عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اتکا به خود و سیاست گذاری های عقلایی در حوزه دیپلماسی فعال انرژی و حرکت به سمت دانش بنیان شدن صنعت نفت و گاز در دولت سیزدهم مدنظر قرار گرفت و رشد اقتصادی را برایمان رقم زد و این بخش به پیشران رشد و توسعه اقتصادی کشور تبدیل شده است.

سیاست‌های فعال انرژی و دانش بنیان شدن موجب پیشرانی صنعت نفت در رشد اقتصادی شد

اخیرا بانک مرکزی ایران و مرکز آمار رشد اقتصادی فصل بهار ۱۴۰۲ را منتشر کردند. این گزارش نشان داد که  رشد اقتصادی کشور با احتساب نفت در بهار امسال ۷.۹ درصد بوده است. این در حالی است که رشد اقتصادی در این بازه زمانی بدون احتساب نفت، ۶.۱ درصد برآورد می‌شود.

سیاست گذاری صحیح دولت سیزدهم در زمینه ی فروش نفت در نهایت توانست میزان صادرات کشور را به رقم بی‌سابقه‌ای بعد از آغاز دوباره تحریم‌ها در سال ۲۰۱۸ برساند. به طوری که رکورد تولید 3.3 میلیون بشکه‌ای نفت خام در روز در اوج دوران تحریمی رقم خورد.

نکته ی مهم این است که صنعت نفت و گاز کشور در شرایطی تبدیل به پیشران اقتصادی کشور شده و سهم بالایی در رشد اقتصادی کشور برعهده گرفته است که در شرایط شدید تحریمی به سر می بریم. بر کسی پوشیده نیست که فروش نفت کشور با تحریم های سختی روبروست و طبق اعلام خزانه داری آمریکا حتی طی سال های اخیر بر شدت تحریم ها افزوده شده است.

سیاست های دولت سیزدهم در راستای فروش نفت و افزایش ظرفیت تولید گاز کشور بر مبنای اتکا به خود و خنثی سازی تحریم ها پیش رفت و در نهایت توانست نتایج خوبی ایجاد کند.

رشد اقتصادی نتیجه سیاست گذاری های صحیح در حوزه بازارسازی برای فروش نفت

 سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه ی مجلس  با اشاره به این موضوع که بخش زیادی از رشد اقتصادی سه ماهه ی اول سال جاری را مدیون صنعت نفت و گاز هستیم، تصریح کرد: سیاست گذاری های صحیحی که در حوزه ی بازارسازی برای فروش نفت داشتیم در نهایت نتیجه داد و به رشد اقتصادی صنعت نفت کشور منجر شد. به طور مثال، می توانیم از همکاری در پالایشگاه های فراسرزمینی یاد کنیم. در این سیاست به صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای هدف پرداختیم و توانستیم از طریق نوسازی پالایشگاه های نیمه کاره ی دیگر کشورها به فروش نفت خود مبادرت کنیم.

وی در ادامه گفت: با سرمایه‌گذاری مستقیم بر توسعه میادین گازی و همچنین تعیین تکلیف قراردادی کاهش اتلاف گاز در خطوط لوله و جلوگیری از هدررفت گاز فلر، در زمینه توسعه صادرات گاز نیز قدم‌های بسیار خوبی برداشتیم و توانستیم صادرات گاز خود به ترکیه و عراق را بیش از ۵۰ درصد نسبت به زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم رشد دهیم.

با توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی می‌توانیم میزان صادرات فعلی را تا ۳۵ درصد رشد دهیم

این نماینده ی مجلس خاطرنشان کرد: در توسعه میادین گازی توانستیم با اتکا به توان متخصصان داخلی و باور به توانایی هایمان به بهره برداری بپردازیم و از اتکای خود به دیگران بکاهیم. بهره برداری از این فاز به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه کرد و توانست سهمی در رشد اقتصادی کشور داشته باشد. به دنبال توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی و افزایش ظرفیت ۶ میلیارد مترمکعب تولید گاز کشور در سال، می‌توانیم میزان صادرات فعلی خود را تا ۳۵ درصد نیز رشد دهیم.

میرتاج الدینی گفت: واقعیت این است که در دولت سیزدهم به جای چشم دوختن به نتیجه ی مذاکرات، در راستای خنثی سازی مذاکرات چاره اندیشی کردیم و توانستیم نتایج خوبی به دست بیاوریم. عملکرد دولت سیزدهم نشان از خوداتکایی ماست و ثابت کرد که می توانیم بدون وابستگی به دیگران و با اتکا به داشته های خودمان رو به جلو حرکت کنیم.

حرکت به سمت تنوع مبادی صادراتی از طریق بازاریابی در زمینه مینی ریفاینری‌ها 

وی ادامه داد: اتکا به خود و سیاست گذاری های عقلایی در حوزه دیپلماسی فعال انرژی و حرکت به سمت دانش بنیان شدن صنعت نفت و گاز در دولت سیزدهم مدنظر قرار گرفت و در نهایت ما را به هدف مان رساند و رشد اقتصادی را برایمان رقم زد و این بخش به پیشران رشد و توسعه اقتصادی کشور تبدیل شده است. اینکه توانستیم در شرایط تحریمی از طریق خنثی سازی تحریم ها به فروش نفت بپردازیم، نشان دهنده ی هوشمندی ماست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ی مجلس  تأکید کرد: سیاست‌های کلیدی و جدید دولت سیزدهم در زمینه گسترش تجارت نفت خام نظیر تمرکز بر بازارسازی جدید و ایجاد تقاضای جدید در بازار قابل تقدیر است. در این سیاست گذاری ها، تلاش شد با تکیه بر فعال کردن ظرفیت مستهلک شده پالایشگاهی در نقاط مختلف دنیا نظیر آفریقا و آمریکای جنوبی  و همچنین حرکت به سمت تنوع مبادی صادراتی از طریق بازاریابی نوین در زمینه مینی ریفاینری‌ها در شرق آسیا میزان صادرات کشور افزایش یابد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.