عضو انجمن اقتصاددانان ایران: افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده اثرات بدی در جامعه خواهد داشت و هچنین در تناقض با شعار سال و تأکیدات مقام معظم رهبری در راستای کاهش تورم است. بالا بردن مالیات بر ارزش افزوده به ضرر سرمایه اجتماعی دولت است و جامعه نیز توان پرداخت آن را ندارد.

افزایش مالیات تورم‌زا و در تناقض با شعار سال است و سرمایه اجتماعی دولت را از بین خواهد برد

بسیاری از کارشناسان و مجلسی ها اعتقاد دارند که پیشنهاد افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده که دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ مطرح کرد، به معنای فشار بیشتر بر اقشار ضعیف جامعه است. با توجه به این امر، نمایندگان مردم در جریان رسیدگی به لایحه برنامه هفتم توسعه، با حذف بند پ ماده ۲۷ لایحه بودجه ۱۴۰۳ موافقت کردند و به این ترتیب، به پیشنهاد دولت مبنی بر افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده پاسخ منفی دادند.

دولت سیزدهم به انجام اقداماتی در راستای افزایش درآمدهای غیرنفتی اش روی آورده است. هدف این است که در بودجه از اتکای صرف به نفت پرهیز کنیم و بر درآمدهای غیرنفتی متمرکز شویم.

کارشناسان و نمایندگان مجلس عموماً با این اقدام دولت موافقت دارند. اما به زعم آنان، باید افزایش درآمدها از محل مقابله با فرار مالیاتی، کشف مودیان جدید، ساماندهی معافیت های غیرضرور و تکیه بر بخش غیرشفاف اقتصاد باشد.

به زعم بسیاری، پیشنهاد دولت مبنی بر افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در شرایط فعلی به صلاح نیست. این اقدام عواقب رکودی و تورمی دارد که مردم و تولیدکنندگان را متضرر خواهد کرد.

نظرات ایمان زنگنه، عضو انجمن اقتصاددانان ایران را در خصوص مالیات بر ارزش افزوده و اثراتی که بر اقتصاد کشور دارد، در ادامه می خوانید.

زنگنه در ارتباط با پیشنهاد دولت مبنی بر افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در لایحه ی بودجه ۱۴۰۳ که توسط مجلسی ها رد شد، تصریح کرد: دولت ها تلاش می کنند در شرایط رکودی به افزایش درآمدهایشان از محل مالیات مبادرت نکنند. در وضعیت تحریمی مردم و تولیدکنندگان صدمه دیدند و نباید با اعمال سیاست های مالیاتی به آن ها فشار وارد کنیم.

وی ادامه داد: مردم انتظارشان این است، حالا که گشایش اقتصادی نسبی داریم و رشد اقتصادی قابل قبولی را رقم زده ایم، آن ها اثراتش را در زندگی خودشان ببینند. در این شرایط، افزایش مالیات بر ارزش افزوده به منزله ی اعمال فشار مضاعف بر اقشار ضعیف و متوسط است.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران خاطرنشان کرد: در شرایطی که دیپلماسی اقتصادی فعال دولت منتبج به نتیجه شده است و حضور ما در معاهداتی همچون بریکس و شانگهای به بهبود شرایط اقتصادی کشور کمک کرده است، ما از تسهیل تجارت و بهبود اوضاع حرف می زنیم. در این شرایط، نباید با اعمال فشار به مردم، اثرات این گشایش اقتصادی را از بین ببریم.

وی ادامه داد: افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده به لحاظ اجتماعی و روانی اثرات بدی در جامعه خواهد داشت و هچنین افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده در تناقض با شعار سال و تأکیدات مقام معظم رهبری در راستای کاهش تورم است. بالا بردن مالیات بر ارزش افزوده به ضرر سرمایه ی اجتماعی دولت است و جامعه نیز توان پرداخت آن را ندارد.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران خاطرنشان کرد: مردم به حق توقع دارند در شرایطی که گشایش اقتصادی رخ داده است و بر اثر سیاست گذاری های دولت توانسته ایم به فروش نفت خود به میزان قبل از تحریم ها بپردازیم، از اعمال فشار بر آن ها جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.