولت را مولد کنیم تا یکی از گره‌های دستگاه‎های اجرایی که طرحهای نیمه تمام است را بگشاییم.

 وی یکی از اضلاع مهم در مولدسازی را استفاده از بخش خصوصی به معنای واقعی کلمه دانست و گفت: اگر نتوانیم امنیت سرمایه‌گذاری و تفاهم و یکدلی را با همکاری بخش خصوصی برقرار کنیم، قطعاً در پیشرفت کشور موفق نخواهیم بود لذا باید بستر لازم را برای حضور بخش خصوصی واقعی و مردمی سازی اقتصاد فراهم کنیم.

رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان این که خوشبختانه در استان یزد اقدامات خوبی در زمینه مولد سازی دارایی‌های مازاد دولت صوت گرفته است، گفت: قطعاً ایجاد شرایط مناسب در حوزه مولدسازی و به ثمر رسیدن نتایج آن می‎تواند به نوبه خود تبلیغ گفتمان سازی اقتصاد مردمی در دوره جدید باشد.

رحمتی یادآور شد: براساس آمارهای فعلی، استان یزد ۷۱۰ طرح نیمه تمام دارد که تقریباً نیمی از آنها بالای ۵۰ درصد پیشرفت دارد ولی تکمیل ۵۰ درصد باقیمانده نیاز به دو همت اعتبار دارد که با اعتبار سالانه ۹۰۰ میلیارد تومانی استان، سالها باید در انتظار بهره برداری آنها باشیم.

وی مطالبه‌ گری رسانه‌ها را در ترویج اهمیت مولدسازی حائز اهمیت خواند و متذکر شد: کشور نیازمند ایجاد نهضتی در حوزه مولدسازی است و دولت تلاش دارد مقاومت مدیران دستگاه‌های اجرایی در موضوع مولدسازی شکسته شود و تا پایان سال مشخص کنیم کدام طرح از طریق مولدسازی به بهره‌برداری رسیده است.

وی گفت: مجموع واگذاری‌های خصوصی سازی در دولت‌های مختلف ۹۱۷ مورد بوده که شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در آنها دخیل بوده‌اند ولی تنها ۲۲ واگذاری از ۹ شرکت بازگشته داده شده ولی همین تعداد افکار عمومی را در مورد خصوصی سازی مورد هجمه قرار داده است.

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: تلاش داریم با شفافیت و در اتاق شیشه ای گذاشتن دارایی‌های کشور به بخش خصوصی نشان دهیم که دولت به بخش خصوصی اعتماد کامل دارد ولی در دوره جدید بهترین مدل کسب و کار سرمایه‌گذار را نیز در کنار اهمیت قیمت‌گذاری لحاظ خواهیم کرد.

وی همچنین گفت: در دوره جدید با جدیت به تعاونی‌های دارای صلاحیت و برنامه حتی در زمینه باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس اعتقاد داریم.

 رحمتی در پایان نیز خاطرنشان کرد: در مرحله ارزش افزایی مولدسازی دارایی‌های دولت از مشاوران بخش خصوصی بهره می‎گیریم هرچند تصمیم گیری نهایی بر عهده هیات عالی مولدسازی دارایی‌ها دولت است.

مولدسازی به معنای تبدیل دارایی‌هاست/استفاده واقعی از بخش خصوصی از اضلاع مهم مولدسازی است

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.