خرمای دشتستان دارای کیفیت بالایی است که ورود آن به بازارهای جهانی می‌تواند نقش مهمی در کاهش چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان و فعالان این عرصه داشته باشد.

خرمای دشتستان در راه بازارهای جهانی/ «عمان» مشتری جدید

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، استان بوشهر به عنوان یکی از قطب‌های تولید خرمای کشور محسوب می‌شود و حدود ۵ درصد از کل خرمای کشور در این استان تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.

از نخیلات استان بوشهر سالانه حدود ۱۷۵ هزار تن محصول تولید می‌شود که بخش زیادی در داخل کشور مصرف می‌شود و بخشی از آن نیز صادر می‌شود که میزان صادرات در سال‌های مختلف، متفاوت است.

یکی از مهمترین چالش‌ها برای نخل‌داران استان بوشهر صادرات این محصول است که تقویت صادرات و حضور در بازارهای جهانی از مهمترین راهکارها برای تقویت بازار خرما و جلوگیری از ارزان‌فروشی خرما است.

طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای تقویت صادرات خرمای استان بوشهر صورت گرفته است ولی شیوع کرونا و البته صدور برخی بخش‌نامه‌های داخلی عاملی برای توقیف صادرات گسترده این محصول بوده است.

شهرستان دشتستان به عنوان قطب اصلی تولید خرمای استان بوشهر محسوب می‌شود و حدود ۷۰ درصد از کل خرمای استان در این شهرستان تولید می‌شود که کبکاب مهمترین واریته خرما در این شهرستان است.

کشورهای حاشیه خلیج فارس اگرچه خود نیز در تولید خرما نقش مهمی دارند ولی می‌توانند یکی از مراکز اصلی واردات خرما از ایران و به‌ویژه استان بوشهر باشند و این محصول را مصرف یا به بازارهای هدف خود صادر کنند.

خرمای دشتستان دارای کیفیت بسیار خوبی است و این موضوع فرصت مناسبی را فراهم می‌کند که خرما با کیفیت مناسب بسته‌بندی شده و علاوه بر تأمین نیازهای داخل، بازارهای خوبی در عرصه جهانی کسب کند.

خرمای دشتستان در راه بازارهای جهانی/ «عمان» مشتری جدید می‌شود

تولید ۱۷۵ هزار تن خرما

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از تولید ۱۷۵ هزار تن محصول در ۳۴ هزار هکتار از باغ‌های نخل استان بوشهر خبر داد و اظهار داشت: امسال ۱۵ هزار تن خارک، ۴۵ هزار تن رطب و ۱۱۰ هزار تن خرما از نخیلات استان برداشت شد.

امسال ۱۵ هزار تن خارک، ۴۵ هزار تن رطب و ۱۱۰ هزار تن خرما از نخیلات استان برداشت شد کبری توکلی دشتستان را به عنوان قطب تولید خرمای استان بوشهر معرفی کرد و ادامه داد: بیش از ۷۰ درصد خرمای استان در دشتستان و مناطق مختلف این شهرستان تولید می‌شود.

وی میزان صادرات سالانه خرمای دشتستان را حدود ۳۰ هزار تن عنوان کرد و ادامه داد: کشورهای آسیای میانه، حوزه خلیج فارس و همچنین اروپا از مشتری‌های خرمای استان بوشهر هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به ذخیره خرمای مردم در سردخانه‌ها بیان کرد: این خرما در طول سال به تدریج وارد بازارهای داخلی و یا خارجی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه کبکاب با ۶۷ درصد بیشترین میزان را در بین گونه‌های مختلف خرمای استان دارد خاطرنشان کرد: زاهدی و قصب با ۱۳ درصد در رتبه دوم است و دیگر ارقام شامل خاصویی، شکر، مجول، پیارم، برحی و… است.

خرما نیازمند بازارهای بین‌المللی

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی  اظهار داشت: به منظور رفع دغدغه‌ها و چالش‌های پیش روی کشاورزان دشتستان تلاش و پیگیری‌های فراوانی را داشته‌ایم.

ابراهیم رضایی با اشاره به اینکه خرما نیازمند بازارهای بین‌المللی است خاطرنشان کرد: با توجه به حجم بالای خرمای تولیدی باید زمینه صادرات خرما به کشورهای مختلف فراهم شود.

وی بیان کرد: پیگیری و رایزنی‌های فراوانی را در راستای ورود خرمای دشتستان به بازارهای هدف داشته‌ایم و در این مسیر از همه ظرفیت‌ها برای معرفی خرما و فعالان این عرصه به بازارهای بین‌المللی استفاده می‌کنیم.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تلاش شده تا با برگزاری نشست‌های مختلف زمینه صادرات خرمای دشتستان فراهم و این روند تسهیل شود.

خرمای دشتستان در راه بازارهای جهانی/ «عمان» مشتری جدید می‌شود

صادرات خرما به عمان

راهکارهای توسعه همکاری اقتصادی و تجاری با کشور عمان در نشست سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان و فرماندار دشتستان بررسی شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان از گسترش سرمایه‌گذاری و همکاری در زمینه‌های مختلف اقتصادی، کشاورزی و تجاری ایران و عمان خبر داد و اظهار داشت: روابط تجاری و اقتصادی ایران و عمان در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی یافته است.

علی نجفی ضمن تشریح شرایط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی عمان و همچنین بیان چالش‌ها و فرصت‌های صادراتی و تجاری، از آمادگی سفارتخانه جمهوری اسلامی در عمان برای همکاری و حمایت از صادرکنندگان خرما استان بوشهر برای تسهیل در صادرات محصولات به عمان خبر داد.

سفیر ایران در عمان از همکاری و حمایت از صادرکنندگان استان بوشهر خبر داد و گفت: سفارتخانه جمهوری اسلامی در عمان برای تسهیل در صادرات محصولات خرمای استان بوشهر به عمان آمادگی دارد.

دستیابی به بازارهای جدید خرما

فرماندار شهرستان دشتستان نیز با تشریح وضعیت جغرافیایی و اقتصادی استان بوشهر و شهرستان دشتستان در بخش کشاورزی و ظرفیت‌های تولیدی به ویژه تولید نخیلات آمادگی برای صادرات خرما به کشور عمان برای دستیابی به بازارهای جدید را اعلام کرد.

تشکیل گروه‌های صادراتی یا به عبارتی کنسرسیوم‌های صادراتی خرما با همین هدف صورت گرفته و عملاً به‌دنبال حضور محصولات تولیدی استان بوشهر در بازارهای جدید کشورهای منطقه هستیم احمد بنافی خاطرنشان کرد: تشکیل گروه‌های صادراتی یا به عبارتی کنسرسیوم‌های صادراتی خرما با همین هدف صورت گرفته و عملاً به‌دنبال حضور محصولات تولیدی استان بوشهر در بازارهای جدید کشورهای منطقه هستیم.

وی گفت: با همین هدف در نمایشگاه‌های خرما در منطقه شرکت می‌کنیم تا بتوانیم با عرصه محصولات خرما که در استان بوشهر و شهرستان دشتستان بسته‌بندی و فرآوری می‌شوند، هم ظرفیت‌های جدید را به خوبی شناسایی کنیم و هم بتوانیم محصولات تولیدی خود را با هدف دستیابی به بازار جدید عرضه کنیم.

امید می‌رود که با تلاش مسئولان و همچنین همت فعالان عرصه خرما ضمن تولید محصولی با کیفیت و بسته‌بندی مناسب، زمینه تقویت صادرات این محصولات به کشورهای مختلف فراهم شود.

خرمای دشتستان دارای کیفیت بالایی است و در صورت راهیابی به بازارهای جهانی می‌تواند سودآوری بالایی را برای کشاورزان و فعالان عرصه تولید تا فروش خرما داشته باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.