معاونت آموزش، توانبخشی و سلامت خانواده انجمن اوتیسم ایران با تاکید بر اهمیت آموزش فرزندپروری به والدین طیف اوتیسم، گفت: دوره فرزندپروری توسط سازمان بهداشت جهانی در ایران آموزش داده شده و یک پروتکل جهانی است که شامل ۱۰ جلسه گروهی و سه جلسه انفردای برای والدین است.

«طرح پنجره»؛ بسته ‌ای خدمتی و توانبخشی برای آموزش فرزندپروری به والدین طیف اوتیسم

سینا توکلی با بیان اینکه انجمن اوتیسم ایران از ابتدای فروردین ماه سال جاری پروژه‌ای به‌ نام "پنجره" را شروع کرده است، در توضیح این طرح، گفت: این برنامه آغاز شد تا به واسطه حامیان و همراهان بتوانیم هزینه مستمرِ توانبخشی کودکان طیف اوتیسم را فراهم کنیم.

وی افزود: در این طرح علاوه بر حمایت از کودکان طیف اوتیسم از طریق بسته خدمتی درمانی و توانبخشی که به صورت حضوری و آنلاین ارائه می‌شود، خدماتی مرتبط با مسئله سلامت روان والدین نیز تعریف شده است. در حال حاضر تمامی اعضای زیر هفت سال انجمن اوتیسم ایران می‌توانند از خدمات روان‌پزشکی (روان‌پزشک بزرگسال) و مشاوره و روان‌درمانی با پرداخت ۱۰ درصد تعرفه به صورت آنلاین بهرمند شوند.

او تاکید کرد: مطالعات نشان داده‌اند که استرس، اضطراب و افسردگی در والدین دارای فرزند طیف اوتیسم بیشتر از سایر والدینی است که فرزند غیر اوتیسم دارند؛ بنابراین ما باید به سلامت روان والدین اهمیت دهیم تا والدینی داشته باشیم که بتوانند با فرزندشان روان درمان و توانبخشی را به درستی دنبال کند و این روند منقطع نشود.

توکلی درخصوس خدماتی که انجمن اوتیسم ایران به کودکان زیر هفت سال از این طیف ارائه می‌دهد، توضیح داد: ویزیت فوق تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان، ارزیابی جامع توانبخشی و کاردرمانی حسی _ حرکتی، گفتار درمانی، مداخلات شناختی، رفتاردمانی و بازی‌درمانی گروهی شامل این خدمات است.

وی افزود: در تمامی کلینیک‌های خانه‌های امید (در تهران و دیگر استان‌ها) و توانبخشی آنلاین هر دو ماه، کودک ارزیابی دوره‌ای می‌شود و روند درمان و توانبخشی او بررسی می‌شود. مجددا برنامه‌ریزی کلاس‌ها بر اساس علائم اختلال طیف اوتیسم در کودک تغییر می‌کند و بسته مسیر امید، با توجه به سطح علائم کودک تغییر می‌کند و خدمت ادامه پیدا می‌کند.

او دوره فرزندپروری را خدمت دیگر طرح پنجره به خانواده‌ها معرفی کرد و گفت: دوره فرزندپروری توسط سازمان بهداشت جهانی در ایران آموزش داده شده و یک پروتکل جهانی است که شامل ۱۰ جلسه گروهی و سه جلسه انفردای برای والدین است.

معاونت آموزش، توانبخشی و سلامت خانواده انجمن اوتیسم ایران، افزود: والدین به گروه‌های ۱۰ نفره تقسیم می‌شوند و توسط مدرسین مجربی که زیر نظر سازمان بهداشت جهانی در قالب مدل TOT آموزش دیده‌اند، دوره می‌بینند. هدف از برگزاری این دوره این است که والد متوجه شود چگونه با چالش‌های رفتاری کودک طیف اوتیسم خود مواجه شده و واکنش‌های درستی را داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.