«محمد مویزو» رئیس جمهوری جدید مالدیو در اولین روز کاری خود رسما از هند درخواست کرد که نیروهای خود را از این کشور مجمع‌الجزایری خارج کند.

رئیس جمهور مالدیو رسما خواستار خروج نیروهای هند از کشورش شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، دفتر ریاست جمهوری مالدیو شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس جمهوری این درخواست را رسما در دیدار با کرن ریجیجو وزیر علوم زمینی هند مطرح کرد.

مالدیو از هند خواسته است تا پرسنلی را که برای راه اندازی و پرواز سه هواپیمای اهدایی در مالدیو دارد، از این کشور خارج کند. این هواپیماها به گشتزنی بر فراز حریم هوایی مالدیو می‌پردازند.

هنوز ضرب الاجلی برای خروج نیروهای هندی تعیین نشده است.

مویزو جمعه در مراسم تحلیف خود گفت که خارج کردن نیروهای خارجی جزو اولویت‌های دولت اوست.

وی هفته گذشته به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که قصد ندارد با آوردن نیروهای چینی بجای نیروهای هند توازن منطقه‌ای را تغییر دهد.

مردم مالدیو در ۳۰ سپتامبر (۸ مهر)، محمد مویزو را با ۵۴ درصد از آرا، به ریاست جمهوری انتخاب کردند. با تغییر نفر اول حکومت در مالدیو، برخی اصلاحات سیاسی به طور اساسی اجرا خواهد شد، نکته مهم درباره مالدیو و بیشتر کشورهای جنوب آسیا، رقابت چین و هند بر سر گسترش نفوذ سیاسی در کشورهای این منطقه است.

محمد مویزو، شهردار سابق پایتخت مالدیو، ۴۵ ساله و دارای مدرک دکترای مهندسی عمران از انگلستان است، او قبل از پیوستن به سیاست به عنوان مهندس در بخش خصوصی کار می کرد و قبل از اینکه شهردار ماله شود، وزیر مسکن و زیرساخت های این کشور بود.

مالدیو، کشوری با جمعیتی حدود نیم میلیون نفر که در ۴۵۰ مایلی جنوب هند قرار دارد، به عنوان یک مقصد توریستی شناخته می شود و همچنین در خط مقدم تغییرات آب و هوایی قرار دارد.

رئیس جمهوری جدید مالدیو، در مراسم تحلیف خود که روز جمعه ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) برگزار شد، گفت: تجارت با هر دو کشور هند و چین را دنبال خواهد کرد اما خطوط استقلال و حاکمیت مالدیو به روشنی ترسیم خواهد شد و حضور نظامیان کشورهای خارجی را برنمی تابیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.