بحران مهاجرت‌های غیرقانون به کشورهای اروپایی هزینه‌های گزافی به دولت‌های این قاره وارد کرده است و بسیاری از کشورهای اروپایی سیاست‌های سختگیرانه‌ای در قبال این پدیده اتخاذ می‌کنند. آژانس مرزی اتحادیه اروپا، فرونتکس اعلام کرده در سال جاری رکورد مهاجران غیرقانون به اروپا شکسته شده است.

اتحادیه اروپا: بحران پناهجویان غیرقانونی در سال جاری رکورد شکست

به گزارش قدس آنلاین، آژانس گارد مرزی و ساحلی اتحادیه اروپا (Frontex) روز دوشنبه اعلام کرد تعداد پناهجویان غیرقانونی به اتحادیه اروپا از ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۳ به بیش از ۳۵۵هزار مورد رسیده است که بالاترین سطح ثبت شده از سال ۲۰۱۶ است.

به گفته فرونتکس ورود غیرقانونی پناهجویان از طریق دریای مدیترانه مرکزی صورت می‌گیرد که پرترددترین مسیر مهاجرت در سال ۲۰۲۳ ثبت شده است. تنها در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۵۲هزار مورد دستگیری پناهجویان داشته‌ایم. این آژانس اعلام کرده در سال جاری رکورد مهاجران غیرقانون به اروپا شکسته شده است.

فرونتکس در بیانیه ای اعلام کرد: وضعیت در مسیر دریای مدیترانه شرقی نیز متشنج است که تعداد ترددهای مرزی نسبت به سال گذشته نزدیک به ۵۰ درصد افزایش یافته و به بیش از ۵۲۹هزار مورد رسیده است.

طبق آمارهای فرونتکس در مسیرهای غربی از کشورهای آفریقایی و کشورهای حوزه بالکان نیز تعداد پناهجویان غیرقانونی قابل توجه بوده است.

بحران مهاجرت اروپا که به عنوان بحران پناهجویان نیز شناخته می شود، در سال ۲۰۱۵ آغاز شد، زمانی که تعداد زیادی از پناهجویان به ویژه از سوریه، افغانستان و عراق، شروع به درخواست پناهندگی در اروپا کردند. از آن زمان، میلیون‌ها نفر به اروپا مهاجرت کرده‌اند و اغلب سفرهای خطرناکی را از طریق دریای مدیترانه یا مسیرهای دیگر انجام می‌دهند تا به دنبال امنیت و شرایط زندگی بهتر باشند.

فرونتکس اعلام کرد که در بازه زمانی ژانویه و آوریل ۲۰۲۳ در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته شمار پناهجویان ورودی به اتحادیه اروپا از طریق دریا، افزایش ۳۰۰ درصدی داشته که بالاترین رقم از سال ۲۰۰۹ و آغاز ثبت این داده‌ها از سوی فرونتکس است. به بیان دقیق‌تر، در این بازه زمانی چهار ماهه، ۴۲ هزار و ۲۰۰ نفر خود را از طریق قایق به اروپا رسانده‌اند.

بحران مهاجرت همچنین بحث‌هایی در مورد موضوعاتی مانند هویت ملی، یکپارچگی فرهنگی و نقش حقوق بشر در سیاست های مهاجرت به راه انداخته است. هر چند ارائه پیش‌بینی دقیق به ویژه در مورد مسئله پیچیده‌ای همچون مهاجرت دشوار است اما واضح است که این بحران به یک موضوع جدی تفرقه‌انگیز در اروپا تبدیل شود و شاهد رویکردهای متنوع در قبال مهاجران (از استقبال بیشتر تا سیاست‌های سختگیرانه‌تر) از سمت دولت‌های اروپایی باشیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.