معاون پارلمانی رئیس جمهور از دلایل خاص و عجیب برخی نمایندگان برای رد کلیات لایحه بودجه از مسائل انتخاباتی و اعتراض به عملکرد هیئت‌های اجرایی انتخابات و عدم تأیید صلاحیتشان در این هیئت‌ها گرفته تا دلخوری از انتصاب‌ها و مدیران استانی و در نهایت اظهارات رئیس مجلس و ایجاد تردید در نمایندگان خبر داد.

روایت حسینی از دلایل عجیب و غریب نمایندگان برای رد کلیات بودجه

معاون پارلمانی رئیس جمهور در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به رد کلیات لایحه بودجه دولت در مجلس، گفت: طبیعی است که دولت هفته آینده تلاش می‌کند این لایحه را باا برخی اصلاحات و تغییرات دوباره به مجلس ببرد، البته در کنار این کلار لازم است  برخی موضوعات برای مجلس تبیین شود.

سید محمد حسینی افزود: برخی از نمایندگان هنوز با ساختار قبلی بودجه نویسی و آیین نامه قبلی مأنوس هستند و بر همین مبنا روز یکشنبه  قضاوت می‌کردند و درباره بخش هزینه‌ای بودجه نگرانی داشتند. مثلا سوال می‌کردند که برای خرید تضمیمی گندم چقد اعتبار در نظر گرفته می‌شود  در حالی که در مدل جدید قرار نبود و نیست که مصارف در ابتدا مشخص شوند. در این مدل ابتدا  منابع و سفق درآمدی دولت گفته و تعیین می‌شود مثل نفت و مالیات و ... و سپس  بر مبنای آن جداول و آمارهای بودجه  تعیین خواهد شد.

وی مسئله بازنشستگی را یکی دیگر از دغدغه‌های نمایندگان عنوان کرد و گفت: برخی نمایندگان برایشان ابهام داشت زیرا  مردم و موکلین در حوزه‌های انتخابیه از آنها سوال می‌کنند و نگرانی دارند و علی رغم اینکه رئیس سازمان برنامه و بودجه کتبا اعلام آمادگی کرد که در این زمینه توضیح دهد  برخی نمایندگان راضی نشدند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور ادامه داد، یک دغدغه دیگر نمایندگان مسئله برنامه هفتم بود و می‌گفتند چرا دولت به شورای نگهبان نامه نوشته و نظرات خودش ررا در مرود برنامه هفتم و برخی از مصوبات، مخصوصا  برخی بندهای الحاقی مجلس که ّا انها به دلیل بار مالی مخلف بوده اعلام کرده است.

حسینی به مرود خاص شماری از نمایندگان هم اشاره کرد و گفت: آنها گفتند ما کلیات بوجه را رد می‌کنیم  تا بررسی آن به بعد از انتخابات موکول شود  و اگر لازم شد بودجه دو دوازدهم تصیب می‌کنیم. استدلالشان هم این بود که  ما مدت زیادی مشغول برنامه هفتم بودیم  و حالا هم مشغول بودجه خواهیم شد، در حالی که رقبای ما که سخت مشغول  فعالیت انتخاباتی هستند.

وی خاطرنشان کرد: البته آقای قالیباف این خواسته را رد کردند و تاکید کردند که بودجه باید در دستور کار و رسیدی قرار گیرد و در موعد قانونی تمام شود.

معاون رئیس جمهور گفت: برخی نمایندگان هم عدم صلاحیتشان در هیئت‌های اجرایی را به رحساب دولت می‌گذاشتند و برخی می‌گفتند چرا دولت به برخی پروژه ها در منطقه آنها اعتباری تخصیص نداده یا دلخوری‌هایی از مدیران استانی داشتند. مجموعه این‌ها فضایی را ایجاد کرد که حتی نگذاشتند  آقای دکتر حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بتواند صحبت‌ها و گزارش خودش را از بوده کامل کند  و جو خاصی ایجاد شد. البته برخی حواشی دیگر مثل اظهار نظر یک روز قبل آقای منظور در خصوص خودرو هم مزیرد بر علت شد و در نهایت هم که خود رئیس مجلس ورود پیدا کرده و سوالاتی مطرح کردند که در نمایندگان تردید ایجاد کرد و در نهایت رأی ندادند.  

وی درباره ماجرای قول داوود منظور  رئیس سازمان برنامه وبودجه برای اختصاص ۵۰ همت به همسان سازی حقوق بازنشستگان برای جلب نظر نمایندگان و تصویب کلیت بودجه هم گفت: این موضوع در جلسه مجلس مطرح نشد و آقای منظور در  جریان بررسی کمیسیون تلفیق این قول را داده بود و در جلسه سه شنبه صحن هم آنرا تکرار کردند اما برخی نمایندگان  تشکیک کردند و نخواستند از حرفشان کوتاه بیایند.

وی  در پاسخ به این سوال که در این یک هفته چه اتفاقی قرار است برای بودجه رخ دهد و چه تغییراتی در آن اعمال شود به خبرنگار قدس آنلاین گفت: کارشناسان برنامه و بودجه  در حال بررسی هستند و نظرات تک‌تک  نمایندگان مخالف احصا و دریافت می‌شود. برخی را باید توضیح داد و توجیه کرد و برخی موارد هم  ممکن است اصلاحاتی در آن ایجاد شود.

حسینی در خصوص نامتوازن  بودن بودجه از نظر برخی نمایندگان هم تصریح کرد: این بخاطر تغییرمدل بودجه است که هنوز جواول هزینه ای ارائه نشده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.