دکتر «تدروس ادهانوم قبریسوس»؛ دبیرکل سازمان جهانی بهداشت از کشورها خواست؛ برای محافظت از شهروندانشان به ویژه کودکان و نوجوانان، اقدامات سخت‌گیرانه‌ای برای پیشگیری از مصرف سیگارهای الکترونیکی به کار گیرند.

اقدام فوری برای حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر سیگارهای الکترونیکی ضروری است

سیگارهای الکترونیکی ابتدا به عنوان ابزاری برای کمک به ترک سیگار معرفی شدند اما حالا با گذشت چند سال از عرضه این محصولات و فراگیری گسترده آنها میان کودکان و نوجوانان به ویژه در اروپا و آمریکا، سازمان جهانی بهداشت (WHO) در پایگاه اطلاع‌رسانی خود در خصوص مضرات استفاده از این وسیله تاکید کرده است: سیگارهای الکترونیکی در ابتدا به عنوان ابزاری برای ترک سیگار و سایر محصولات دخانی معرفی شدند اما تحقیقات مختلف و ادامه‌دار نشان می‌دهد که ویپ‌ها و پادها برای ترک مصرف دخانیات موثر نیستند و درعوض، شواهد نگران‌کننده‌ای در مورد اثرات نامطلوب آنها بر سلامت مصرف‌کنندگان به دست آمده است.

دکتر «تدروس ادهانوم قبریسوس»، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت با ابراز نگرانی از آثار نامطلوب این سیگارها بر سلامت مصرف‌کنندگان هشدار داد: «در حال حاضر کودکان و نوجوانان در سنین پایین در دام مصرف سیگارهای الکترونیکی افتاده‌اند و ممکن است که این نسل به نیکوتین گره بخورند. من از کشورها می‌خواهم برای محافظت از شهروندانشان، بویژه کودکان و نوجوانان اقدامات سخت‌گیرانه‌ای برای پیشگیری از مصرف سیگارهای الکترونیکی به کار گیرند». 

به گفته وی سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین و بسیار اعتیادآور هستند که برای سلامتی بسیار مضر است. در ابتدای عرضه این محصولات، اثرات طولانی مدت مصرف آنها به‌ طور کامل شناخته شده نبود اما حالا ثابت شده که این محصولات دخانی، باعث تولید مواد سمی در بدن می‌شوند که برخی از این مواد سمی سرطان‌زا هستند و برخی دیگر از آنها خطر ابتلا به اختلالات قلبی و ریوی را افزایش می‌دهند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد؛ مصرف سیگارهای الکترونیکی می‌تواند بر رشد مغز تأثیر سوء بگذارد و منجر به اختلالات یادگیری در جوانان شود. قرار گرفتن جنین در معرض دود حاصل از استفاده از سیگارهای الکترونیکی هم می‌تواند بر رشد جنین در زنان باردار تأثیر منفی بگذارد.

با وجود اینکه در حال حاضر فروش و عرضه سیگارهای الکترونیکی در بازار آزاد مجاز شناخته می‌شود و این وسیله در بسیاری از کشورها به صورت گسترده‌ای در دسترس جوانان قرار گرفته است. البته ۳۴ کشور در جهان، فروش سیگارهای الکترونیکی را ممنوع اعلام کرده‌اند اما در مقابل ۸۸ کشور دیگر جهان «حداقل سن مصرف» برای خرید سیگارهای الکترونیکی ندارند و ۷۴ کشور دیگر نیز هیچ مقرراتی برای عرضه این محصولات وضع نکرده‌اند و شماری از شبکه‌های اجتماعی و همچنین اینفلوئنسرها، جوانان را تشویق به استفاده از سیگارهای الکترونیکی می‌کنند و این محصولات که بیش از ۱۶ هزار طعم مختلف دارند، کودکان را هدف قرار می‌دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.