عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: برخی شرکت های دولتی تمایلی به شفاف سازی ندارند. زیرا این کار بستر برخی سودجویی ها را از بین می برد. در این شرایط، اگر بند مربوط به شفاف سازی عملکرد شرکت های دولتی و انتشار صورت های مالی شان در لایحه بودجه ی سال آتی نیاید شرکت های دولتی به شفاف سازی تن نمی دهند.

بدون وجود بند شفافیت در بودجه ۱۴۰۳ شرکتهای دولتی سال آتی به انتشار صورتهای مالی خویش تن نمی دهند

شفاف سازی عملکرد شرکت های دولتی به از بین بردن بستر برخی سوءاستفاده های احتمالی منجر می شود و برای افزایش اعتماد عمومی ضرورت دارد. به عقیده ی کارشناسان، اقداماتی همچون انتشار کتاب نگاهی بر عملکرد شرکت های دولتی، انتشار صورت های مالی آن ها و تصویب آیین نامه ی انتظام بخشی، شفاف سازی و ضابطه مندسازی هزینه ها و درآمدهای شرکت های دولتی مزیت های زیادی دارد و باید با جدیت دنبال شود.

به زعم بسیاری، وقتی شفافیت اتفاق بیفتد و زوایای پیدا و پنهان شرکت های دولتی در تیررس عموم قرار بگیرد، طبیعتاً افزایش بهره وری شرکت ها را خواهیم داشت. در شرایطی که مدیران احساس کنند عملکرد آن ها در معرض قضاوت همگان قرار دارد، تلاش خواهند کرد بهترین کارنامه را از خودشان به جای بگذارند. این به معنای افزایش بهره وری در شرکت های دولتی است.

در شرایطی که فضا غبارآلود و غیرشفاف است، افراد به خودشان این اجازه را می دهند که هر کاری را در شرکت های دولتی انجام دهند، اما وقتی همه چیز شفاف باشد و عملکرد شرکت ها مورد بررسی قرار بگیرد، فعالیت مدیران و مسئولان این شرکت ها نیز نظم پیدا می کند.

 کیومرث سرمدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص لزوم شفاف سازی عملکرد شرکت های دولتی و آوردن بند مربوط به این موضوع در لایحه بودجه ۱۴۰۳  با اشاره به این موضوع که شفاف سازی عملکرد شرکت های دولتی و انتشار صورت های مالی آنها از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: نیاز است بند مربوط به این موضوع در لایحه ی بودجه ی ۱۴۰۳ آورده شود. در غیر این صورت سازمان ها و شرکت های دولتی الزامی به انتشار صورت های مالی شان نخواهند داشت و تمکین نخواهند کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: شفاف سازی عملکرد شرکت های دولتی مزیت های زیادی برای کشور دارد. مشخص شدن میزان درآمد، سود، زیان دهی، دارایی ها و دیگر اطلاعات مربوط به این شرکت ها می تواند اثرات مثبتی در افزایش کارآیی و بهره وری آن ها داشته باشد.

سرمدی گفت: باید همه چیز در مورد شرکت های دولت شفاف باشد. همگان باید در جریان هیئت مدیره ی شرکت های دولتی، هزینه هایشان، پرداختی آن ها و دیگر مسائل اقتصادی این شرکت ها قرار بگیرند. این شرکت ها از محل بیت المال اداره می شوند که متعلق به مردم است. بنابراین، مردم حق دارند در جریان امور این شرکت ها، نحوه ی اداره ی آنها، سود و زیان شان باشند.

وی ادامه داد: شفاف سازی عملکرد شرکت های دولتی به افزایش درآمدهای دولت منجر می شود. زیرا از یک طرف کارآیی و بهره وری شرکت ها را بالا می برد و از سوی دیگر، جلوی برخی سودجویی ها و ریخت و پاش ها را می گیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: بهتر است دولت به جای اینکه از طریق افزایش مالیات بر ارزش افزوده به دنبال بالا بردن میزان درآمدهایش باشد، از ظرفیت شفاف سازی عملکرد شرکت های دولتی و بالا بردن سطح بهره وری آن ها استفاده کند.

سرمدی گفت: برخی شرکت های دولتی تمایلی به شفاف سازی ندارند. زیرا این کار بستر برخی سودجویی ها را از بین می برد و برای مدیران الزام به وجود می آورد که کارآیی خود را بالا ببرند. در این شرایط، اگر بند مربوط به شفاف سازی عملکرد شرکت های دولتی و انتشار صورت های مالی شان در لایحه بودجه ی سال آتی نیاید، شرکت های دولتی به شفاف سازی تن نمی دهند.

وی تأکید کرد: لازم است بند یا ماده ای را در خصوص انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی و شفاف سازی عملکرد آن ها در لایحه بودجه سال آتی داشته باشیم. به نحوی که این کار به صورت یک الزام قانونی مطرح باشد و با جدیت پیگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.