گارد ساحلی فیلیپین با ادعای اینکه تعداد ناوهای جنگی چین در صخره مرجانی منطقه انحصاری اقتصادی(EEZ) خود بیشتر شده، دو ناو را برای گشت زنی در دریای جنوبی چین مستقر کرده است.

فیلیپین برای نظارت بر ناوهای چین در دریای جنوبی چین گشت‌زنی می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، فیلیپین ادعا می‌کند تعداد ناوهای نظامی چینی حاضر در صخره مرجانی ویتسان که مانیل آن را جولیان فیلیپ می‌نامد، در ماه نوامبر(آبان-آذر) از ۱۱۱ به ۱۳۵ افزایش یافته است.

فرمانده گارد ساحلی فیلیپین دستور داده است در این صخره مرجانی گشت زنی دریایی انجام شود.

در این بیانیه آمده است: گارد ساحلی فیلیپین به تعهد خود در زمینه حفاظت از امنیت دریایی و محیط زیست دریا پایبند است تا تمامیت ارضی، حاکمیت، حقوق حاکمیت، و اختیارات قضایی فیلیپین را در دریای غربی فیلیپین را حفظ کند.

دریای غربی فیلیپین عبارتی است که مانیل برای آب‌های دریای چین جنوبی در محدوده ۲۰۰ مایلی منطقه انحصاری اقتصادی(EEZ) خود استفاده کرده است.

سفارت چین در مانیل به این موضوع واکنش نداده است.

یک دادگاه بین المللی در سال ۲۰۱۶ حاکمیت چین را بر ۹۰ درصد از دریای چین جنوبی بی اعتبار شمرد، اما پکن این حکم را به رسمیت نمی شناسد. چین در سال‌های اخیر جزایری را در آب‌های مورد مناقشه ساخته است و بر روی بعضی از آن‌ها فرودگاه ایجاد کرده است.

تایوان، مالزی، ویتنام و برونئی همگی ادعای حاکمیت بر بخش هایی از این دریا را دارند.

بیانیه گارد ساحلی فیلیپین تنها چند روز پس از آن منتشر شد که این کشور با آمریکا گشت زنی هوایی و دریایی و به دنبال آن رزمایش مشابهی با استرالیا در دریای چین جنوبی انجام داد و موجب ایجاد تنش با پکن شد.

فیلیپین برای مقابله با آنچه «فعالیت‌های نظامی» چین در دریای چین جنوبی می‌نامد، بیشتر تلاش می‌کند. این دریا به نقطه عطف تنش‌های چین و آمریکا نیز تبدیل شده است.

چین می‌گوید فیلیپین از «نیروهای خارجی» برای گشت زنی در دریای چین جنوبی استفاده می‌کند و شرایط را بدتر می‌کند. مانیل اصرار دارد که فعالیت‌های دریایی این کشور در چارچوب حقوق آن است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.