مقابله با دانه درشت هایی که فرار مالیاتی دارند؛ امروز توسط رئیس جمهور در مجلس به عنوان یکی از محورهای افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آتی عنوان شد. یکی از نمایندگان مجلس در واکنش به این سخنان گفت: نباید از اخذ مالیات اصناف پر درآمد و مشاغل خاصی که جریان انحصار دستشان بوده کوتاه آمد.

محوریت مقابله با فرار مالیاتی دانه‌درشت‌ها و مشاغل با درآمدهای کلان است

فرار مالیاتی چالش بزرگی برای اقتصاد ایران ایجاد می‌کند و مانع از توانایی کشور در افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش وابستگی به نفت می‌شود. این یادداشت اهمیت پرداختن به فرار مالیاتی در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران را بررسی می‌کند و نیاز به اصلاحات ساختاری برای دستیابی به بودجه بدون نفت را برجسته می‌کند. با تجزیه و تحلیل آمار، ارقام و شاخص های نسبت مالیاتی مشخص می شود که ایران از نظر اخذ مالیات از سایر کشورهای منطقه و در حال توسعه عقب است. این اختلاف حاکی از وجود فرار مالیاتی در بخش شفاف و زیرزمینی اقتصاد است. از همین رو دولت سیزدهم، رویکرد مبارزه با فرار مالیاتی را در پیش گرفته است.

اولین و شاید مهم‌ترین رویکرد برای مبارزه با فرار مالیاتی بر جمع‌آوری مالیات‌های واقعی از بخش‌هایی متمرکز است که تفاوت قابل‌توجهی بین پرداخت‌های مالیات سرانه و درآمدهای به دست آمده را نشان می‌دهند. هدف این استراتژی تضمین این است که افراد و مشاغل در این بخش ها سهم عادلانه خود را در درآمد مالیاتی ملی سهیم کنند. با اجرای مکانیسم‌های جمع‌آوری مالیات موثر و اجرای قوانین، دولت می‌تواند فرارهای مالیاتی را هدف قرار دهد و از توزیع عادلانه‌تر بار مالیاتی اطمینان حاصل کند. مهم‌ترین اقدام اصلاحی دولت در این زمینه استقرار اطلاعات کامل در زمینه تکمیل داده‌های اقتصادی برای اخذ مالیات واقعی از دانه‌درشت‌ها است و تقاطع‌گیری دیتاها نیز در این زمینه کمک خواهد کرد

در همین رابطه و اخذ مالیات از دانه درشت ها با آقای امانقلیچ شادمهر نماینده مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.امانقلیچ شادمهر نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار قدس با اشاره به فرار مالیاتی برخی از اصناف پر درآمد و مشاغل خاص و ایجاد بهره گیری از سامانه های هوشمند در مالیات ستانی از این بخش ها ، گفت: فرار مالیاتی متاسفانه در کشور وجود دارد و باید نظارت صحیحی از سوی سازمان امور مالیاتی در این بخش لحاظ شود.

وی با بیان اینکه اقشار کم درآمد همواره پای کار پرداخت مالیات  بوده اند، بیان کرد: یکی از رویکردهای مهم در جهت جلوگیری از فرار مالیاتی بحث مقابله با فراریان مالیاتی در بخش‌هایی هست که با وجود درآمد کلان، سرانه مالیاتی پایینی دارند ولی کارگران و کارمندان مالیات کامل خود را پرداخت می‌کنند؛ بنابراین اولویت مبارزه با فرار مالیاتی، برخی مشاغل خاص با درآمدهای کلان است و نباید از اخذ مالیات اصناف پر درآمد و مشاغل خاصی که جریان انحصار دستشان بوده کوتاه آمد.

این نماینده مجلس شوری اسلامی با بیان اینکه باید جلوی فرار مالیاتی دانه درشت های اقتصادی گرفته شود، بیان کرد: مالیات دانه درشت های اقتصادی در سال جاری باید از سوی سازمان امور مالیاتی احصا شود. تا زمانی که داده ها و اطلاعات اقتصادی اصناف پر درآمد و مشاغل خاص جمع آوری و ارائه نشود مردم نیز به حرکات صورت گرفته در این بخش خوش بین نخواهند شد.

شادمهر تاکید کرد: بنابراین سازمان امور مالیاتی باید به دنبال اخذ مالیات واقعی از صنوف پر درآمد و دانه درشت های اقتصادی باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.