معاون مسافری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی از برقراری قطارهای ترکیبی تهران- کربلا به‌طور مستمر و هر هفته یک سیر با توافق انجام شده با راه آهن عراق خبر داد.

قطارهای ترکیبی تهران- کربلا به‌طور مستمر برقرار شد

به گزارش قدس آنلاین، "سید حسن موسوی" امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران افزود: این قطار هر هفته شنبه از تهران به مقصد شلمچه حرکت خواهد کرد، پس از طی مسیر ۳۰ کیلومتری از شلمچه تا بصره، قطار از بصره تا کربلا سیر خواهد داشت.
وی بیان‌داشت: صبح همان روز (شنبه) قطار دیگری از مقصد کربلا مسافران را به بصره آورده و پس از طی مسافت ۳۰ کیلومتری تا نقطه مرزی شلمچه، قطار به مقصد تهران سیر خواهد کرد.
موسوی خاطرنشان‌کرد: اکنون بلیت مربوط به این قطار در سامانه موجود است و مردم می‌توانند با مراجعه به آن بلیت‌های مستقیم تهران به کربلا را دریافت کنند.
وی همچنین درباره قیمت بلیت این قطار، گفت: قیمت‌ها بسته به کلاس واگن‌های موجود در عراق متفاوت خواهد بود؛ واگن‌ها در داخل کشورمان چهار تخته بوده و قیمت‌های آن ثابت و همان نرخ‌های قطارهای تهران خرمشهر و شلمچه خواهد بود، با این حال به دلیل وجود قطارهای اتوبوسی درجه یک و ۲ و همچنین چهار تخته و دو تخته در عراق قیمت‌ها، در نهایت از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تا یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان متفاوت خواهد بود.
 شکسته شدن رکورد جابه‌جایی مسافر
معاون مسافری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در ادامه به شکسته شدن رکورد جابه‌جایی مسافران اشاره کرد و گفت: سال گذشته با جابه‌جایی ۲۹ میلیون و ۶۵۶ هزار و ۸۰۰ نفر مسافر، رکورد جابه‌جایی‌های مسافری شکسته شد. رکورد قبلی مربوط به سال ۸۹ با ۲۸.۸ میلیون نفر بود.
وی خاطرنشان کرد: دستیابی به این مهم از مسیر استفاده بهینه از واگن‌های مسافری به‌ویژه افزایش قطارهای در چرخش رخ داد.
موسوی بیان داشت: از ابتدای امسال تا امروز نیز بیش از ۲۳.۵ میلیون نفر مسافر جابه‌جا شده که حاکی از رشد ۱۰ درصدی است.

از رده خارج کردن ۷۰۰ واگن فرسوده

این مقام مسوول راه آهن خاطرنشان کرد: ارتقای کیفیت خدمات مسافری یکی از سیاست‌هایی است که امروز به جد در راه آهن دنبال می‌شود، به طوری که در موضوع مهم ارتقای کیفیت و امنیت ۷۰۰ واگن فرسوده بالای ۵۵ سال سن از رده خارج شد یا به بازسازی سطح یک و ۲ رفت.
وی اظهار داشت: مطابق استانداردهای بین‌المللی، با گذشت ۳۰ سال از سیر قطارها بازسازی سطح یک آغاز می‌شود و بازسازی سطح ۲ سختگیرانه‌تر و مربوط به قطارهای با سیر بیش از ۴۵ سال است.

کاهش ۱۷ درصدی تاخیر قطارها
وی اضافه کرد: دومین اقدامی که از سوی راه‌آهن در این راستا به طور مستمر پیگیری می‌شود، کنترل تاخیر حرکت قطارها است؛ به طوری که در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۱۷ درصد کاهش مدت زمان تاخیر سیر قطارها از مبدا تا مقصد به دست آمد.
موسوی در همین راستا به مکانیزه کردن بسیاری از ایستگاه‌ها و تجهیز آنها به پله برقی و آسانسور خبر داد و ادامه‌داد: در همه ایستگاه‌هایی که ورود و خروج مسافران از آنها ۹۵ درصد است، ۱۰۰ درصد مناسب سازی انجام شده است و این مهم شامل همه ایستگاه‌های خط تهران- مشهد می‌شود.
معاون مسافری راه آهن همچنین از بازنگری در دستورالعمل مربوط به ارائه خدمات در بخش راهبری قطار (چه در بخش منسوجات و چه در بخش برخورد ماموران و میهمانداران) خبر داد و گفت: در صورت تاخیر قطارها و حتی مواردی همچون قطعی تلویزیون در داخل واگن‌ها و غیره، بخشی از پول بلیت به مسافران مسترد می‌شود.
این مقام مسوول راه آهن یادآور شد: سال گذشته عملیات به‌سازی و رنگ آمیزی ایستگاه‌ها، مساجد، نمازخانه‌ها و غیره طی ۲۸۸ پروژه در ایستگاه‌های قطار به ارزش ۲۵۰ میلیارد تومان انجام شد تا خدمات خوبی مسافران ارائه شود.

وی اظهار داشت: همچنین در بخش قطارهای حومه‌ای، مسیرهایی که پیش از این با ضریب اشغال پایین سیر می‌کرد، با تطابق حرکت قطارها با سلیقه مردم و افزایش حرکت در ساعت‌های پر ترافیک، ضریب اشغال را افزایش دادیم.
وی گفت: اکنون مجموع واگن‌های مسافری بین شهری و حومه‌ای که در اختیار شرکت راه آهن است یک‌هزار و ۵۳۰ واگن است.
موسوی خاطرنشان کرد: بخش سوم سیاست‌های راه آهن، ایمن بودن سفرها است که با حساسیت بالایی به آن نگاه می‌شود و اقدامات خوبی در این راستا انجام شده است.
وی ادامه داد: آخرین اقدام در این زمینه، نصب دوربین در همه لوکوموتیوها بود تا رفتارهای لوکوموتیورانان و کمک لوکوموتیو رانان نظارت شود. همچنین دوربین‌هایی در بیرون قطارها کار گذاشته شده است تا همه اطلاعات طول مسیر را در اختیار شرکت قرار دهد.

یک‌هزار واگن مسافری جدید به ناوگان اضافه می‌شود
موسوی همچنین تصریح کرد: مطابق برنامه‌ریزی انجام شده، یک‌هزار دستگاه واگن مسافری به ظرفیت موجود اضافه خواهد شد؛ در این راستا ابتدا از ظرفیت و توان تولید داخل استفاده خواهد شد و پس از آن به واردات واگن چشم خواهیم داشت.
وی تاکید کرد: به این منظور شرکت‌ها می‌توانند برای خرید واگن ورود کنند و در غیر این صورت دولت معطل نمانده و راسا ورود خواهد کرد. در این راستا گمانه‌زنی‌هایی انجام شده تا از محل تهاتر نفت نیز واردات واگن از برخی کشورها انجام شود.

معاون مسافری شرکت راه آهن ادامه داد: با توجه به شرایط جوی خاص کشورمان که برودت شدید هوا در برخی مناطق و در مقابل گرمای شدید در مناطق دیگری از کشور را شاهد هستیم، باید آپشن‌ها و امکاناتی در قطارها و واگن‌ها تعریف شده باشد تا با این شرایط و استانداردهای موجود در کشورمان بتواند به خوبی عمل کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.