عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه آزاد برای بقای خود شهریه دانشجویان را گران می‌کند، چون دولت به دانشگاه آزاد کمکی نمی‌کند.

چرا دانشگاه آزاد شهریه دانشجویان را گران می‌کند؟/ نیازی نیست به دانشگاه آزاد فشار بیاوریم

علیرضا پاک‌فطرت، درباره گرانی شهریه دانشگاه آزاد گفت: یک توصیه‌ای به دانشجویان که علاقه‌مند به گرفتن لیسانس، فوق‌لیسانس و دکترا هستند می‌کنم و آن اینکه مدرک‌گرایی دردی را از آینده آن‌ها حل نمی‌کند مگر اینکه جایی کارمند باشند و بخواهند مدرکی بگیرند که با آن بتوانند پستی بگیرند.

وی ادامه داد: توصیه‌ای هم به دانشگاه آزاد دارم که یکی دو سال زودتر باید متوجه می‌شدند که باید آموزش را به صورت آموزش کاربردی، فنی و مهارت‌آموزی انجام دهند، چون مدرک‌گرایی دیگر جواب نمی‌دهد.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس اظهار کرد: خیلی از دانشگاه‌ها به‌خصوص در نقاط کم‌برخوردار است که باید در آنجا هنرستان فنی و حرفه‌ای ایجاد کنند، چون کارخانه‌ها نیاز به تکنسین و کارگرهای فنی دارند و حقوق‌های خوبی هم می‌دهند لذا اگر بخواهیم درست کار کنیم خیلی بیکار نخواهیم داشت.

پاک‌فطرت افزود: بیکاران امروز فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هستند به‌ویژه اینکه از دانشگاه‌های آزاد هستند و بحث گرانی شهریه‌ها در اولویت بعدی است چون وقتی دانشجو کم می‌شود دانشگاه آزاد برای بقای خود این کار را می‌کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس بیان کرد: دولت به دانشگاه آزاد کمکی نمی‌کند. قبلا دولت به دانشگاه آزاد در بحث غذا یارانه می‌داد که الان آن هم کمتر شده است لذا دانشگاه آزاد باید بتواند خود را تامین کند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: مجلس در قیمت‌گذاری شهریه دانشگاه آزاد دخالتی ندارد و هیئت امنای خود دانشگاه باید تصمیم بگیرد چراکه دانشگاه آزاد، غیردولتی است و نمی‌توانیم در بحث تعرفه آن دخالت کنیم.

وی ادامه داد: اگر دخالت کنیم که تعرفه را بالا نبرند مثلا تورم ۴۰ درصد است و بگوییم شهریه را ۱۵ درصد افزایش بده آن‌وقت دانشگاه آزاد می‌گوید بقیه این پول را بده، چون حساب دو دو تا چهار تا است. به نظرم مجلس نباید در این نوع کارها وارد شود.

پاک‌فطرت اظهار کرد: وزارت علوم مدرک دانشگاه آزاد را قبول می‌کند، اما آیا حاضر است به آن یارانه بدهد لذا می‌گوید مجلس باید یارانه را تصویب کند تا بتوانم به دانشگاه آزاد یارانه بدهم و دولت هم می‌گوید ندارم بدهم.

نماینده مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: دانشگاه آزاد از روز اول که ایجاد شد قرار بود خرج به دخل باشد و قرار نبود که دولت هزینه آن را بدهد، چون اگر قرار باشد که دولت بدهد دانشگاه‌های دولتی را توسعه می‌دهد و در دنیا هم همین‌طور است و برخی دانشگاه‌ها خودشان مخارجشان را تامین می‌کنند و دولت به آن‌ها کمکی نمی‌کند.

وی گفت: پدر و مادری که فرزندش را به دانشگاه می‌فرستد انتظار دارد وقتی فرزندش فارغ‌التحصیل شد و مشغول به کار شد کمکی برای آن‌ها باشد نه اینکه یک درسی بخواند و نتواند با آن کار کند. امروز کار هست و هر کس به من بگوید بیکار است می‌گویم به کارخانه برود چون حقوق هم خوب می‌دهند فقط باید بتواند آچار را در دست بگیرد حالا آچار را چگونه بپیچاند را به او یاد می‌دهند، اما وقتی طرف بگوید دکترا و فوق لیسانس است شاید سختش باشد که به کارخانه برود.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس بیان کرد: نباید جوانان را به بیراهه ببریم. من به‌عنوان نماینده مجلس برای گرانی شهریه چه بگویم مثلا بگویم پیگیری می‌کنم و به دانشگاه آزاد می‌گویم چرا شهریه‌ات را گران کردی؟ با این کار هم خودم و هم آن دانشجو را فریب دادم البته نمی‌گویم خیانت کردم، اما کمکش هم نکردم، چون در ابتدا می‌دانم که نمی‌توانم این کار را انجام دهم و دوم اینکه نیازی نیست به دانشگاه آزاد فشار بیاوریم و آن را در دردسر بیندازیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.