وزیر کشور چهارشنبه شب در سفر به استان مازندران مشکلات زباله و پسماند استان های شمالی را غفلت تاریخی توصیف کرد و گفت: باید این چالش اساسی را با هدف حفاظت از محیط زیست این خطه جبران کرد.

وزیر کشور : غفلت تاریخی حل پسماند شمال را باید جبران کرد
به گزارش قدس آنلاین،  وزیر کشور در حاشیه افتتاح مرکز دولتی درمان اعتیاد در بابل در پاسخ به معضل پسماند مازندران توضیح داد : در دولت سیزدهم به این امر به صورت ویژه پرداخته شده است، مشکل اصلی این که پیمانکاران قوی در حوزه پسماند نداریم و از طرفی قرارداد هایی که از گذشته منعقد شده ،معطل مانده است.

وحیدی تصریح کرد: دربخشی دیگر، شهرداری ها با کمبود منابع مواجه هستند که دولت سیزدهم در ۲ سال اخیر در صدد کمک به آنان در حل پسماند است.

وی ادامه داد: مکان یابی و دفع زباله و پسماند در شمال همواره با چالش اجتماعی مواجه است که باید برای حل این معضل با استتفاده از فناوری های نوین تلاش همه جانبه داشته باشیم.

معضل پسماند سال های طولانی است که گریبان‌گیر مازندران سرسبز است و در برهه های مختلف سه دهه گذشته در برخی مناطق تبدیل به بحران چند وجهی شد. مثلا در دهه ۷۰ معضل زباله در انجیلسی شهرستان بابل تبدیل به بحران اجتماعی و امنیتی شده بود. زباله شهرستان ساری هم چند سال پیش وضعیت مشابهی پیدا کرد. در شهرستان آمل وجه زیست محیطی این معضل به سنگی بزرگ جلوی پای اجرای بزرگ ترین سد استان تبدیل شده است. قصه تلخ دپوی زباله در سواحل محمودآباد همچنان نقل محافل است. شاید اگر آتش سوزی چند سال پیش نبود، کسی در مازندران هیچگاه متوجه کوه زباله فریدونکنار نمی شد.

اگر چه قصه تلخ معضل زباله برای بومیان مازندران تکراری است، چون درد و رنج و جان سختی آن در برابر راه حل های متنوع را با گوشت و استخوانشان لمس کرده اند، ولی برای غیربومیان هم ناآشنا نیست، چون اگر حتی سابقه یک بار سفر زمینی به مازندران را داشته باشند، بوی تعفن زباله های انباشته در جای جای استان قطعا مشامشان را آزرده است. اغراق نیست اگر گفته شود در مسیر تمامی ۲۲ شهرستان مازندران مقاطعی وجود دارد که ناگهان دمه هوای متعفن چونان پتکی آهنین بر مشام آدم می کوبد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.