طهرانچی، حکمرانی بر اساس علم مبتنی بر قرآن را بسیار مهم و ضروری دانست که در اندیشه های قرآنی رهبر معظم انقلاب اسلامی موج می زند.

حکمرانی مبتنی بر قرآن در اندیشه های رهبر انقلاب موج می زند

دکتر محمدمهدی طهرانچی، امروز در کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه ای در سالن شهید مطهری دانشگاه آزاد اسلامی تهران با بیان این که توجه به این اندیشه ها نگاهی جدید را برای اشراب از آموزه های قرآنی به انسان می دهد، اظهار داشت: برای اینکه قرآن کریم در زندگی مان مهجور نباشد، بایستی تلاش مضاعفی انجام دهیم، چرا که براساس قرآن کریم می توانیم تعلیم و تربیت، سبک زندگی، حکمرانی و ... را پایه ریزی نماییم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که قرآن کریم تنها حدیث گذشته نیست، بلکه دوای دردهای کنونی و آینده ماست، افزود: قرآن کریم دربردارنده پدیده های انسانی، طبیعی و اجتماعی و مبتنی بر گزاره های زندگانی است که باید با بهره گیری از تمام ارکان شناختی با قرآن کریم روبرو شویم.

وی جامعه، اقتصاد و حکمرانی دانش بنیان را از کلیدواژه های به روزی دانست که قرآن کریم برای آنها تبیین های دقیقی را مطرح کرده است، ادامه داد: متاسفانه ما سیاستگذاری و برنامه ها را تقلید و قالب ها را کپی برداری و در ادامه به تطابق آن با آموزه ها می اندیشیم، در حالی که در حکمرانی اسلامی باید چرایی را به خوبی ترسیم نماییم، زیرا پاسخ به چرایی همچون ریل حرکت قطار حکمرانی اسلامی است.

طهرانچی خاطرنشان کرد: وقتی سخن از حکمرانی می کنیم، یعنی سیاستگذاری و برنامه ریزی و قانون گذاری در حوزه سلامت، فرهنگ، اقتصاد، علم و فناوری، علوم اجتماعی و ... مورد توجه قرار می گیرد.

وی با بیان این که فلسفه و رویکرد سیاستگذاری خیلی از نظامات ما پرورش یافته رویکردهای غربی است، حکمت و علم را دو لازمه حکمرانی مبتنی بر آموزه های قرآنی دانست و با بیان این که حکمت درک جریان حقایق عالم است، افزود: علم جهت مند در مسیر شناخت پدیده است که کارکرد جهت داری در این پدیده دارد.

طهرانچی تأکید کرد: با سیر در اندیشه های رهبر معظم انقلاب می توان دریافت که راهبری نظام اسلامی بر اساس قرآن و معارف اهل بیت علیهم السلام و باورمندی مطلق به سنت های الهی در آن موج می زند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب مجتهدی دارای مکتب سیاستگذاری حکمرانی اسلامی است که از آن به اندیشه های راهبردی یاد می شود.

وی با بیان این که در اندیشه رهبر معظم انقلاب، تحول نیازمند پشتوانه فکری است و بدون پشتوانه فکری نمی توان به تحول رسید، اظهار کرد: رهبر انقلاب عالم قرآنی مبتنی بر درک زمانی عینیت حکومت اسلامی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که در اندیشه رهبر معظم انقلاب اعتقاد به حاکمیت الهی مبنای فلسفه حکمرانی سیاسی است، گفت: نظام سیاسی اسلام، نظام حاکمیت الهی به معنای جامع و کامل است.

وی، حکمرانی بر اساس علم مبتنی بر قرآن را بسیار مهم و ضروری دانست که در اندیشه های قرآنی رهبر معظم انقلاب اسلامی موج می زند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.