فرایند انتشار ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای اجرای پروژه‌های بازآفرینی در قلعه وکیل آباد هنوز بعد گذشت ۹ ماه از سال، تکمیل نشده و پولی به حساب شهرداری نیامده است!

راه طولانی ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت از بانک تا شهرداری!

به گزارش قدس خراسان، طویل‌ترین بولوار مستقیم خاورمیانه باشد یا نباشد، الان موضوع این گزارش نیست. مهم این است که در انتهای این بولوار معروف مشهد دقیقاً از وکیل‌آباد ۸۷ تا ۹۷ محدوده‌ای ۱۰۰ هکتاری از حدود ۱۸ سال پیش از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی به عنوان یکی از بافت‌های فرسوده شهر مشهد شناخته شد و مشمول بهسازی، ساماندهی و بازآفرینی قرار گرفت و همچنان نابسامان است.

اصلاً شاید بهتر باشد این طور شروع کنیم: کلانشهر مشهد غیر از اینکه رتبه دوم مساحت حاشیه شهر و جمعیت حاشیه‌نشین کشور را دارد، سومین شهر کشور به لحاظ بافت فرسوده و ناکارآمد شهری است به طوری که بیش از ۲‌هزار هکتار از مساحت ۳۵ هزار هکتاری مشهد جزو بافت فرسوده است و نزدیک به ۲۰درصد از جمعیت شهر هم در همین بافت و در بناهای ناپایداری زندگی می‌کنند که باید هرچه سریع‌تر نوسازی شوند.

یکی از این بافت‌های فرسوده، قلعه وکیل‌آباد است که به تازگی چند گزارش در مورد ساماندهی آن منتشر کردیم و همان طور که در این مطالب اشاره شد، سه معضل دعوا بر سر مالکیت، طرح تفصیلی که متناسب با نیازهای مردم منطقه نیست و نیز ۵۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت که ابتدای امسال برای ساماندهی این منطقه مصوب شد؛ اما هنوز پس از گذشت حدود ۱۰ ماه از سال، هزینه‌کرد نشده، جزو مهم‌ترین موضوعات این بافت است که باید تعیین تکلیف شود.

تاب‌آوری و تأمین خدمات مورد نیاز مردم مبنای طرح‌های بازآفرینی است

مدیر عامل سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار قدس خراسان می‌گوید: مردم در قلعه وکیل‌آباد، ناامید نیستند؛ بلکه مطالبه دارند و مدیریت شهری باید به این مطالبه پاسخگو باشد.

محمود عبدالله‌زاده بیان می‌کند: ما برای اجرای پروژه‌های بازآفرینی باید یک طرح مصوب از طرف راه و شهرسازی داشته باشیم. در این خصوص موضوع بررسی شده و نخستین گام که مطالعات طرح بوده، در حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری انجام شده است.

وی مبنای این طرح را تثبیت وضع موجود و توجه به درخواست‌های مردمی برشمرده و اضافه می‌کند: نسخه اولیه آن در کمیته‌های تخصصی کمیسیون ماده ۵ در حال بررسی است.

مدیر عامل سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد، اولویت طرح را جلب مشارکت ساکنان منطقه برشمرده و عنوان می‌کند: برنامه‌ریزی با مردم به جای برنامه‌ریزی برای مردم، جمله‌ای است که شهردار مشهد هم در همایش بازآفرینی بر آن تأکید کرد و اساس کار ما هم همین است.

۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای اجرای پروژه‌های بازآفرینی در قلعه وکیل‌آباد و تعلل شهرداری در هزینه‌کرد این مبلغ، موضوعی است که مدتی پیش یکی از اعضای شورای شهر مشهد در صحن علنی به آن انتقاد کرد.

عبدالله‌زاده در این خصوص می‌گوید: فرایند انتشار اوراق مشارکت تکمیل نشده و در حال حاضر پول در اختیار مدیریت شهری نیست که بخواهد هزینه کند؛ بلکه در فرایند انتشار از طریق بانک مرکزی و بانک عامل در حال پیگیری است. به محض اینکه به حساب شهرداری بیاید، بر اساس برنامه‌ای که مصوب شود، هزینه‌کرد مشخص می‌شود.

وی بیان می‌کند: اشاره عضو شورا در واقع بیان دغدغه شورا درباره این مسئله بود؛ چون از ابتدای دوره ششم مدیریت شهری دو اولویت مهم یعنی بافت‌های فرسوده و حاشیه شهر مورد توجه قرار گرفته و بر همین اساس موضوعاتی مانند اوراق مشارکت بافت‌های فرسوده و طرح تفصیلی این منطقه مورد توجه جدی است.

مدیر عامل سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد با تأکید بر اینکه  اولویت طرح، تاب‌آوری و تأمین خدمات مورد نیاز مردم است، تصریح می‌کند: رویکرد ما این است که دفاتر تسهیل‌گری در اجرای سند بازآفرینی به ما کمک کنند.

تلاش شهرداری برای جلب اعتماد ساکنان قلعه وکیل‌آباد

شهردار منطقه ۱۲ مشهد در این باره به خبرنگار قدس خراسان می‌گوید: بازنگری طرح تفصیلی محدوده وکیل‌آباد دیروز در کمیسیون فنی به تصویب رسید. ما در این طرح سعی کردیم به منظور افزایش رضایتمندی و مشارکت مردم، طبقات و تراکم را افزایش دهیم و نگاهمان این باشد که مردم را از محدوده خارج نکنیم و طرح بتواند به بهترین شکل پاسخگو باشد.

مهدی خداشناس این اقدام را  در راستای جلب اعتماد ساکنان، توصیف می‌کند و ادامه می‌دهد: طرح بازنگری روز گذشته در کمیته فنی بررسی و تأیید شد و امیدواریم در یکی دو هفته آینده به کمیسیون ماده ۵ برسد و مصوب شود.

اختلافات مالکیتی میان بنیاد مستضعفان و ورثه مرحوم ملک، معضل دیگری است که باید حل و فصل شود.

شهردار منطقه ۱۲ بیان می‌کند: در بحث حل مشکل مالکیت هم کار در حال انجام است و در کنار دوستان استانداری و دستگاه قضایی مشغول راه‌حل‌یابی هستیم تا این مشکل هر چه زودتر و به بهترین نحو حل و فصل شود. در حال حاضر شکایت در حال پیگیری است.

خداشناس در ادامه می‌گوید: در مورد ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت که از طریق بازآفرینی برای حل معضل قلعه وکیل‌آباد در نظر گرفته شده، در حال مطالعه و ارزیابی پروژه‌های پیشران توسعه هستیم و بزرگ‌ترین پروژه پیشرانی که در آن محدوده تعریف کردیم، توسعه پارک چهل‌بازه در زمینی به مساحت ۶۰هکتار است که فاز نخست صورت گرفته و فاز دو آغاز شده تا آخر سال مطالعات به ثمر می‌رسد و امیدواریم در سال آینده خروجی مثبتی برای  مردم آن منطقه داشته باشد.

وی اجرای این پروژه را موجب افزایش نفوذپذیری و ارتباط با این قلعه می‌داند؛ پروژه‌ای که می‌تواند قلعه وکیل‌آباد را از این وضعیت رکود و اصطلاحاً «فریز» خارج ‌کند.

«برنامه‌ریزی با مردم به جای برنامه‌ریزی برای مردم» جمله امیدبخشی است که انتظار می‌رود ظهور و بروز آن را هر چه زودتر در قلعه وکیل‌آباد شاهد باشیم تا بازآفرینی این منطقه با مشارکت ساکنان محلی رقم بخورد.

خبرنگار: معصومه مؤمنیان 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.