معاون مدیرکل امور شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد گفت: فضای شرکت‌های دولتی تا الان برای عموم شناخته شده نبوده و به لطف انتشار صورت های مالی زوایای پنهان عملکردی این شرکت‌ها روشن شده است.

به لطف انتشار صورت‌های مالی زوایای پنهان عملکردی شرکت‌های دولتی روشن شد

درست است که بودجه شرکت‌های دولتی قابل جمع بستن با بودجه دستگاه‌های دولتی نیست. اما صرف این تفاوت نمی تواند دلیلی برای عدم شفافیت عملکرد شرکت‌های دولتی باشد. زیرا دولت بیش از 50 درصد از مالکیت آن‌ها را برعهده دارد و مردم در این شرکت‌ها ذینفع هستند. 

اگرچه شرکت‌های دولتی بیش از نیمی از بودجه‌ کشور را به خود اختصاص‌ می‌دهند اما تا کنون نحوه‌ عملکرد آن‌ها از دید عموم پنهان بوده و بودجه‌ آن‌ها مورد بررسی دقیق قرار نمی گرفته است. 

به زعم کارشناسان، شفافیت زمانی رخ‌ می‌دهد که داده‌های قابل استفاده در دسترس عموم باشند. همان کاری که در قالب انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی در دستور کار قرار گرفته است. 

به این ترتیب، کارشناسان، پژوهشگران، دانشجویان، اساتید دانشگاه و دیگران‌ می‌توانند به اطلاعات شرکت‌های دولتی دسترسی داشته باشند و از آن‌ها برای تجزیه و تحلیل و ارائه‌ راهکار استفاده کنند. 

نظرات رضا نوروزیان، معاون مدیر کل امور شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد را در خصوص اینکه انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی چه تأثیری بر افزایش بهره وری آن‌ها و شفاف شدن فضای اقتصادی کشور دارد، جویا شدیم که در ادامه‌ می‌خوانید.

نوروزیان با اشاره به این موضوع که انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی مزیت‌های زیادی برای کشور دارد و با جدیت در حال پیگیری است، تصریح کرد: این اقدام باعث‌ می‌شود که کارنامه ای از شرکت‌های دولتی در معرض دید عموم قرار بگیرد و عملکرد آن‌ها قضاوت شود.

وی ادامه داد: در صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی تمامی اطلاعات ریز و درشت مالی آن‌ها می‌آید. به این ترتیب،‌ می‌توانیم بررسی دقیقی از وضعیت شرکت‌های مورد بحث داشته باشیم.

معاون مدیرکل امور شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی باعث‌ می‌شود که بستری برای مقایسه‌ عملکرد شرکت‌ها به صورت سالانه به وجود بیاید و ببینیم که وضعیت شرکت مورد نظر نسبت به سال گذشته چه تغییری کرده است. 

وی ادامه داد: تمامی اطلاعاتی که در صورت‌های مالی‌ می‌آید از قبیل دارایی‌ها و هزینه‌های شرکت‌ها قابلیت تجزیه و تحلیل دارد و به ما کمک‌ می‌کند که درک درستی از وضعیت این شرکت‌ها داشته باشیم. 

نوروزیان خاطرنشان کرد: مدیران دولتی و سیاست گذاران‌ می‌توانند از اطلاعاتی که در سامانه کدال قرار می‌گیرد، در راستای بهبود سیاست گذاری‌ها و اتخاذ تصمیمات درست بهره بگیرند. 

وی ادامه داد: خبرنگاران و اصحاب رسانه، کارشناسان و خبرگان اقتصادی نیز می‌توانند از اطلاعاتی که در صورت‌های مالی منتشر می‌شود، در راستای تجزیه و تحلیل وضعیت شرکت‌های دولتی بهره بگیرند. تمامی این روندها، به شفاف تر شدن فضای اقتصادی کشور و بهبود عملکرد شرکت‌های دولتی‌ می‌انجامد. 

معاون مدیرکل امور شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: صورت‌های مالی منتشره به ما کمک‌ می‌کند که نقاط قوت و ضعف شرکت‌های دولتی را متوجه شویم و سمت و سوی حرکت این شرکت‌ها را مشخص کنیم. به این ترتیب،‌ می‌توانیم قضاوت بهتری در مورد عملکرد این شرکت‌ها داشته باشیم و تصمیمات درستی در مورد آن‌ها اتخاذ کنیم. 

نوروزیان توضیح داد: فضای شرکت‌های دولتی تا الان برای عموم شناخته شده نبوده است و اطلاعاتی از آن‌ها تا قبل از این در دسترس مردم قرار نداشت. مردم و بعضاً کارشناسان نمی دانستند شرکت‌های دولتی چه هویتی دارند، چه فعالیت‌هایی انجام‌ می‌دهند، چرا تشکیل شده اند و مأموریت شان چیست، قرار است چه باری از دوش دولت بردارند و ماهیت حضورشان در بدنه‌ اقتصاد کشور به چه صورت است. بر اثر اقداماتی که وزارت اقتصاد در راستای شفاف سازی عملکرد شرکت‌های دولتی به اجرا گذاشته است، این زوایای پنهان شرکت‌های دولتی روشن‌ می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.