معاون برنامه‌ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: مرکز پسماند اصفهان به صورت شبانه روزی «بیوگاز» تولید می‌کند ولی گاز تولیدی آن کفاف تولید برق را نمی‌دهد.

اصفهان در مسیر تولید انرژی از پسماندها/تولید شبانه‌روزی بیوگاز

به گزارش قدس آنلاین، فرشاد مستأجران با بیان اینکه روش هاضم بی‌هوازی زیست محیطی‌ترین روش در دنیا برای تبدیل پسماندهای فسادپذیر به کود کمپوست است، اظهار کرد: شهرداری در سال‌های گذشته برای اجرای این روش مذاکرات زیادی با شرکت‌های مختلف دنیا انجام داد اما به دلیل اعمال تحریم‌ها، افزایش نرخ ارز و ارزان بودن انرژی این کار به نتیجه نرسید.

وی افزود: خوشبختانه با توان متخصصان مجموعه سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان و همچنین شرکت‌های دانش بنیان، واحد تحقیق و توسعه هاضم بی‌هوازی برای نخستین بار این طرح را به روش نیمه خشک با ظرفیت ۳۰ کیلوگرم زباله در روز در محل کارخانه پردازش پسماند و تولید کودآلی شهرداری اصفهان به صورت آزمایشی اجرا کرد.

معاون برنامه‌ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اعلام اینکه در حال حاضر این واحد به صورت شبانه روزی «بیوگاز» تولید می‌کند ولی گاز تولیدی آن کفاف تولید برق را نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: قرار است ظرفیت این واحد به ۵ تن در روز افزایش یابد.

وی ادامه داد: همچنین مذاکراتی با یک شرکت خارجی برای اجرای یک واحد صنعتی به روش هاضم بی هوازی با ظرفیت ۳۰۰ تن در روز انجام شده که امیدواریم قرارداد احداث آن امسال منعقد شود.

استحصال آب از شیرابه‌ های سمی

مستأجران با بیان اینکه روزانه کمتر از ۳ هزار تن نخاله ساختمانی در سایت گردنه زینل دفع می‌شود که این حجم نخاله قابلیت تبدیل به مصالح ساختمانی را دارد، اظهار کرد: یک شرکت سرمایه گذار در قالب قرارداد ساخت، تملک و بهره برداری (بی.او.او) قرار است در مرحله اول روزانه ۱۸۰۰ تن نخاله را به ۹۰۰ تن مصالح ساختمانی و بیشتر به شن و ماسه تبدیل کند.

معاون برنامه‌ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان درباره استحصال آب از شیرابه‌های سمی نیز گفت: از سال ۱۴۰۰ طرح مدیریت شیرابه در کارخانه پردازش پسماند اجرا شد، به نحوی که در حال حاضر کل شیرابه حاصل از تجزیه زباله‌های آلی از طریق کانال کشی به ۳ لاگن تبخیری در انتهای کارخانه منتقل می‌شود تا از نفوذ آن به زمین و آلودگی منابع زیرزمینی جلوگیری شود.

وی افزود: طرحی توسط یک شرکت دانش بنیان در حال اجرا است که روزانه ۱۷ متر مکعب آب از شیرابه استحصال می‌کند و تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد.

به گفته وی، آب حاصل از تصفیه شیرابه زباله‌ها برای آبیاری فضای سبز و همچنین پاشش بر روی توده‌های نخاله‌های ساختمانی در سایت گردنه زینل استفاده خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.