علی بهادری جهرمی در واکنش به گمانه‌زنی‌ها در خصوص امکان مبادله حمید نوری با محکومان دو تابعیتی ایرانی- سوئدی با اشاره بهموفقیت دولت سیزدهم در استرداد ۳۵۰ تن از زندانیان ایرانی در خارج گفت: این موضوع در مورد آقای نوری هم از طریق همه مسیرهای دیپلماتیک و حقوقی به جد دنبال می‌شود.

فعال شدن کانال‌های دیپلماتیک و حقوقی برای بازگرداندن حمید نوری/دولت پیشنهادی برای افزایش قیمت بنزین در بودجه نداده است

قدس آنلاین: سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود با اشاره به اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در ترور یکی از مستشاران ارشد نظامی کشورمان در سوریه و تسلیت این حادثه به خانواده این سردار شهید و مردم ایران، گفت: قطعا این اقدام جنایتکارانه در زمان مناسب و مکان مناسب پاسخ داده خواهد شد.

علی بهادری جهرمی افزود: ماهیت و ذات رژیم صهیونیستی با جنگ غزه برای جنان روشن شده و هر اندازه دست و پا بزنند و ترور کنند سرپوشی بر اقدامات آنها و حامیانشان که جهان دیگر دوگانگی میان آنها قائل نیست فراهم نخواهد شد.

وی همچنین با اشاره به بازدید سرزده رئیس جمهور برای نظارت بر امرو ستادی از وزارت نیرو در روز گذشته به افتتاح ۴ هزار مگاوات پروژه برق خورشیدی و تجدید پذیر اشاره کرد و اظهار داشت: با تکمیل بهره برداری از این پروژه ها ظرفیت تولید انرژی تجدیدپذیر کشور از ۱۱۰۰ مگاوات به ۵۱۰۰ مگاوات خواهد رسید که یک جهش است.

وی برنامه دولت سیزدهم را ایجاد ۳۰ هزار مگاوان ظرفیت نیروگاهی جدید خواهد که یک سوم ان تجدید پذیر خواهد بود و گفت: تاثیر این موضوع در ایامی که با آلودگی هوا مواجه هستیم ملموس‌تر خواهد بود.

به گفته سخنگوی دولت در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۵ درصد از ظرفیت جدید تولید برق کشور در اختیار بخش تولید قرار گرفته است.

رویکرد دولت اصلاح است نه فیلتر کردن

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی درباره نتایج پیگیری دستور رئیس جمهور به وزیر ارتباطات برای حل مشکلات سرعت اینترنت و فیلترینگ هم با بیان اینکه رویکرد دولت که بارها بر آن تاکید شده افزایش سرعت و کیفیت سایت‌ها و شبکه‌ها در چارجوب قانون و ایجاد بهره وری حداکثری مردم از آن در چارچوب قانون است، گفت: این امر از آنروست که حمایت از حقوق مردم به طور موثر  ممکن باشد.

وی تأکید کرد: مردم از حاکمیت انتظار دارند اگر تجاوزی به حقوق آن‌ها بشود دولت بتواند از آنها دفاع کند. اما برای حل برخی مشکلات رئیس جمهور به هیئت عالی مرکز ملی فضای مجازی دستور داد تا مسئله فبلترینگ و محدویت ها را بررسی کنند.

سخنگوی دولت با یادآوری اینکه  محدود سازی در صلاحیت مصادیق مجرمانه است که در دادستانی مستقر است و رویکرد دولت این بوده که جایی که تخلف از قانون صورت می‌گیرد رویه خطایی اصلاح شود نه مسدود سازی، خاطرنشان کرد: در همین راستان به برخی پلت فرم‌های خارجی اعلام شده همان روال های قانونی در کشورهای خارجی را در ایران رعایت کنند و نماینده آن پلت فرم برای پاسخگویی مثل همه جهان وجود داشته باشد. مواردی هم بوده که دولت در هیئت تعیین مصادیق مجرمانه درخواست بازنگری داشته مثل گوگل پلی که کارگروه به جمع بندی نرسیده است.

حمید نوری مبادله می‌شود؟!

بهادری جهرمی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در خصوص گمانه زنی‌ها در مرود امکان مبادله حمید نوری با برخی محکومان دو تابعیتی ایرانی- سوئدی و اینکه چنین موضوعی به دولت ابلاغ شده یا نه؟ با بیان اینکه  مسئله مهم در این خصوص آنست که ادعاهای یک سازمان بدنام تروریست در محاکم دول اروپای و غربی مورد استناد قرار گرفته، گفت: این دادگاه یک آبرورریزی سیاسی و حقوقی است. اینکه کشوری نظام قضایی خود را ابزاری برای پیشبرد اقدامات یک سازمان ترویستی قرار دهد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: متاسفانه درماجرای غزه ما شاهد آبروریزی های متعددی از کشورهایی هستیم که ادعای پیشرو بودن در حقوق بشر دارند و در نحوه برخورد با آقای نوری هم روشن بود که چگونه حقوق یک متهم زیر پا گذاشته شد.

وی خاطرنشان کرد: روندها و عملکرد های دولتهای غربی با عملکرد و رفتار جمهوری اسلامی ایرانو محاکم ان  در روندهای مشابه حتی در مورد جاسوسان قابل مقایسه و بررسی است که چقدر تفاوت دارند. 

وی با یادآوری اینکه دولت سیزدهم از آغاز کار خود تا کنون موفق شده بیش از ۳۵۰ زندانی ارانی در خارج از کشور را در چارچوب توافقنامه های مبادله زندانیان به کشور بازگرداند، گفت: البته شماری از این افراد مجرم بودند اما در مورد آقای نوری معتقدم اساسا جرمی رخ نداده و ایشان بی گناه است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: دستگاه قضا و وزارت امور خارجه تمام تلاششان را برای آزادی تمام شهروندان ایرانی زندانی در اروپا و آمریکا بکار بسته‌اند که دستاوردهای آنه‌ارا دیدیم و مسئله بازگرداندن آقای نوری هم از همه مسیرهای حقوقی و دیپلماتیک پیگیری می‌شود.

دولت پیشنهادی برای گران کردن بنزین نداده

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص اظهار نظر و ابراز نگرانی برخی نمایندگان از مجوز و چراغ سبز مجلس به دولت برا گران کردن بنزین در سال اینده هم گفت: متن لایحه بودجه، چه متن اولیه و چه متن دوم پس از رد کلیات در مجلس منتشر شده و دولت در هیچ کدام اساسا پیشنهادی برای گران کردن بنزین نداده است.

عوارض ۸۰ درصد صادرات ایران به اوراسیا صفر می‌شود

بهادری جهرمی درباره مزایا و دستاوردهای امضای تفاهم نامه تجاری ایران و اتحادیه ارواسیا هم بیان اینکه این قرارداد به افزایش تجارت غیرنفتی به‌ویژه در بخش خصوصی که در حوزه‌های غیرنفتی بیشتر فعال هستند کمک می‌کند، مطرح کرد: بر این اساس تعرفه‌های گمرکی بین این کشورها کاهش پیدا می‌کند لذا تجارت در این کشورها به‌صرفه‌تر و رقابت‌پذیرتر می‌شود، جذابیت‌های تجاری ایران هم برای تجار سایر کشورها افزایش پیدا می‌کند که امکان تعاملات دوطرفه تجاری برای دوطرف سهل‌تر باشد.همچنین سازو کار ویژه‌ای نیز برای تجارت اقلام راهبردی بین این کشورها ایجاد می‌شود.

دبیر هیأت دولت خاطرنشان کرد: قراردادهای مشترکی در حوزه‌های تامین اقلام راهبردی مانند گاز و کالاهای اساسی با همین کشورها داریم که سازو کارها را به شدت تسهیل و باثبات‌تر و ایمن‌تر می‌کند و تعرفه گمرکی هم در بیش از ۸۰ درصد اقلام در بازار اوراسیا برای صادرات ایران صفر خواهد شد یعنی امکان رقابت فعال را در این زمینه ایجاد می‌کند.

 منبع پایدار مالیاتی برای افزایش حقوق بازنشستگان

سخنگوی دولت در واکنش به برخی انتقادها از آنچه منوط کردن اصلاح حقوق بازنشستگان به افزایش مالیات بر ارزش افزوده و نوعی گروگانگیری بازنشستگان از سوی برخی منتقدین عنوان شده بوده م یادآور شد هم پیشنهاد اصلاح و ترمیم حقوق بازنشستگان و هم افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در لایحه دولت به صورت مجزا امده بود و ربطی به هم نداشت اما به دلیل تأکید مجلس بر تأمین منابع پایدار و مطمئن برای افزایش حقوق بازنشستگان دولت پذیرفت درآمد افزایش مالیات بر ارزش افزوده به این امر اختصاص یابد.

تخصیص منابع پیش از قیمت گذاری

بهادری جهرمی درباره نگرنی کشاورزان از اعلان نشدن قیمت خرید تضمینی گندم هم گفت: قیمت گذاری در خصوص کالاهای کشاورزی از دست دولت خارج شده و به یک شورای فرابخشی سپرده شده که هنوز نظر خود را اعلام نکرده‌اند اما دولت به دلیل اینکه می بایست لایحه بودجه را در زمان معین ارائه میداد لاجرم منابع لازم را برای خرید تضمینی گندم پیش بینی کرد و منتظر قیمت گذاری شورای مذکور هستیم.

اسناد تاریخی سهم ایران در میدان آرش محرز است

وی همچنین درباره ادعای عربستان و کویت در مرود مالکیت کامل بر میدان نفتی آرش با تأکید بر اینکه  اسناد و مدارک، هر سه کشور ایران، کویت و عربستان در این میدان مشترک هستند و کار بر روی این میدان بدون موافقت ایران ممکن نیست، گفت:دولت سیزدهم در چارچوب دیپلماسی مذاکراتی داشته و همچنان آماده است تا مذاکرات حقوقی و بررسی های فنی و تامین حقوق حقه همه کشورهای مشترک در این میدان نفتی را در چارچوب های دو و چند جانبه و بین المللی داشته باشد و  نگاه هایی که مبتنی بر حقوق مشترک نباشد، نمی تواند منافع مشترک کشورهای حاضر در این میدان را تأمین کند.

گزارش حقوق‌های نامتعارف روی میز رئیس جمهور

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص اقدام دولت در مورد  فیش حقوقی نجومی یکی از مسئولان پتروشیمی وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان هم با اشاره به اینکه دولت در برخی شرکتها سهام دارد اما این شرکتها دولتی محسوب نمی‌شوند گفت: دولت در چارچوب کارکنان خود و شرکت‌های دولتی البته با تعریف قانونی، اقدامات گسترده‌ای را طی دو سال گذشته در حوزه پرداخت حقوق و مزایا انجام داده است تا بتوانیم به سمت متناسب‌سازی و عادلانه‌سازی و کنترل پرداخت‌ها رفته و و شاهد پرداخت نامتعارفی نباش یم.

وی با یادآورری اینکه از نگاه رئیس جمهور حتی یک مورد پرداخت نامتعارف هم قابل قبول نیست، افزود: از همین رو ایشان معاون خود در سازمان امور اداری و استخدامی را مامور بررسی و نظارت بر این حوزه کردند و در گزارشی که وی هفته گذشته به دولت ارائه داد غیر از برخورد و اقداماتی که در آن زمینه صورت گرفته است عددهای متعددی در حوزه ماموریت و پرداخت‌هایی که از گذشته باقی‌مانده بود، تجمیع شده است. ضمن اینککه ایشان مامور شد عدم عدالت بر پرداخت‌ها را نه تنها در دولت بلکه در بخش‌هایی که ارتباطی با دولت دارند یا می‌توانند ارتباط پیدا می‌کنند را  از مسیرهای قانونی پیگیری کند.

مسیر دشوار رسیدن به هوای پاک

بهادری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اقدامات دولت در زمینه اجرای قانون هوای پاک و تأکید رئیس دستگاه قضا بر برخورد با ترک فعل مسئولان در این زمینه نیز با یادآوری اینکه در خصوص دولت‌های قبل دستگاه های نظارتی باید اعلان نظر و موضع کنند، گفت: در این دولت اقدامات متعددی در جهت اجرای قانون مذکور صورت گرفته است که از جمله می‌توان به حرکت به سمت برقی‌سازی خودروها اشاره کرد که در مو مدل تأمین ارز و اولویت واردات خودروهای هیبرید و برقی و تأمین ارز واردات فناوری این خودورها برای تولید در داخل اشاره کرد.

وی با اشاره به تحویل ۴۰ درستگاه اتوبوس برقی به شهرداری کرج و حدود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و تاکسی برقی به شهرداری تهران، اضافه کرد: برنامه دولت تامین ۱۰۰ هزار خودروی برقی است.

بهادی جهرمی خاطرنشان کرد: استانداران نیز از سوی رئیس جمهور مکلف شدند تا اجرای مقررات و تکالیف مربوط به قانون هوای پاک را در اولویت قرار دهند.

وی اقدامات دیگری همچون جمع آوری گازهای فلر، کیفی سازی بنزین و مدیریت مصرف را از دیگر اقدمات در این حوزه عنوان کرد.

کنوانسیون زیست محیطی خزر باید اجرا شود

دبیر هیئت دولت در پاسخ به خبرنگاری که از برنامه های دولت برای مقابله با آثار و تداوم کاهش سطح آب دریای خزر پرسید هم با بیان اینکه استمرار کاهش آب دریای خزر در دهه های اخیر بیشتر ناشی از تاثیرات جهانی اقلیمی بوده و الابته کاهش ورودی آب رودخانه‌ها به این دریاچه، گفت: برای حفظ این دریا باید کشورهای حاشیه  خزر با هم همکاری کنند تا از انقراض گونه‌های مختلف زیست محیطی دریای خزر جلوگیری شود که البته کنوانسیون زیست محیطی دریای خزر در این زمینه تکالیف را روشن کرده که به تصویب همه کشورهای حاشیه خزر رسیده است.

وی تأکید کرد: دیپلماسی کشور در این حوزه فعال است و بر اساس دیپلماسی همسایگی، حفظ دریای خزر در دستور کار دولت قرار دارد.

درخصوص جزایر سه گانه با کسی تعارف نداریم

بهادری جهرمی درباره رویکرد ایران نسبت به اعلام موضع اخیر روسیه گفت: ایران بلافاصله پس از بیانیه مشترک اتحادیه عرب و روسیه اعلام موضع کرد سپس کاردار روسیه احضار شد وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با همتای روس خود اعلام موضع کرد با هیچ طرفی در این زمینه تعارف نداریم. 

پولها به یورو و در قطر در اختیار ما است

وی در خصوص امکان بلوکه شدن مجدد اموال ایران در قطر هم تصریح کرد: اخیرا از بانک‌مرکزی سوال کردم که گفتند این پول ها به یورو تبدیل شده تا ارزش آنها حفظ شود، این پولها تحت اختیار بانک‌مرکزی است و دستور ریس جمهور این بوده که در زمینه رشد اقتصادی مصرف شود و بانک مرکزی آن را اولویت بندی می کند و در اختیار منابع مورد نظر قرار می دهد. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.