مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: افزایش مراکز درمانی و گردشگری سلامت متناسب با انتقال خون باشد.

افزایش گردشگری سلامت نیازمند تأمین فرآورده‌های خونی/ تنها ۷ روز ذخایر خونی در خراسان رضوی موجود است

سعید اصغریان در گفت‌وگو با قدس خراسان اظهار کرد: مراکز انتقال خون در پدافند غیرعامل در رده بندی حیاتی و درجه یک قرار دارد و خون و فرآورده‌های خونی زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که واقعاً جان انسان‌ها در خطر باشد و اگر این فرآورده نباشد هیچ داروی دیگری در هیچ جای دنیا جایگزین نمی‌شود.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با تاکید بر این که انتقال خون از مراکز حیاتی است، گفت: علی‌رغم حیاتی بودن این موضوع، در سال‌های گذشته متناسب با جایگاه حمایت صورت نگرفته است و کمبودهای فراوانی وجود دارد تا از نظر پدافند غیرعامل در رده متناسب قرار بگیریم.

وی گفت: ساختمان مرکزی انتقال خون از ۱۳ سال قبل هنوز به سرانجام نرسیده است تا بتواند نیازهای آزمایشگاه، سردخانه، فرآورده‌گیری استان را تأمین کند.

اصغریان همچنین به الزام رشد تجهیزات تأمین ذخایر خونی استان متناسب با رشد مراکز درمانی و گردشگری سلامت اشاره کرد و ادامه داد: در ۱۰ سال اخیر که مراکز درمانی و پرسنل مورد نیاز آن رشد داشته اند نه تنها سازمان انتقال خون افزایش نیرو نداشته است بلکه ۱۲ نفر از ۲۴۸ نیروی انسانی بازنشسته شده‌اند.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: بحران‌هایی مثل زلزله، اتش سوزی، … و هر اتفاقی از جمله تصادف و آتش سوزی که منجر به خونریزی در تعداد افراد زیادی انجام شود نیاز ما به خون را در استان افزایش می‌دهد.

۵۰۰ واحد خون نیاز روزانه استان است

وی بیان کرد: در شرایط عادی نیاز روزانه استان ۵۰۰ واحد خون است که از هر واحد ۳ واحد فرآورده خونی استحصال می‌شود.

اصغریان عنوان کرد: مصرف کنندگان ثابت ما مراکز بهداشتی درمانی با ۶۳ مرکز در استان و همچنین بیماران تالاسمی، هموفیلی، سرطانی، دیالیزی و … است که روزانه به طور ثابت باید نیاز آنها تأمین شود.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی در زمینه ذخایر خونی استان گفت: استان خراسان رضوی دومین استان مصرف کننده خون بعد از تهران است و در عین حال سومین استان از نظر تولید فرآورده‌های خونی هستیم که باید با مدیریت درست این را متعادل کرد تا دچار کمبود نشویم.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه مشهد قطب درمانی در کشور است و استان‌های همجوار و همچنین آمار روزافزون گردشگری سلامت پروسه درمانی را در مشهد طی می‌کنند نیاز به خون افزایش یافته است که اگر نتوانیم این رشد تقاضا را با نیروی انسانی و تجهیزات متناسب همراه کنیم، پاسخگوی نیاز استان هم در آینده نخواهیم بود.

اصغریان در زمینه کمک‌های بشردوستانه فرآورده‌های خونی به سایر کشورها گفت: انتقال فرآورده‌های خونی به سایر کشورها اگر صورت بپذیرد از مرکز تهران توسط شبکه خونرسانی ملی خواهد بود اما استاندارهای خونی هر کشور با کشور دیگر متفاوت است و این انتقال کمتر صورت می‌گیرد و شرایط فنی خاصی دارد که تأمین این شرایط سخت است.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی اظهار کرد: ۱۳ پایگاه انتقال خون در استان وجود دارد که ۶ پایگاه در مشهد و ۵ پایگاه در سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه، قوچان و گناباد و ۲ مرکز خونگیری در کاشمر و تربت جام که معین آن تربت حیدریه است.

وی گفت: در حال حاضر ۷ روز ذخایر خونی در استان موجود است که در شرایط عادی این عدد باید ۱۰ روز باشد و در بعضی از گروه‌های خونی از جملهo مثبت و منفی، A مثبت وAB مثبت و منفی به شدت رو به کاهش است و کلیه پایگاه‌ها در استان فعال هستند تا این گروه‌های خونی را دریافت کنند.

اصغریان با اشاره به شعار اهدای خون، اهدای زندگی گفت: خون سالم نیاز ضروری برای تمام افراد به‌ویژه بیماران محسوب می‌شود و مصدومان حوادث ترافیکی، مادران باردار و بیماران تالاسمی، هموفیلی و سرطانی … نیاز بیشتری به خون و فرآورده‌های خونی سالم دارند.

برای اولین بارغربالگری ویروسی خون‌ها با دستگاه کوواس پرو

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه در زمینه پدافند غیرعامل ۱۴ اقدام کلیدی در استان انجام شده است گفت: بروزترین دستگاه آزمایشگاهی کوواس پرو برای غربالگری بیماری‌های ویروسی که از طریق خون قابل انتقال هستند، برای اولین بار در کشور برای مشهد خریداری شد که طی ده روز آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی همچنین از جذب اعتبار برای افزایش فضای فیزیکی و ساختمان فنی در خیابان سناباد خبر داد و گفت: این موضوع به صورت مرحله به مرحله است و در سال آینده طبقه همکف آن افتتاح می‌شود.

اصغریان افزود: یک کانتینر با ظرفیت نگهداری ۱۸ هزارواحد پلاسما در دمای منفی ۴۰ با قیمت ۱۵۰ میلیارد ریال برای استان در راستای پدافند غیرعامل خریداری شده است.

خبرنگار: طیبه بازپور

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.