کارگردان نمایش برچسب گفت:هنرمندان شهرستان جایی برای آموزش و تماشای تئاتر ندارند و حضور در فضای جشنواره می‌تواند برای آن‌ها مثل یک کلاس آموزشی باشد.

جشنواره تئاتر خراسان برای هنرمندان شهرستان کلاس درس است

جشنواره تئاتر خراسان رضوی این روزها در حال سپری کردن سی‌وسومین دوره‌ خود است. در روز نخست جشنواره، چهار نمایش «خرمهره»، «رورانس»، «پانتیفرکت» و «آخرین تولد» در بخش صحنه‌ای و سه نمایش «امام‌الحق»، «میراث» و «صید هشتم» در بخش خیابانی به اجرا در آمدند. 
روز دوم جشنواره؛ ۲۱ آبان نیز با اجرای سه نمایش صحنه‌ای و سه نمایش خیابانی کار خود را به پایان رساند. «یه جور دیگه یعنی همین»، «برچسب» و «شب، گریه زیر طاقی» از جمله نمایش‎هایی بودند که در روز دوم روی صحنه رفتند. 
«برچسب» اثری است به کارگردانی یک هنرمند کاشمری که می‌گوید تمام عوامل نمایش هنرجویانش هستند و فقط به خاطر آن‌ها در جشنواره شرکت کرده است. به این بهانه با او به گفت‌وگو نشستیم.

در نمایش «برچسب» دنبال داستان گفتن نیستیم
احسان عاقل گفت: این نمایش کاری مفهومی-تجربی است که از تئاتر فیزیکال تأثیر گرفته؛ اما به طور کامل هم نمی‌توان به آن نمایش فیزیکال گفت. سعی داشتیم به سمت اثری مفهومی پیش برویم و برای رسیدن به آن مفاهیم، تصاویر و لحظاتی را کنار هم قرار می‌دهیم. به شدت تلاش کردیم داستان تعریف نکنیم. در واقع این مدل تئاتر، ضد داستان است. 
وی ادامه داد: تماشاچی در این مدل تئاتر به شدت وابسته به جنبه‌های بصری است. نمایش باید دیده شود و قصه‌ای برای تعریف کردن ندارد که بشود در چند خط آن را توضیح داد. 
عاقل با تأکید بر اینکه این روزها مخاطب عام بیشتر به دنبال شنیدن و دنبال کردن قصه است، اظهار کرد: با وجود این، تماشاگران ارتباط بسیار خوبی با نمایش برقرار کردند. در چند سال اخیر با قصه‌گویی‌های مبتذل خیلی به ذهن تماشاگر آسیب زدیم.

هرکس با نگاه خودش از نمایش برداشت می‌کند
وی افزود: وجود آثار ضعیف در تئاتر و سینما، ذائقه مخاطب را تنزل داده است. نمایشی که ما کار کردیم، پر از چرایی است و مخاطب پس از دیدن نمایش همچنان ذهنش درگیر آن خواهد بود. همین مسئله سبب می‌شود تماشاگر به چالش کشیده شود، فکر کند و توجه خود را به نمایش معطوف کند. داستان‌ها و نمایشنامه‌هایی که یک‌شبه نوشته می‌شوند، بسیار به ذائقه مخاطب آسیب می‌زنند. این روزها تئاتر آزاد بیشتر فروش دارد و این خطرناک است.
کارگردان نمایش «برچسب» در مورد ارتباط مخاطب با این نمایش گفت: تجربه فوق‌العاده‌ای در اجرای آن داشتم و بازخوردهای بسیار خوبی از مخاطبان در قشرهای مختلف گرفتم؛ اما تماشاچیان معدودی هم هستند که به آن مدل تئاترها عادت کرده‌اند و این نمایش را پس می‌زنند. همواره به صورت ناخودآگاه مقاومتی نسبت به آثاری که قرار است ساختاری را بشکند یا تغییری ایجاد کند وجود دارد که طبیعی است. با این حال تأثیر نمایش را در مخاطب به وضوح دیدم و تجربه شیرینی داشتم. 
عاقل افزود: همین که مخاطبان هرکدام با دیدگاه و جهان‌بینی خودشان از نمایش برداشت و آن را بازگو می‌کنند، جای خوشحالی است و این یعنی کارمان را درست انجام داده‌ایم؛ چراکه رسالت این نمایش همین است. در سالن تئاتر افراد با سطح سواد و دغدغه متفاوت نشستند و هرکدام به اندازه خودشان جذب اثر شدند. حتی در میان مخاطبان، استثناهایی هم دیدم و مخاطبانی بودند که برخلاف انتظار من، ارتباط بسیار خوبی با نمایش برقرار کردند.

همکاری خوب دبیرخانه با هنرمندان؛ نقطه قوت جشنواره
وی که حدود چهار بار به عنوان کارگردان و هفت بار به عنوان بازیگر در جشنواره تئاتر خراسان تجربه حضور دارد، در خصوص حال و هوای جشنواره امسال گفت: اتفاق خوبی که در جشنواره امسال رخ داد، همدلی و همکاری بسیار خوب دبیرخانه و عوامل اجرایی آن با هنرمندان و شرکت‌کنندگان است. این پای کار بودن عوامل و دبیر جشنواره موجب شد از کم ‌و کاستی‌هایی هم که وجود دارد، چشم‌پوشی کنیم. آن‌قدر برخوردها و تلاش دبیرخانه خوب بود که خیلی از مسائل و کمبودها برایم مهم نیست. 
این هنرمند کاشمری افزود: از لحاظ سطح کیفی آثار، به نظر من جشنواره چندان قوی شروع نشده و امیدوارم اجراهای بعدی راضی‌کننده‌تر باشد. عقیده من این است که هنرمند روی صحنه تئاتر آزاد است هر چیزی که می‌خواهد نمایش بدهد به شرطی که لازم باشد و آسیبی ایجاد نکند. تنها با پول، سرمایه و دکورهای آنچنانی نمی‌توان اثر تولید کرد. مهم محتوایی است که ارائه می‌شود.  در میان افرادی که برای نخستین بار در جشنواره حضور پیدا می‌کنند، سطح کیفی آثار خوب است؛ اما شاید از افراد باتجربه‌تر انتظار بیشتری برود. 

می‌خواهم تئاتر را در شهرم به یک شغل تبدیل کنم
وی گفت: هنرجویان من در شهرستان با کمترین امکانات، بیشترین تلاش را انجام می‌دهند. تمام عوامل نمایش برچسب هنرآموزان خودم هستند و من تنها برای دیده شدن آن‌ها و البته برای اینکه بتوانند تجربه کسب و آثار متفاوت را تماشا کنند و درس بگیرند، در جشنواره شرکت کردم. هدف اصلی من این است که تئاتر را در شهرم به یک شغل تبدیل کنم. 
عاقل در ادامه مطرح کرد: برای اجرای این نمایش یک سال تمرین داشتیم و اگر با حق و انصاف با آن برخورد شود، بی‌شک دیده خواهد شد؛ اما آن‌قدر اتفاقات عجیب و غریب در سال‌های گذشته دیدم که هیچ‌چیز برایم قابل پیش‌بینی نیست. سعی می‌کنم چندان به جایزه و کسب مقام فکر نکنم. 
او گفت: به هر طریقی شهرستان‌ها باید در جشنواره حضور داشته باشند؛ چراکه به دلیل نبود امکانات و شرایطی که با آن روبه‌رو هستند، باید حضور آن‌ها جدی‌تر گرفته شود. هنرمندان شهرستانی جایی برای آموزش و تماشای تئاتر ندارند و حضور در این فضا می‌تواند برای آن‌ها مثل یک کلاس باشد؛ اما این حضور نباید به قیمت ورود هرکار بی‌ارزش و ضعیفی از شهرستان به جشنواره و آسیب رساندن به کیفیت تئاتر تمام شود. 
اجرای نمایش‌های حاضر در سی‌وسومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی تا ۲۲ آبان ادامه دارد و اختتامیه این دوره از جشنواره نیز روز سه‌شنبه ۲۳ آبان برگزار خواهد شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.