رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با بیان اینکه حدود ۹۸ درصد جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال ایران با سواد هستند،از شتاب ۲.۵ برابر سواد آموزی در ایران نسبت به دنیا خبر داد.

رئیس این سازمان خبر داد؛ رایزنی برای بهبود وضعیت حقوقی نیروهای نهضت سواد آموزی

نشست خبری رئیس سازپان نهضت سواد آموزی امروز ۲ دی در هفته نهضت سواد آموزی برگزار شد.

علیرضا عبدی، رئیس سازمان نهضت سواد آموزی بیان داشت: اول تا ۷ دی ماه که مزین به پیام امام راحل در سال ۵۸ بود نهضت سواد آموزی را بنیان نهادند.

وی ادامه داد: این اتفاق در زمانی افتاد که در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ ،۴۷ درصد باسواد داشتیم و فاصله ۲۳ درصدی بین زنان و مردان و ۳۴.۹ درصدی شهری و روستایی رسیده بود.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی افزود: اکنون میزان باسواد افراد ۱۰ تا ۴۹ سال به حدود ۹۸ درصد رسیده است و فاصله باسوادی زنان و مردان به ۶ درصد رسیده است.

عبدی با بیان اینکه ۲.۵ برابر دنیا در سواد آموزی شتاب داشته ایم،خاطرنشان کرد:با توجه به تعریف گام دوم انقلاب ،سواد آموزی نیز گام دوم را طراحی کرده است.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با بیان اینکه در برنامه هفتم بندی در خصوص سواد آموزی گنجانده شده،گفت:با این بند گام دوم فعالیت های نهضت برداشته خواهد شد.

وی متذکر شد: پایه اول این اساسنامه تعریف جدیدی از سواد خواهد بود؛به طوری که گام جدید نیازمند حرکت دوباره همگانی است و از یک متصدی به یک تنظیم گر مبدل خواهیم شد.

عبدی با اشاره به گزارش یونسکو در خصوص سواد آموزی،تصریح کرد:بر اساس این گزارش رشد سواد آموزی در دنیا ۱۸ درصد اما در ایران ۲.۵ برابر جهان است.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با اشاره به فرمان سال ۵۸ امام در خصوص سواد آموزی،افزود:این پیام ۲۲ سال قبل از اقدام سواد آموزی در جهان بود.

عبدی با اشاره به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی،اظهار داشت:رفت و آمدهای کاری با این شورا داریم و در تقسیم بندی وظایف با توجه به مصوبه جدید انجام خواهد گرفت‌.بسیاری از دستگاه های کشور موظف خواهند بود آموزش هایی به مردم بدهند که در این شرایط نهضت سواد آموزی امکان تصدی گری ندارد، بلکه به نیابت از شورای انقلاب فرهنگی نقش تنظیم گری را خواهد داشت.

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش،ابراز داشت:نهضت سواد آموزی با کمبود نیرو مواجه نیست.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی تصریح کرد:میزان بیسوادی در برخی استان ها مثل سیستان و بلوچستان بیشتر است.طرح شتا بخشی در نهضت شروع شده و در کنار این طرح در یک ماه آینده از چند طرح ملی رونمایی می کنیم و رویداد روستای با سواد از جمله آن هاست.

عبدی با اشاره به طرح محله ور،خاطرنشان کرد:در این طرح آموزش دهنده های ما دقیقتر بیسوادان را شناسایی می کنند؛ضمن اینکه طرح نهضت دانش آموزی اجرا می شود و از ظرفیت این قشر در آموزش استفاده می کنیم.

وی از اجرای طرح سواد قرآنی و طرح مشارکت در آینده نزدیک خبر داد و گفت:نیروی انسانی ما نیروی مستقیم نهضت نیستند و برون سپاری و از طریق موسسات آموزشی فعالیت می کنند.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی از رایزنی برای بهبود وضعیت حقوقی نیروهای نهضت خبر داد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.