۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
کد خبر: 943719

هیچ وقت مشخص نشد که سرنوشت مادر «توران» و «آذر» چه شده است. آیا این دو توله را رها کرده یا بلایی سر او آمده بود؟ اما آنچه مشخص بود توله‌ها به خوبی تغذیه شده بودند و در روزهای ابتدایی زندگی خود از شیر مادر تغذیه کرده بودند وگرنه سرنوشتی بهتر از «پیروز» توله یوز معروف پیدا نمی‌کردند.

سرنوشت مادر «توران» و «آذر»  چه شد؟

۱۱ آذر ۱۴۰۱، ۲ توله یوزپلنگ تازه متولد شده (بین ۱۸ تا ۲۰ روزه) توسط یک چوپان در منطقه توران در شهرستان شاهرود در شرق استان سمنان پیدا و زنده‌گیری شدند؛ این چوپان به گفته خودش بعد از تلاشی که کرده و نتوانسته بود مادر این توله‌ها را پیدا کند به محیط‌بانی این موضوع را اطلاع داد.

عوامل اداره کل حفاظت محیط زیست پس از اطلاع از موضوع، توله‌ها را به سرعت به محل زنده‌گیری برگرداندند تا شاید مادرشان پیدا شود، اما این اتفاق رخ نداد و به علت سردی هوا، توله‌ها به پاسگاه محیط‌بانی برگردانده شدند. تلاش برای پیدا کردن مادر بی‌نتیجه ماند و این ۲ توله برای همیشه به توران منتقل شدند. در روزهای اول زایمان خارج از فصل یوز بسیار عجیب بود ولی اتفاقی مبارک برای برای احیا یوزپلنگ بود. این توله‌ها «آذر» و «توران» نامگذاری شدند.

سرنوشت نامعلوم مادر

هیچ وقت مشخص نشد که سرنوشت مادر این دو توله یوز چه شده است و چرا این دو توله را رها کرده؟ آیا واقعاً رها کرده یا بلایی سر مادر آمده بود؟ اما آنچه مشخص بود توله‌ها به خوبی تغذیه شده بودند و در روزهای ابتدایی زندگی خود از شیر مادر تغذیه کرده بودند وگرنه سرنوشتی بهتر از «پیروز» توله یوز معروف پیدا نمی کردند و به راحتی از بین می رفتند

کسی نمی‌تواند منکر اهمیت تغذیه و شیر مادر در توله یوزها شود، چرا که پیروز این شانس را نداشت که از شیر مادر تغذیه کند و به راحتی دچار بیماری شد و تلف شد. شاید اگر این دو توله یوز ماده از طبیعت جدا نمی‌شدند در سال‌های آینده دو توله بارور را داشتیم ولی اکنون برای همیشه این توله‌ها باید در اسارت زندگی کنند و مشخص نیست که در اسارت بچه‌دار می‌شوند؟ یا مثل «دلبر» هیچ وقت صاحب توله نشده و یا مثل «ایران» با زایمانی سخت فرزندان خود را از دست می‌دهند.

توله‌ها در قرنطینه

علیرضا چراغی فعال محیط زیست درباره آخرین وضعیت این دو توله گفت: این روزها این دو توله در قرنطینه نگهداری می‌شوند تا از ویروس‌های مختلف در امان باشند چون این دو توله در مرحله بسیار حساسی هستند.

وی ادامه داد: چون ویروس از طریق ما انسان‌ها زود منتقل می‌شود. به همین جهت فقط یوزبان‌ها و دامپزشک با این دو توله در ارتباط هستند و سازمان می‌خواهد از انتقال هر ویروسی به آن‌ها جلوگیری کند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.