جامع کارشناس انرژی گفت: شکستن انحصار توسعه میادین کشور که تا پیش از این تنها در انحصار شرکت ملی نفت ایران بود؛ موجب می‌شود که صنعت برداشت نفت و گاز کشور با تحولی بزرگ و همچنین بهره‌وری بالاتر همراه شود.

تحول بزرگ در صنعت برداشت نفت و گاز با شکستن انحصار شرکت ملی و امکان حضور بخش خصوصی در توسعه میادین کشور

فرشاد جامع کارشناس انرژی در رابطه با اهمیت مصوبه مهم قانون برنامه هفتم توسعه به قدس گفت: یکی از مصوبات مهم قانون برنامه هفتم توسعه، بحث اصلاح وضعیت توسعه میادین نفت و گاز کشور و امکان حضور بخش خصوصی در توسعه این میادین و شکستن انحصار توسعه میادین کشور که تا پیش از این تنها در انحصار شرکت ملی نفت ایران بود؛ موجب خواهد شد که صنعت برداشت نفت و گاز کشور با تحولی بزرگ و همچنین بهره‌وری بالاتر همراه شود. 

وی ادامه داد: همچنین شکستن این انحصار همچنین می تواند باعث ایجاد یک چارچوب نظارتی قوی شود که شفافیت، پاسخگویی و رقابت منصفانه را ترویج می کند. ایجاد قوانین و مقررات روشنی که بر مشارکت بخش خصوصی حاکم است، تضمین انطباق با استانداردهای زیست محیطی، پروتکل های ایمنی، و شیوه های اخلاقی ضروری است. یک چارچوب نظارتی مؤثر، زمینه بازی برابر را برای همه شرکت‌کنندگان فراهم می‌کند، اعتماد سرمایه‌گذاران را القا می‌کند و صنعت نفت و گاز با ثبات و پایدار را تقویت می‌کند.

جامع کارشناس انرژی در ارتباط با بهینه کردن منابع و فناوری‌ها در جهت تحقق بیشترین ظرفیت برداشت از میادین مشترک با کمک و ورود بخش خصوصی در زمینه برداشت از میادین؛ اظهار کرد: مشارکت بخش خصوصی می تواند به بهره‌وری بیشتر در تولید و همچنین کاهش ریسک‌های مرتبط با اکتشاف و تولید نفت و گاز کمک کند. علاوه بر این، شرکت‌های خصوصی اغلب دارای پرتفوی متنوعی هستند و مشارکت آنها می‌تواند به کاهش تاثیر قیمت‌های نوسان نفت یا عدم قطعیت‌های ژئوپلیتیکی بر اقتصاد کلی ایران کمک کند. همچنین همکاری بین بخش خصوصی و شرکت ملی نفت ایران می تواند انتقال فناوری و اشتراک دانش را تسهیل کند. شرکت‌های خصوصی، به‌ویژه اپراتورهای بین‌المللی، می‌توانند تجربه و تخصص خود را به اشتراک بگذارند و بهترین شیوه‌ها و رویکردهای نوآورانه را با شرکت‌ها و متخصصان داخلی به اشتراک بگذارند. این انتقال دانش می‌تواند توانایی‌های شرکت‌های نفت و گاز ایران را ارتقا بخشد، مهارت‌های فنی آنها را ارتقا بخشد و رشد و توسعه آنها را تسریع کند.

وی گفت: شکستن انحصار در صنعت نفت و گاز ایران این پتانسیل را دارد که فرصت‌ها و مزایای متعددی را باز کند. مشارکت بخش خصوصی در سراسر زنجیره تولید باعث افزایش بهره وری، توسعه نوآوری و بهبود کیفیت برداشت نفت و گاز می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.