معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس از ویژگی‌های بارز شخصیت شهید مدرس را ترجیح مصالح ملی بر منافع شخصی دانست و گفت: شهید مدرس دلبسته و شیفته مقام و ثروت نبود و رضاخان که می‌دانست نمی تواند با تطمیع و تهدید این سید ساده‌زیست را به تمکین وادار کند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور: بودجه ۱۴۰۳ عدالت‌محور و واقع‌بینانه است

به گزارش قدس‌آنلاین، سید محمد حسینی به مناسبت هشتاد و ششمین سالروز شهادت آیت‌الله سید حسن مدرس و روز مجلس در برنامه صبح بخیر ایران شبکه یک سیما با اشاره به ویژگی‌ها و خصوصیات بارز و برجسته شهید مدرس گفت: آیت‌الله مدرس در دوران اختناق رضاخان بعنوان شخصیتی شجاع، مجتهدی وارسته، عالمی فرزانه و سیاستمداری با ذکاوت در مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی نقش ماندگاری ایفا کرد، سیره‌ی سیاسی این عالم ربانی برای امام خمینی الهام بخش بود و امام عظیم الشأن که اهل اغراق و مبالغه‌گویی نبود، شهید مدرس را ستاره درخشانی بر تارک کشور می دانست که کلمات کوچک‌تر از آن هستند که وی را توصیف کنند.

معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: حضور مدرس در مجلس باعث اعتبار مجلس بود و به آن وزن می‌داد به‌گونه‌ای که هرگاه حضور نداشت، غیبتش کاملا احساس می‌شد، حتی مخالفانش انگار منتظر آمدنش بودند.

حسینی در ادامه همکاری و همگرایی دولت و مجلس را در دوره اخیر سازنده و مفید توصیف کرد و گفت: اگرچه مطابق قانون اساسی، قائل به تفکیک و استقلال نسبی قوا هستیم اما اگر بین قوا همکاری و تعامل سازنده نباشد و به‌جای تعامل، تقابل و رویارویی سیاسی و باندی حاکم شود، اداره امور کشور و اجرای برنامه‌های اساسی با مشکل و مانع مواجه می‌شود و اصطکاک و تنش بین قوا علاوه بر آسیب‌ به کشور، سبب کاهش امید و اعتماد مردم به مسئولان نظام و سرمایه اجتماعی می‌شود.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: نظارت و تقنین دو وظیفه و رسالت اصلی مجلس است. قانون خوب نوعی ریل‌گذاری است که اگر مبتنی بر کار کارشناسی و دقت‌نظر باشد اجرای مصوبات با مشکل کمتری همراه خواهد بود و در غیر این صورت کار سخت و زمان‌بر خواهد شد و نظارت‌ها نیز اگر حساب‌شده و کارشناسی باشد، در اجرای درست قوانین و مصوبات نقش مهمی خواهد داشت و دولت از آن استقبال می‌کند.

حسینی با تاکید بر اینکه عدم دخالت در امور اجرایی و عزل و نصب ها به نفع کشور و خود نمایندگان است، خاطرنشان کرد: رویه‌ اعضای دولت این است که در موضوعاتی مانند انتصاب مدیران با گروه‌های مختلف از جمله فعالان فرهنگی، علمی، سیاسی و اجرایی و همچنین نمایندگان مشورت می‌کنند اما در نهایت این مدیر ارشد هست که با لحاظ جمیع جهات تصمیم می‌گیرد که به چه کسی به‌عنوان مدیر حکم دهد تا بتواند در قبال عملکرد وی پاسخگو باشد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور افزود: رهبر معظم انقلاب بر همدلی و هم افزایی بین قوا تاکید دارند و دولت بر این اساس همکاری و همگرایی با مجلس را در دستور کار خود دارد و امروز بین دو قوه در جهت.گیری‌های کلان، سیاست خارجی و منافع ملی هماهنگی و همگرایی وجود دارد و البته در فروعات اختلاف‌نظر کارشناسی امری طبیعی است و معمولا سبب می‌شود یک موضوع از جهات مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

حسینی با بیان اینکه در این دوره با توجه به تحرک و فعال بودن دولت، اولویت با رسیدگی به لوایح است و در مقایسه با دوره قبل تعداد طرح‌های نمایندگان که در دستور صحن قرار گرفته کمتر بوده است، گفت: اگر کم کاری و تعلل در دولت باشد طبیعی است که مجلس در موضوعات مورد نیاز طرح ارائه کند تا خلأ قانونی را پر کند همچنان که در دوره گذشته بخاطر کوتاهی دولت، حتی تدوین برنامه ششم توسعه برای اولین بار به مجلس واگذار شد اما دولت مردمی آیت‌الله رئیسی نشان داده که فعالانه پیگیر امور است و تاکنون بالغ بر ۱۰۰ لایحه به مجلس ارسال کرده است که از این تعداد ۴۳ مورد به قانون تبدیل شده است و تنها ۱۴ طرح نمایندگان نهایی و تصویب شده که در این خصوص باید از نمایندگان بخاطر اولویت دادن به لوایح تشکر کرد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نقش نظارتی نمایندگان در ارائه‌ تذکر، طرح سوال و حتی تحقیق و تفحص و استیضاح را مهم تلقی کرد و در عین حال اقدام معدود نمایندگان در طرح مباحثی که بعضا با مصالح ملی سازگاری ندارد و برخی حاشیه‌سازی‌ها بدون توجه به تبعات منفی آن را مورد نقد قرار داد و گفت: به‌عنوان نمونه اخیرا یک نماینده مجلس در اوج جنگ غزه و تحرکات سیاست خارجی، موضوع استیضاح وزیر خارجه را مطرح کرد و این موضوع در بعضی رسانه‌ها و فضای مجازی طوری جلوه داده شد که انگار مجلس به دنبال این قضیه است در حالی‌که با تحلیل شرایط منطقه و مسائل جهانی مشخص بود که موقع‌شناسی در طرح این موضوع مورد توجه نماینده مذکور نبوده و مجلس با این اقدام مخالف است.

حسینی درباره لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ و زمان تحویل آن به مجلس گفت: روز سه‌شنبه ۳۰ آبان اقای رئیس‌جمهور آماده حضور در صحن مجلس برای تقدیم لایحه بودجه و توضیح پیرامون آن بود که چون بررسی برنامه هفتم تمام نشده بود هیئت رئیسه این حضور را به تاخیر انداخت.

وی ادامه داد: با توجه به اصلاح ماده ۱۸۰ و ۱۸۲ آئین نامه داخلی مجلس، در سال جاری لایحه بودجه باید در دو بخش و دو مرحله به مجلس تقدیم شود، ابتدا تبصره‌ها و احکام و منابع و مصارف عمومی و در مرحله دوم جداول بودجه و تفصیل اعتبارت به مجلس ارائه شود.

معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: دولت سعی کرده بودجه را واقع‌بینانه و بر مبنای عدالت‌محوری تنظیم کند و بودجه ۱۴۰۳ اولین بودجه‌ای است که بر اساس احکام برنامه هفتم پیشرفت تنظیم شده و قرار است یک پنجم اهداف کمی و کیفی برنامه هفتم را تحقق بخشد.

حسینی در پایان به مسئولان توصیه کرد فرصت خدمتگزاری را مغتنم بشمارند و با روحیه جهادی بی وقفه در خدمت‌ مردم و پیشرفت کشور باشند تا بعد از پایان دوره مسئولیت، حسرت و افسوس نخورند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.