دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در صورت تأیید رهبر انقلاب، سند ملی مسجد، ائمه جمعه هر شهر متولی امور مساجد آن شهر خواهند شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: ائمه جمعه هر شهر، متولی مساجد آن شهر خواهند شد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه درباره وضعیت فعلی مساجد کشور و آخرین وضعیت «سند ملی مسجد» گفت: مساجد ما امروز نیاز به ساماندهی دارند. متولی مشخصی برای مساجد در کشور نداریم و مرکز رسیدگی به امور مساجد، مربوط به استان تهران است، نه کل کشور. در شهرها و استان‌های دیگر معمولا ائمه‌ جمعه به مباحث مربوط به مسجد ورود می‌کنند. 

وی افزود: با این حال سندی برای ساماندهی مساجد نداریم و سیاست کشور در ارتباط با مساجد مشخص نیست. تا زمانی که یک سند سیاستگذاری تدوین نشود، نمی‌توان به راهبری مساجد پرداخت. شورای عالی انقلاب فرهنگی از مدتی پیش، شروع به اقدام در مورد تدوین «سند ملی مسجد» کرده است. این سند از اسناد زیرمجموعه نقشه مهندسی فرهنگی کشور است. البته بعد از آن تصمیم بر این شد که در دفتر مقام معظم رهبری کارگروهی تشکیل شود تا تدوین «سند ملی مسجد» را عهده‌دار شود که این کارگروه تشکیل شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اعضای این کارگروه تقریبا به یک جمع‌بندی رسیده‌اند و اگر ان‌شاءالله مقام معظم رهبری هم تأیید کنند، بین امام‌جماعت مسجد و امام‌جمعه، ارتباط نظام‌مندی برقرار خواهد شد. در واقع، متولی مساجد به طور رسمی ائمه جمعه خواهند شد.

خسروپناه تصریح کرد: حتماً یک بودجه نیز باید برای این کار در نظر گرفته شود و از مساجد حمایت شود تا از این وضعیت نابسامان خارج شوند. شورای عالی انقلاب فرهنگی تمام سابقه و اسناد تدوین سند مسجد را در اختیار کارگروه دفتر مقام معظم رهبری قرار داده‌ و اگر نیاز باشد در شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی این سند مصوب شود، ما آمادگی این کار را داریم.

وی خاطر نشان کرد: امروز درصد قابل‌توجهی از مساجد، امام‌ جماعت ندارند و یا برخی از مساجد که امام‌ جماعت دارند، آن روحانی دوره آموزشی امامت در مساجد را ندیده است. یکی از کارهای خوبی که حوزه‌ علمیه انجام داده، راه‌اندازی رشته تخصصی مدیریت مسجد در ارتباط با تبلیغ به شیوه امامت مسجد است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.