۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸
کد خبر: 931693

عضو مردمی هیئت مدیره شرکت پدیده شاندیز گفت: با نظر دادگستری و به خواست هیئت مدیره و سهامداران، نخستین مدیر عامل پدیده به پدیده شاندیز بازگشته و چند وقتی است در پدیده حضور دارد.

پدیده شاندیز در مدار تغییر

به گزارش قدس خراسان، اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰روزهایی بودند که پدیده شاندیز به عنوان یک ابرپروژه اقتصادی و گردشگری، زبانزد خاص و عام بود و سیل نیروی کار که روزانه برای فعالیت در پروژه‌های پدیده به سمت شاندیز حرکت می‌کردند، شگفت‌آور بود.

این روزها با بازدید مدیر کل دادگستری خراسان رضوی از پروژه‌های این مجموعه و بازگشت مدیر عامل سابق پدیده، این پرسش مطرح می‌شود که آیا این ابرپروژه با وجود چالش‎‌های بانک صادرات و سایر بدهی‌های خود، دوباره روزهای طلایی گذشته را خواهد دید و به پایان خود نزدیک خواهد شد یا خیر؟

عضو مردمی هیئت مدیره شرکت پدیده شاندیز در گفت‌وگو با قدس خراسان عنوان کرد: پس از بازدید رئیس کل دادگستری خراسان رضوی از پدیده شاندیر، اعلام کردند پروژه پدیده شاندیز باید فعال شود.

محمودرضا جواهری گفت: همکاری رئیس جدید دادگستری در حل مسائل پدیده تاکنون ۱۰۰ درصدی بوده و با نظر دادگستری و به خواست هیئت مدیره و سهامداران، محسن پهلوان، نخستین مدیر عامل پدیده که هنوز هم محکومیت دارد و بیرون بودنش در قالب آزادی مشروط است، به پدیده شاندیز بازگشته و زیر نظر هیئت مدیره، طبق قانون تجارت، کار انجام می‌دهد و چند وقتی است در پدیده حضور دارد. 

وی افزود: پیش از این، شرکت افسانه‌سازان با مدیریت محسن پهلوان در پروژه کیش در قالب یک قرارداد۴۰هزار میلیارد تومانی که بزرگ‌ترین قرارداد بخش خصوصی کشور محسوب می‌شد، پس از موافقت هیئت مدیره و رأی‌گیری در مجمع مردمی شروع به کار کردند تا بخشی از پروژه‌های پدیده شاندیز بر مدار تکمیل بیفتد، اما متأسفانه چالش‌هایی که بانک ایجاد کرد، سبب شد این ۴۰همت چندان در رونق سهام این شرکت مؤثر نباشد. 

نماینده مردمی سهامداران در هیئت مدیره پدیده شاندیز به مراحل عقد قرارداد پدیده کیش اشاره کرد و گفت: نوشتن این قرارداد و جذب سرمایه‌گذار برای پروژه، هشت ماه زمان برد و فراخوان‌هایی برای جذب سرمایه‌گذار منتشر شد؛ اما با توجه به حجم بالای قرارداد، تنها شرکت افسانه‌سازان توانست این تأمین مالی را انجام دهد. با وجود اختیاری که هیئت مدیره برای تصمیم‌گیری در این زمینه داشت اما واگذاری این قرارداد به افسانه‌سازان در مجمع مردمی برای رأی‌گیری به اشتراک گذاشته شد و سهامداران با بیش از ۶۰ درصد آرا به افسانه‌سازان برای سرمایه‌گذاری در کیش رأی دادند.

جواهری تصریح کرد: در حال حاضر چند ماه از این تصمیم می‌گذرد؛ اما دچار چالش‌های بزرگی شده‌ایم که عمده آن هم مربوط به اصلی‌ترین سهامدار و بورس است. همه این‌ها موجب شد قرارداد ۴۰ همتی که باید رشد و رونق جهشی به سهام پدیده می‌داد، بی‌اثر شود و با این کار نتوانستیم از این قرارداد به نفع مردم استفاده کنیم و آن‌ها حق دارند ناراضی باشند.

وی ادامه داد: پس از استقرار شرکت افسانه‌سازان در کیش برای انجام کار، یک‌هزار و ۲۰۰ اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شد و در حال حاضر ۵۰۰ نفر در پروژه مشغول به کار و بتن‌ریزی هستند؛ اما آن جهشی که باید در کار داشته باشیم، ایجاد نشده است.

نماینده مردمی سهامداران در هیئت مدیره پدیده شاندیز در خصوص ابهامات ایجاد شده از سوی بانک و بورس توضیح داد: ابهامات آن‌ها  مسائلی به اصطلاح خودشان فنی بود. برای مثال اینکه چطور می‌خواهید ضمانت‌ها را بگیرید، درباره رهن چه کار می‌توانید بکنید و سایر موارد که همه این ابهامات را هیئت مدیره پدیده پاسخ داده بود؛ اما قانع نشدند. از این رو بورس هم بسیار سنگ‌اندازی کرد و اجازه نداد سهام گشان باز شود. 

جواهری تصریح کرد: منطقه آزاد کیش هم پروانه‌های ما را پایدار نکرد و تا حدی دچار ساز و کار اداری آن‌ها هم شدیم؛ اما در نهایت توانستیم موافقت‌ها را بگیریم و تعدادی از پروانه‌ها را در کیش پایدار کنیم. ما قرارداد بسته بودیم؛ ولی تعدادی از قراردادها و کارها در کیش قفل شد. در مورد شاندیز، مقام ارشد قضایی خراسان رضوی، حجت‌الاسلام ‌و المسلمین خلیلی دید متفاوتی داشت و گفت محسن پهلوان باید بیاید و محوریت را شاندیز قرار بدهد و پدیده شاندیز فعال شود.

خروج سرمایه ۴۰هزار میلیارد تومانی از استان

وی خاطرنشان کرد: ابتدا نظرمان این بود شاندیز هم در کنار کیش فعال شود و با توجه به درصد پیشرفت، اول شاندیز فعال شود و ۴۰همت از خراسان رضوی خارج نشود و در خود استان بماند؛ اما متأسفانه این‌گونه نشد و این سرمایه به کیش رفت. از لحاظ ساخت و ساز در شاندیز ۵۰درصد پروژه در برخی جاها تحقق یافته؛ ولی درکیش ۲۰درصد بیشتر نبوده؛ اما مسئولان صلاح دیدند کیش را فعال کنیم.

جواهری پیگیری‌های مردمی را دلیل بازگشت نخستین مدیر عامل پدیده به این پروژه دانست و گفت: از ابتدای حضور هیئت مدیره جدید و با کمک سایر سهامداران، نظر مردم از طریق بیت رهبر معظم انقلاب، مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه پیگیری شد و اکنون به نتیجه رسید.

به گفته وی اتفاق‌های خوب به زودی در پدیده رقم خواهد خورد و در هفته‌های آینده قرار است در ساختمان هتل پدیده شاندیز چندهزار مترمربع بتن‌ریزی شود که مقداری یادآور اتفاق‌های سال ۱۳۹۰ است که بتن‌ریزی درحد شکستن رکورد گینس انجام شد.

نماینده مردمی سهامداران در هیئت مدیره پدیده شاندیز به سایر مسائل این شرکت که از طریق دادگستری خراسان رضوی در حال پیگیری است، اشاره کرد و گفت: یک مسئله دیگر که در مجمع بیان شد، درباره سهام اضافه‌ای است که به اشتباه به بانک صادرات داده شده و باید برگردد. سندها جمع‌آوری شده و ۶ ماه کارشناسی صورت گرفته و به مدیر کل دادگستری خراسان رضوی تحویل داده شده و امیدواریم هر چه سریع‌تر رأی صادره به نفع مردم اجرایی شود. 

جواهری افزود: این سهم تنها مربوط به بانک صادرات نیست. مؤسسه ملل، شهرداری شاندیز و جهاد کشاورزی هم سهامی دارند که باید به خزانه پدیده برگردد که این میزان حدود ۲۰ درصد سهام گشان و حدود ۱۰ درصد سهام ابنیه است. ما می‌گوییم هم حق سهامداران هم حق مالکان و خالقان باید به آنان برگردد. 

وی در خصوص اولویت‌های در دست پیگیری برای پروژه پدیده شاندیز عنوان کرد: اگر بخواهیم رتبه‌بندی کنیم، سه اولویت داریم و باید با همدیگر انجام شود. نخست ساخت و ساز و دوم انتشار اخبار خوب برای سهامداران پدیده است که برای رشد سهام پدیده نیاز است. عامل سوم برای رشد سهام، سرمایه است. باید پولی برای پشتیبانی کردن سهام باشد. آنچه مستقیم سر سفره سهامدار می‌رود، تیرآهن و بتن‌ریزی‌ها نیست، نتیجه آن بتن‌ریزی و پیشرفت‌ها یعنی رشد سهام، سر سفره مردم می‌رود. اگر رشد سهام خوب نباشد و به قیمت واقعی نرسد، انگار ما کاری نکرده‌ایم.

عضو مردمی هیئت مدیره شرکت پدیده شاندیز ادامه داد: اگر اولویت، ساخت و ساز است، در کنار آن باید آوردن سرمایه‌گذار و تأمین مالی هم اولویت باشد که سرمایه‌گذار اعلام آمادگی کرده و همت مسئولان پدیده را می‌طلبد. 

در سال ۱۳۹۳ به دلایل متعدد از جمله قیمت‌گذاری سهام که توسط محسن پهلوان انجام می‌شد، با حکم مراجع قانونی، پدیده تعطیل شد و حالا پس از نزدیک به یک دهه که از آن تعطیلی می‌گذرد، به نظر می‌رسد اقدام‌های دستگاه قضا در استان و بازگشت نخستین مدیر عامل پدیده به خواست مردم، روزهای پر رونقی را برای پدیده رقم خواهد زد؛ رونقی که فقط تصمیم‌ها و گذر زمان نتیجه آن را نشان خواهد داد.

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.