عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت: کاهش مالیات سود واحدهای تولیدی و افزایش معافیت حقوق بگیران در راستای توسعه ی پایه‌های مالیاتی رخ داده است که در جهت تحقق واقعی بودجه بدون نفت در راستای اصلاح ساختاری بودجه و افزایش درآمدهای مالیاتی بوده است

محوریت مالیات در بودجه ۱۴۰۳ با تکیه بر مبارزه با فرار مالیاتی و شناسایی مودیان جدید

رویکرد کلیدی سازمان امور مالیاتی در دولت سیزدهم در جهت کاهش مالیات تولید در کنار تسهیل مالیاتی برای بخش مولد اقتصاد و همچنین تمرکز بر اخذ مالیات از بخش‌های فراری از پرداخت مالیات، بخش‌های زیرزمینی و همچنین بخش‌های سوداگرانه بوده است. این رویکردهای اصلی در جهت تحقق نظام بودجه‌ریزی بدون نفت و حرکت به سمت حداقل کردن کسری تراز عملیاتی است که در بودجه ۱۴۰۳ به آن توجه کامل شده است.

می‌توانیم بودجه ۱۴۰۳ را مقدمه حرکت به سمت بودجه بدون نفت بدانیم. تحقق بودجه بدون نفت علاوه بر اینکه موجب خواهد شد دولت به سمت استقراض نرود و کسری بودجه نداشته باشیم، در زمینه کنترل تورم نیز بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

افزایش سهم درآمدهای پایدار مالیاتی در لایحه بودجه، حرکت در مسیر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی درآمدهای عمومی کشور به نفت مدنظر ست. این امر در کنار اثرات مثبت ضد تورمی،  میزان وابستگی درآمدهای عمومی کشور به درآمدهای غیر پایدار و متصل به تحریم‌ها و عوامل خارجی را نیز کاهش خواهد داد.

نکته ی مهم این است که دولت تلاش کرده است از طریق کاهش مالیات بخش تولید، افزایش معافیت حقوق بگیران و مودیان خرد از اعمال فشار مالیاتی بر برخی اقشار خاص جلوگیری کند. در عوض، بر کشف مودیان جدید و مقابله با فرار مالیاتی تمرکز شده است.

نظرات جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس را در خصوص بودجه ی ۱۴۰۳ و تلاش دولت برای فاصله گرفتن از اتکا به درآمدهای نفتی در ادامه‌ می‌خوانید.

رشد درآمدهای مالیاتی اتکا به درآمدهای نفتی را در  بودجه کاهش داد

قادری در خصوص لایحه ی بودجه ی ۱۴۰۳ و نکات مثبتی که در آن دیده‌ می‌شود، خاطرنشان کرد: رشد درآمدهای مالیاتی طی سال‌های گذشته باعث شده است که اتکا به درآمدهای نفتی در لایحه ی بودجه ی سال آینده کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: در لایحه بودجه ی ۱۴۰۳ تلاش شده است که بیشتر هزینه ی جاری از محل درآمدهای مالیاتی تأمین شوند و به این ترتیب، از اتکای صرف به درآمدهای نفتی کاسته‌ می‌شود. این امر تراز جاری بودجه را مثبت‌ می‌کند. این اتفاق مثبتی است که در لایحه ی بودجه ی سال آینده شاهد هستیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته اقدامات مثبتی در راستای اصلاح نظام مالیاتی کشور صورت گرفت. یکی از مهم ترین این کارها، برداشتن بار مالیات دهی از اقشار ضعیف و حقوق بگیر جامعه بود.

نرخ مالیات سود واحدهای تولیدی را از ۲۵ درصد به ۱۸ درصد کاهش دادیم

قادری گفت: یکی از راه‌های حمایت از اقشار کارگری و ضعیف جامعه و کسانی که درآمدهای پایینی دارند، این است که افزایش معافیت‌های مالیاتی را برای آنان داشته باشیم. این اتفاق رخ داده است و با وجود افزایش درآمدهای مالیاتی دولت، شاهد افزایش معافیت‌های مالیاتی برای حقوق بگیران و اقشار ضعیف جامعه هستیم.

وی ادامه داد: اقدام دیگری هم در راستای حمایت از تولیدکنندگان در کشور صورت گرفت. به این ترتیب، با هدف انتقال مالیات از بخش تولید به حوزه ی مصرف، نرخ مالیات سود واحدهای تولیدی را از ۲۵ درصد به ۱۸ درصد کاهش دادیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان اقشار مولد جامعه هستند و حمایت از آن‌ها یک ضرورت است. به همین دلیل، تلاش کردیم پشتیبانی از آن‌ها را در بحث‌های مالیاتی در دستور کار داشته باشیم تا از تولید در کشور حمایت به عمل آورده باشیم.

راه اندازی سامانه مودیان به افزایش ۶۰ درصدی درآمدهای مالیاتی دولت منجر شد

قادری گفت: اقداماتی که طی سال‌های گذشته در زمینه ی اصلاح نظام مالیاتی کشور داشتیم، به ویژه راه اندازی سامانه مودیان و اتصال پایانه‌های فروشگاهی به آن به افزایش ۶۰ درصدی درآمدهای مالیاتی دولت منجر شد.

وی ادامه داد: موضوع مهم این است که درآمدهای مالیاتی از طریق افزایش پایه‌های مالیاتی در جهت اخذ مالیات از فراریان مالیاتی و فعالیت‌های مخرب سوداگرایانه، جلوگیری از فرار مالیاتی و شناسایی مودیان جدید حاصل شد. بنابراین، اعمال فشار بیشتر بر مالیات دهندگان در دستور کار نبوده است و همچنین کاهش مالیات سود واحدهای تولیدی و افزایش معافیت حقوق بگیران در راستای توسعه ی پایه‌های مالیاتی رخ داده است که در جهت تحقق واقعی بودجه بدون نفت در راستای اصلاح ساختاری بودجه و افزایش درآمدهای مالیاتی بوده است

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.