اتریش که به تازگی به درخواست رومانی و بلغارستان برای ورود به منطقه تردد آزاد اروپایی یا همان منطقه شنگن چراغ‌سبز نشان داده است، اکنون برای تحقق درخواست دو کشور شرط جدیدی را مطرح می‌کند.

شرط جدید اتریش برای کشورهای خواهان ورود به منطقه شنگن

به گزارش قدس آنلاین، اتریش، عنوان کرده است که شرط ورود بلغارستان و رومانی به کشورهای منطقه شنگن این است که هر دو کشور بایستی برای پذیرش پناهندگانی از کشورهای خاورمیانه وارد عمل شوند.

به گزارش «آناتولی»، اتریش که پیشتر درخواست دو کشور رومانی و بلغارستان برای ورود به منطقه تردد آزاد شنگن را وتو کرده بود، روز جمعه در موضع‌گیری جدیدی اعلام کرد که هم بلغارستان و هم رومانی نیاز به پذیرش پناهجویانی از افغانستان و سوریه دارند تا بتوانند به منطقه شنگن ورود کنند.

بر این اساس«گرهارد کارنر»وزیر داخلی کشور اتریش در جریان اظهاراتی عنوان کرد: باید پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه حفاظت از مرزهای خارجی اتحادیه اروپا وجود داشته باشد تا در نهایت این پیشرفت‌ها به نقطه‌ای برسد که بلغارستان و رومانی هم بتوانند در منطقه «شنگن هوایی» پذیرفته شوند.

رومانی روز چهارشنبه گفت که  به همراه بلغارستان که هر دو از سال ۲۰۰۷ عضو اتحادیه اروپا هستند، در ماه مارس از طریق مرزهای هوایی و دریایی هم وارد منطقه شنگن خواهند شد. کارنر در بیانیه‌ای بر لزوم تقویت کنترل‌های مرزی در این کشور تاکید کرده و بر افزایش حضور نظامی به ویژه در امتداد مرزهای زمینی بین رومانی و بلغارستان برای کنترل بهتر عبور و مرور هم تاکید کرده است.

به گفته وی شرایط لازم برای تحقق این وضعیت، افزایش عملیات فرونتکس یا همان آژانس مرزبانی و گارد ساحلی اروپا در بلغارستان و کنترل در مرزهای زمینی و همچنین دریافت حمایت مالی از کمیسیون اتحادیه اروپا برای تقویت کنترل در این مرزهاست.

به گفته وزارت کشور اتریش، هیچ مذاکره مستمری برای پیوستن دو کشور به شنگن با مرزهای زمینی وجود ندارد و تاریخ برنامه‌ریزی شده‌ای هم برای اجرایی شدن این موضوع وجود ندارد.

در این بیانیه عنوان شده است که تایید رسمی هه کشورهای عضو به عنوان آخرین گام برای تحقق توافق مورد نیاز است. منطقه شنگن در حال حاضر، شامل ۲۳ کشور از ۲۷ کشور اروپایی و ایسلند، نروژ و لیختن اشتاین است. کشورهای عضو این منطقه اجازه آن را دارند تا آزادانه و بدون هیچ محدودیتی و بدون نیاز به کنترل‌های مرزی در بین کشورهای این حوزه تردد داشته باشند.

اتریش پیشتر استدلال کرده بود که جریان فزاینده مهاجران غیرقانونی به اروپا ثبات می‌کند که منطقه شنگن به درستی عمل نمی‌کند. از سوی دیگر هلند نیز که پیشتر اصرار داشت بلغارستان بایستی اصلاحات جامع قضایی و ضد فساد را انجام دهد، مدت‌هاست که ورود این کشور به همراه رومانی را به منطقه شنگن مسدود کرده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.