۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۱
کد خبر: 930988

دستگاه دیپلماسی کشورمان حرکت‌های مؤثری را برای دفاع از آرمان فلسطین در دستورکار خود قرار داده و سفرهای فشرده وزیرخارجه کشورمان در صدر بسیاری از اخبار جهان قرار گرفته است.

سفر دوره‌ای دوم به قطر و ترکیه برای بررسی تحولات غزه و توقف حملات رژیم‌صهیونیستی بسیار حائز اهمیت بود. پیش‌تر عراق، لبنان، سوریه، قطر، عربستان و نیویورک مقصد سفرهای رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان بودند. هشدارهای دیپلماتیک و تهدیدات جدی از ساعت صفر گرفته تا تهدید به پاسخ به جنایات صهیونیست‌ها و نیز رسیدگی حقوقی در مجامع بین‌المللی، همه‌وهمه نشان‌دهنده این است که ایران حرکت پرشتابی را به‌عنوان محور مذاکرات خود برای دفاع از مردم فلسطین در پیش گرفته است. 
دیدار دوباره حسین امیرعبداللهیان با اسماعیل‌هنیه نیز واکنش‌های جدی را در سطح رسانه‌های بین‌المللی به‌همراه داشت و به‌جهانیان نشان داد برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا، نه‌فقط مردم ایران بلکه سران ایران اسلامی نیز در کنار ملت مظلوم فلسطین ایستاده‌اند. اما در حقیقت دستاوردهای این سفرهای دوره‌ای چیست و آیا با وجود اینکه ایران در نبرد غزه حضور مستقیم ندارد، مذاکرات دیپلماتیک سران کشورمان فایده‌ای هم داشته است؟ 
شاید بتوان گفت مهم‌ترین دستاورد مذاکرات، همگرایی منطقه‌ای برای ایجاد جبهه واحد علیه رژیم‌صهیونیستی است. بر همین اساس پس از سفر به عربستان شاهد بودیم در اجلاس سران کشورهای اسلامی، ایران تلاش کرد این کشورها را متقاعد سازد موضع واحدی را در تحریم رژیم‌صهیونیستی اتخاذ کنند. دورشدن از عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی نیز تحت فشار دیپلماتیک ایران اتفاق افتاد. پس از سفر امیرعبداللهیان، بن‌سلمان از به تعویق‌انداختن عادی‌سازی روابط خود با رژیم‌صهیونیستی خبر داد. جالب‌تر آنکه عربستان که خود تا چندی پیش درصدد عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی بود، به دو کشور بحرین و امارات هشدار داد که آن‌ها نیز روابط خود را با این رژیم به‌تعویق بیندازند. 
دیدارهای بی‌وقفه در دوره دوم سفرها در یک‌ماه اخیر نشان‌دهنده عزم جزم ایران در حمایت از آرمان قدس شریف است. حتی می‌توان گفت به‌دلیل رویکردهای دیپلماتیک جدی ایران به‌ویژه پس از دیدار امیرعبداللهیان با امیر قطر، شاهد بودیم با وساطت قطر گذرگاه رفح برای عبور زخمیان و مجروحان باز شد و بالاخره نخستین آمبولانس‌ها از باریکه غزه وارد مصر شدند. 
این دیپلماسی فعال به اینجا ختم نشد. امیرعبداللهیان در دیدار هاکان‌فیدان، وزیرخارجه ترکیه نیز خواهان توقف ارسال سوخت به فلسطین‌اشغالی شد. وی در استانبول در دیدار با همتای ترکیه‌ای خود گفت: «رئیس‌جمهور ایران پیشنهاد کرده است در اسرع وقت جلسه‌ای با حضور رهبران منطقه، کشورهای اسلامی و عربی برای پایان‌دادن به جنگ برگزار شود» .
وزیرخارجه کشورمان همچنین با سران ایرلند، واتیکان و مالت گفت‌وگوی تلفنی داشته و مصاحبه‌هایی با بلومبرگ، الجزیره، سی‌ان‌ان، نیویورک‌تایمز، رادیوملی آمریکا و سخنرانی در سازمان ملل نیز در تداوم حرکت دیپلماسی رسانه‌ای دستگاه سیاست‌خارجی محسوب می‌شود که بسیار حائز اهمیت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.