نماینده مردم سرخس، فریمان و بخش‌های رضویه و احمدآباد مشهد گفت: با وجود تامین منابع آبی در شهرستان سرخس، همچنان با فقدان مکانیزاسیون در حوزه کشاورزی، لوله گذاری و آبیاری تحت فشار روبرو هستیم.

سرخس با فقدان کشاورزی مکانیزه روبرو است

سید احسان قاضی زاده هاشمی در همایش «تبیین سند پیشرفت منطقه‌ای سرخس و احیای جهاد سازندگی» که شامگاه پنج‌شنبه در سرخس برگزار شد، با تاکید بر تقویت مکانیزاسیون در سرخس، اظهار کرد: کشاورزی سرخس علی‌رغم تامین منابع آب، بهره‌وری کمتری داشته که علت آن فقدان مکانیزاسیون بوده است.

وی افزود: در دولت سیزدهم و با همکاری متولیان حوزه آب و خاک و پیگیری‌های بودجه‌ای با رشد فعالیت‌ها در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی رو به رو هستیم البته در سند تحول و پیشرفت سرخس با همکاری ستاد اجرایی فرامین حضرت امام(ره)، برای بخش کشاورزی رشد برجسته دیده شده است.

نماینده مردم سرخس، فریمان و بخش‌های رضویه و احمدآباد مشهد با اشاره به سفر اخیر وزیر نیرو به سرخس، گفت: وزیر نیرو بر اجرای توافقات قبلی تاکید دارند، ضمن اینکه در موضوع سد شوریجه حق‌آبه کشاورزی دیده شده است.

قاضی زاده هاشمی در ادامه به موضوع تعرفه برق مناطق گرمسیری برای سرخس اشاره و اظهار کرد: این موضوع  در کمیسیون امور زیربنایی دولت در حال نهایی شدن است.

تعریف ۴۵۰ پروژه در سند تحول کشاورزی سرخس

  رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز با اشاره به تدوین سندی در حوزه کشاورزی برای شهرستان سرخس گفت: در سند تحول کشاورزی که با نگاه دانش بنیان و علمی تدوین شده به دنبال توسعه کشاورزی هستیم و برای ۳ تا ۵ سال آینده تدوین شده و می‌تواند به پیشرفت و توسعه سرخس کمک کند.

مححد رضا قنبری افزود: ۴۵۰ پروژه و میکرو پروژه مبتنی بر نقاط ضعف و قوت برای سرخس در این سند تعریف شده و اغلب این پروژه‌ها جانمایی شده است.

وی با بیان اینکه سرخس جزو معدود شهرستان‌هایی است که در آن پروژه تعریف شده است، گفت: تمام تلاش ما این است که در سرخس راندمان تولید در زراعت و باغبانی، ضریب بره‌گیری در دامداری و ضریب تبدیل را افزایش دهیم.

قنبری با اشاره به اهمیت جایگاه سرخس در ارتباط با کشورهای اورآسیا، گفت: در ایجاد زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری مشارکتی در حوزه کشورهای اورآسیا از هم‌اکنون باید اقدام کنیم.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: در خراسان رضوی بالغ بر ۶ هزار قنات و ۱۰ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه کشاورزی پروانه‌دار داریم و برای احیای قنات‌ها و مدیریت مصرف آب و اجرای طرح‌های آبخیزداری راهی جز مشارکت مردم و سرمایه‌گذاری نداریم.

وی افزود: فقط برای قنوات حدود ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان به اعتبار نیاز است و دولت به تنهایی نمی‌تواند این حجم از منابع را تامین کند و باید به سمت سرمایه‌گذاری حرکت کنیم.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: در حوزه زراعت و باغبانی؛ گندم، جو، پنبه و پسته و در حوزه دام؛ دام سبک و طیور را هدف قرار دادیم و به دنبال افزایش راندمان تولید، ضریب تبدیل و ضریب بره‌گیری هستیم داریم.

وی گفت: برای آنکه میزان دام سبک در سرخس را به میزان ۴۰۰ هزار راس که در گذشته بوده برسانیم به حدود ۱ سال و نیم زمان نیاز داریم و این با کمک ارتقای ضریب بره‌گیری و توجه به دام مولد قابل انجام است.

قنبری در پایان مرکز اصلاح نژاد بره قره‌کل را ظرفیتی برای تامین بخش اعظم نیاز استان عنوان کرد و گفت: این مرکز نیاز به سرمایه ‎گذاری دارد و سرخس می‌تواند پایگاه توسعه و تکثیر دام سبک در شرق کشور باشد.

اجرای لوله‌گذاری ۸۱ حلقه چاه سرخس در ۳ ماه

فرماندار سرخس نیز در این همایش گفت: امروز در کل کشور سند پیشرفت منطقه‌ای سرخس به مرحله توافق و اجرا رسیده است و توانستیم این سند را به همراه سند آمایش سرزمینی به یک زبان مشترک برسانیم.

حسن نوری‌زاده با اشاره به اجرای لوله‌گذاری کشاورزی در سرخس گفت: دستگاه اجرایی در این حوزه جهاد کشاورزی است و این سازمان اعتبار را باید برای خرید لوله هزینه کند و سهم مردم نیز در اجرای این پروژه، انجام اتصالات است ضمن اینکه از محل مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه حمل و نقل لوله‌ها اقدام می‌کنیم و تلاش ما این است که کمتر از ۳ ماه این ۸۱ حلقه چاه را لوله‌گذاری کنیم و مردم طعم خدمت را بچشند.

وی درباره ریزگردها گفت: بحث نهال‌کاری و کاشت درخت با مسئله‌ای به نام آب مواجه است که دستگاه های مختلف باید پای کار بیایند اما با توجه به گستردگی اراضی درگیر در موضوع ریزگردها، دغدغه ما بحث مالچ پاشی است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.