مجری طرح های ویژه تأمین آب مشهد گفت:در طرح تامین آب از غرب مشهد با تأمین آب بخش کشاورزی و شرب به صورت همزمان بهره‌وری بیشتری در استفاده از آب یک آبخوان ایجاد شده است.

انتقال آب از غرب، بهره‌وری کشاورزی را در پی دارد

به گزارش قدس خراسان، عملیات لوله‌گذاری فاز نخست خط انتقال آب شرب به مشهد از منابع غرب مشهد با حضور داود منظور، معاون رئیس ‌جمهور در محل روستای کورده گلبهار هفتم مهر ماه به پایان رسید؛ پروژه‌ای که در آن بهره‌وری بیشتر از منابع آبی دیده شده و به نوعی استفاده از پساب برای کشاورزی محور کار قرار دارد. 

مجری طرح‌های ویژه تأمین آب مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره انتقال آب از منابع غرب مشهد گفت: یکی از منابع تأمین آب در غرب مشهد، آبخوان این منطقه است که آب شیرین و با کیفیتی دارد؛ اما بخش زیادی از این آب تنها به مصرف کشاورزی می‌رسد و کشاورز با استخراج این آب از اعماق دست‌کم ۱۵۰متری زیر زمین به تأمین آب برای بخش کشاورزی می‌پردازد.   

علی عبداللهی باغ‌سیاهی ادامه داد: این آب می‌تواند در مدار بازچرخانی قرار بگیرد و بهره‌وری بیشتری در بخش کشاورزی و شرب ایجاد کند. با این تفکر طرح انتقال آب از غرب مشهد و بازچرخانی آن در همین منطقه طراحی و آغاز شد که پیش‌بینی می‌شود در دو سال آینده این طرح به پایان برسد.

بازگردانی پساب استاندارد به زمین‌های کشاورزی

وی با اشاره به اینکه در این طرح ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب چاه‌ها از طریق لوله برای تأمین آب شرب مشهد منتقل می‌شود، خاطرنشان کرد: این آب پس از استفاده در بخش شرب و تصفیه با بالاترین درجه استاندارد زیست‌محیطی به بخش کشاورزی برمی‌گردد.  

مجری طرح‌های ویژه تأمین آب مشهد، تأمین آب بخش کشاورزی و شرب به طور همزمان را از مزایای این طرح دانست و گفت: با این رویه بهره‌وری بیشتری در استفاده از آب یک آبخوان ایجاد کرده‌ایم و این مسئله در بحث پایداری منابع آبی بسیار مؤثر است.  

عبداللهی باغ‌سیاهی به مزایای این طرح اشاره کرد و ادامه داد: انجام این طرح برای کشاورز چندین مزیت دارد؛ نخست اینکه کشاورز هزینه تأمین برق چاه خود را پرداخت نمی‌کند و دوم اینکه چون آب پساب استاندارد و غنی شده‌ است، هزینه کوددهی به محصولات کشاورزی کم و یا از بین می‌رود. در کنار این مزایا آب پایداری برای بخش کشاورزی تأمین می‌شود؛ چون شاهد افت آب چاه‌ها در غرب مشهد برای کشاورزی هستیم.

ارتقای تصفیه‌خانه‌ها در راستای انتقال آب

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح برخی از تصفیه‌خانه‌های مشهد در حال ارتقاست، تشریح کرد: از طرف دیگر، خط انتقال آب به مشهد از کورده تا تصفیه‌خانه شماره یک در حدود ۳۰ کیلومتر اجرا شده و خط رفت در حال شروع عملیات اجرایی است.

مجری طرح‌های ویژه تأمین آب مشهد به مباحث تأمین مالی اشاره کرد و گفت: از طریق ماده ۲۳ درخواست کرده‌ایم که از دولت مجوز تأمین هزینه‌های پروژه را بگیریم تا پروژه هزینه‌های خود را پوشش دهد. 

عبداللهی باغ‌سیاهی باارزش بودن رساندن آب شرب به مشهد با توجه به زائرپذیری را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: اینکه ما بتوانیم به سلامت جسمی و روانی مردم با تأمین آب کمک کنیم، کاری بزرگ و رساندن آب شرب به مشهد امری واجب است که در نهایت ایجاد اشتغال و زندگی پایدار در شهرها و روستاها را در پی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: خواسته ما از مردم این است درک متقابل برای انجام این کار باشد و کمتر مانع درست شود و اگر ابهامی است، وظیفه داریم توضیح بدهیم و با کمک رسانه‌ها به تنویر افکار عمومی بپردازیم.

در انتقال آب، منافع مردم دیده شده است

مجری طرح‌های ویژه تأمین آب مشهد این طرح را به نفع مردم دانست و ادامه داد: مردم باید در جریان اصل کاری که منافع مستقیم آن به خودشان برمی‌گردد، قرار بگیرند. کشور در شرایط اقتصادی‌ای قرار دارد که یک مقدار بحث نقدینگی کمتر و منابع مالی دولت کمرنگ است و باید این پروژه خودگردان در استان مدیریت شود.

جای خالی خیران آب در پروژه‌های انتقال آب به مشهد

عبداللهی باغ‌سیاهی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره ورود خیران و واقفان در تأمین منابع مالی پروژه‌های انتقال آب به مشهد تصریح کرد: خیلی‌ها علاقه‌مند هستند در بحث سقایی و آب‌رسانی خدمت کنند؛ چون این امر در مذهب ما تفکر مقدسی است و خیلی از مردم علاقه دارند در این مسیر کمک کنند. کمک‌ها گاهی نقدی نیست؛ اما گاهی پروژه‌ها از مسیرهایی رد می‌شوند و بعضی از مالکان وقتی متوجه می‌شوند برای آب شرب مردم است، نهایت همکاری را انجام می‌دهند و با همین نگاه مذهبی به این امر پرداخته می‌شود؛ اما اینکه خیری به صورت جدی در این امر با تأمین هزینه‌های مالی ورود داشته باشد، تاکنون نبوده است.  

پروژه‌های انتقال آب با هزینه‌های بالا در دست اقدام است؛ اما در کنار این پروژه‌ها، وجود برنامه الگوی کشت، فرهنگ‌سازی در مصرف آب و توجه به تغذیه آبخوان‌ها برای نسل‌های بعد ضروری است تا میزان بهره‌وری و ارزش افزوده هر مترمکعب آب هرچه بیشتر افزایش یابد.

خبرنگار: طاهره فجرداودلی 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.