بخشی از مهمترین آثار نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین، ضد صهیونیستی و ضد استکبار است که‌ نشان‌دهنده روحیه آزادی‌خواه این هنرمندان است و شاهد نمایشگاهی با لحن و ادبیات متفاوت خواهیم بود.

انعکاس روحیه آزادی‌خواه و استکبارستیزی هنرمندان آمریکای لاتین در موزه هنرهای معاصر

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نشست خبری نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین با حضور محمد خراسانی‌زاده مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر، سیدامیر ناصر جاوید قائم مقام ‌رییس حوزه هنری در امور بین الملل و سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین صبح امروز ۹ آبان ماه در موزه هنرهای معاصر برپا شد.

در ابتدای این نشست خراسانی‌زاده با اشاره به اتفاق بزرگی که این روزها در تاریخ جهان در حال شکل گیری است، گفت: این روزها شاهد اتفاق بسیار بزرگی در گوشه‌ای از جهان هستیم و می‌بینیم وقتی مردم فلسطین برای حق خودشان می‌جنگند و پس از عملیات طوفان الاقصی، اسراییلی‌ها حتی نتوانستند گوشه‌ای از این خشم را  که در دفاع از حقوق قانونی مردم فلسطین بوده، تاب بیاورند و پیچیده‌ترین و بدترین حملات را بر این مردم مظلوم جاری و ساری کردند. شهادت بیش از ۸هزار نفر که قریب به نیمی از آنها کودک و بیش از ۱۵۰۰ نفر از بانوان بوده، تنها گوشه‌ای از جنایت این رژیم است و ما ‌درود می‌فرستیم به روح تمام شهدای مظلوم فلسطین.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت موزه هنرهای معاصر به عنوان مهم‌ترین موزه هنری غرب آسیا و ‌یکی از شناخته شده‌ترین موزه‌ها گفت: یکی از فعالیت‌های موزه همواره این بوده که در اتفاقات مهم کنشگری می‌کند و این هفته نیز میزبان یک اتاق مهم خواهد بود که جمعی از هنرمندان درجه اول دنیا را با خود همراه دارد. ما معتقدیم برای اینکه موزه به شأن حقیقی خود در عرصه داخلی و جهانی برسد باید امکان جهت‌دهی در حوزه‌های مختلف را داشته باشد و حتماً باید متناسب با اتفاقات روز دنیا کنش‌گری فعال داشته باشد و این نمایشگاه نمونه‌ای خوب از کنش‌گری است.

سرپرست موزه هنرهای معاصر تاکید کرد: هنر کارتون و کاریکاتور به عنوان یک هنر به‌روز در بطن مردم و جامعه مطرح است؛ کاریکاتور هنری تزیینی نیست؛ اتفاقی به‌ روز و در لحظه است؛ واکنش‌دهنده است و دارای زبان و وابسته به زبان نیست. هنر کاریکاتور بیان فراملیتی دارد و هیچ بیگانگی زبانی در آثار کاریکاتور حس نمی‌شود. این آثار نوعی از درک متقابل را ایجاد می‌کند.

وی افزود: پس از دوسالانه‌های کارتون که پیش‌تر در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شده بود، حالا قرار است در این حوزه نمایشگاهی کامل را در گالری‌های ٩ گانه موزه برگزار کنیم و در این نمایشگاه چهره‌های بین‌المللی کارتون آمریکای لاتین نیز حضور خواهند داشت.

در ادامه این نشست جاوید تاکید کرد: یکی از نقاط مورد توجه حوزه هنری در عرصه بین‌المللی آمریکای لاتین است که بخشی از آن به دلیل حجم بالای اشتراکات فرهنگی و تفکری در مبارزه با استکبار و دارا بودن ‌روحیه مقاومت است. شاید در چند سال اخیر این اتفاق قدری بسامد بیشتری پیدا کرده باشد و حوزه هنری این افتخار را داشته که محوریت بیشتری در برنامه‌هایش را به آن اختصاص دهد و ‌حضور پررنگ‌تری داشته باشد که همه اینها زیر نظر آقای شجاعی طباطبایی میسر شده است.

انعکاس روحیه آزادی‌خواه و استکبارستیزی هنرمندان آمریکای لاتین در موزه هنرهای معاصر

قائم مقام ‌رییس حوزه هنری در امور بین الملل تصریح کرد: نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین طلیعه این ارتباط است و امیدواریم چنین فعالیت‌هایی پس از این شتاب بیشتری پیدا کند؛ البته پیش‌تر هم سفر رییس جمهور به کشورهای لاتین را داشتیم که رونمایی از مجسمه شهید سلیمانی در تالار مشاهیر نیکاراگوئه یکی از اتفاقات این سفر بود. امیدوارم با یک برنامه‌ریزی منسجم میزبان رویدادهای متمرکز در ایران با حضور هنرمندان آمریکای لاتین باشیم و همچنین بتوانیم با همکاری آنها برنامه‌هایی در آمریکای لاتین با حضور هنرمندان ایرانی تدارک ببینیم.

جاوید با بیان اینکه این نمایشگاه با حضور ۹ هنرمند مطرح آمریکای لاتین برگزار می شود، ادامه داد: اگر این نمایشگاه شأن هنری و کلاس کار بالایی پیدا کرده حتماً مرهون کنشگری موثر و حرفه‌ای موزه هنرهای معاصر است. تدارک این نمایشگاه از دو ماه ونیم ‌گذشته با همکاری موزه هنرهای معاصر و سیدمسعود شجاعی طبطبایی انجام شده و امروز با دو اتفاق مهم روبرو هستیم که توجه مخاطب این رویداد را به خودش جلب می‌کند. نخست همزمانی این نمایشگاه با هفته مبارزه با استکبار جهانی و دیگری طوفان الاقصی است.

وی یادآور شد: بخشی از مهمترین این آثار، ضد صهیونیستی و ضد استکبار است که‌ نشان‌دهنده روحیه آزادی‌خواه هنرمندان آمریکای لاتین است و با توجه به اینکه این نمایشگاه لحن و ادبیات متفاوتی دارد، طبیعی است مخاطبان‌ توجه بیشتری به این رویداد خواهند داشت.

در ادامه شجاعی طباطبابی با اشاره به روند برپایی این نمایشگاه گفت: شروع این اتفاقات و ارتباط ما با هنرمندان حوزه بین المللی و آمریکای لاتین با برپایی دوسالانه‌ها رخ داد و از همان جا با هنرمندان امریکای لاتین آشنا شدیم و آثارشان  را آوردند. در روزهای آتی هم ‌حضور آقای آرس «آریستید استبان ارناندس گررو» را نمایشگاه خواهیم داشت که باعث می‌شود اعتبار این نمایشگاه بهتر رقم بخورد.

وی با اشاره به اهمیت آمریکای لاتین گفت: در همین روزهای اخیر و اتفاقاتی که رخ داده از طوفان الاقصی و شهادت ‌کودکان و زنان هم می‌بینید که هنرمندان آمریکای لاتین بسیار جلودار هستند. ما با حضور ۹ نفر از چهره‌های مطرح دنیا یک نمایشگاه کارتون و کاریکاتور را برپا می‌کنیم که حاصل تلاش و استمرار تعامل با این منطقه است که بیش از سی سال قدمت دارد.

به گفته شجاعی طباطبایی؛ تعداد آثار از امریکای لاتین خیلی زیاد بود و هدف اصلی ما این بود که هنر این کشورها را معرفی کنیم. نزدیک‌ به ۴۰۰ اثر از ۱۵ کشور از جمله آرژانتین، اکوادور، هندوراس، مکزیک، کوبا، شیلی، کاستاریکا، کلمبیا، جمهوری دومینیکن، پرو اروگوئه، ونزوئلا و نیکاراگوئه در این نمایشگاه ارائه می‌شود که رویکرد غالب آنها ضدصهیونیستی است. همچنین گالری شماره ۵ موزه هنرهای معاصر نیز به طور اخص به موضوع غزه می‌پردازد و بیش از ۶۰ اثر فاخر در آن ارائه شده است.

وی ادامه می‌دهد: تعداد آثار از امریکای لاتین خیلی زیاد بود و قصدمان این بود که هنر این کشورها رو معرفی کنیم.

انعکاس روحیه آزادی‌خواه و استکبارستیزی هنرمندان آمریکای لاتین در موزه هنرهای معاصر

در پایان این نشست پوستر این نمایشگاه رونمایی شد. این پوستر توسط مسعود نجابتی طراحی شده و او این اثر را با تلفیقی از آثار خودش و هنرمند کوبایی «آرس» طراحی کرده است.

 نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین از ۱۱ تا ۲۸ آبان ماه در موزه هنرهای معاصر برپاست.

انعکاس روحیه آزادی‌خواه و استکبارستیزی هنرمندان آمریکای لاتین در موزه هنرهای معاصر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.