آیت‌الله هاشمی علیا در سلسله جلسات اخلاق خود که هر سه شنبه در حوزه علمیه برادران قائم(عج) برگزار می‌شود؛ در ادامه شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه و در توضیح عبارت«اللَّهُمَّ إِنیِّ أَعُوذُ بِکَ مِنْ غَلَبَةِ الْحَسَدِ»بحث رذیله اخلاقی حسد را تشریح کرد و راه های مقابله با آن را بیان فرمود.

خیرخواهی راهکار عملی مقابله با حسد

مؤسس حوزه علمیه قائم(عج) چیذر این نکته را خاطر نشان کرد که غلبه حسد به عنوان بدترین صفت انسانی، سبب بروز بسیاری دیگر از رذائل اخلاقی همچون غیبت، تهمت و تلاش برای نابودی محسود است؛ مانند آنچه که فرزندان یعقوب نبی (ع) نسبت به پدر و برادر خود روا داشتند.

این استاد اخلاق در ادامه به روایتی از امیر مؤمنان علی(ع) با این مضمون که «حسادت دأب انسان‌های پست و اعداء نعمت‌هاست» اشاره کرده و افزود: با توجه به اینکه برخی انسان‌ها مؤمن واقعی نیستند و نمی‌توانند نعمت را در کسی ببینند، باید در حد توان نعمت‌های خود را مخفی کرد. چه نعمت های مادی چون طلا و جواهرات، چه نعمت های معنوی. روایتی در این زمینه از پیامبر گرامی اسلام(ص) وجود دارد که فرمود: «اِسْتَعِینُوا عَلَی إِنْجَاحِ اَلْحَوَائِجِ بِالْکِتْمَانِ، فَإِنَّ کُلَّ ذِی نِعْمَةٍ مَحْسُود؛ برای موفقیت و به نتیجه رسیدن کارها و نیازها از روش کتمان، پنهان کردن بهره گیرید زیرا هر صاحب نعمتی مورد حسادت واقع می‌شود».

این استاد اخلاق در ادامه سخنانشان راه‌های علمی و عملی مقابله با این رذیله مهلک اخلاقی را بیان کرد. راهکارهای علمی یعنی علم داشتن به مواردی که دانستن آنها موجب دوری انسان از حسادت می‌شود مانند اینکه انسان باید بداند حسود قبل از ضرر زدن به دیگری، به خود آسیب می‌رساند. حسادت مورد رضای خداوند و اولیای الهی نیست و حسود منفور مردم واقع می شود.

آیت الله عاشمی علیا راهکار عملی مقابله با حسد را عمل کردن بر خلاف این رذیله معرفی کرد. یعنی رفت و آمد و محبت به فرد محسود که در سطح عمومی تر و وسیع تر، همان خیرخواهی برای دیگران و اصلاح امور آنهاست زیرا شأن انسان مؤمن این است که آسایش و رفاه و راحتی مؤمنین را بخواهد و اگر در کسی نعمتی دید، از خداوند بخواهد این نعمت را برای او بیشتر کند. آنچه برای خود می‌خواهد، برای دیگران هم بخواهد و درصدد ارشاد و کمک به آنها برآید.

ایشان در بیان اهمیت خیرخواهی به عنوان یکی از نشانه‌های ایمان نیز فرمود: انسان ناصح به کسی گفته می‌شود که در گفتار و نیز در عمل او غش و خلاف و نیرنگ راه ندارد، بلکه خلوص و صفا و صمیمیت و رفاقت و محبت است. پیامبران الهی همه اینگونه بودند و اصلاً خود خداوند، ناصح است و انسان های خیرخواه را نیز دوست دارد. بنابراین انسان‌هایی که خیرخواه دیگران نیستند ایمانشان نقص دارد و باید در آن تجدید نظر کنند. علاوه بر اینکه طبق روایتی از امام صادق(ع) کسی که به نعمت‌های الهی و مقدراتی که او بین بندگانش تقسیم کرده است غضبناک باشد، ارتباطش با خداوند قطع می شود. لذا باید در مقام جهاد با نفس برآمد تا فضائل را جای رذائل قرار دهیم و معیوب از این دنیا نرویم. ان شاءالله...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.