الیزابت براو، تحلیلگر فارین پالیسی در ۲۸ دسامبر ۲۰۲۳ نوشت: هدف قرار دادن کشتی‌ها به طرز نگران‌کننده‌ای موفقیت‌آمیز بوده است.

اندیشکده فارین پالیسی مطرح کرد؛ دست بلند ایران در دریای سرخ

به گزارش قدس آنلاین، از زمانی که حوثی‌ها حملات خود را به کشتی‌ها در دریای سرخ آغاز کرده‌اند، عبور و مرور از این آب‌ها آنچنان خطرناک شده که از اواخر نوامبر، بیش از ۳۵۰ کشتی کانتینری  به اضافه انواع نفتکش‌ها، به مسیرهای دیگری تغییر جهت داده‌اند. این مسئله، به معنای چالش‌های لجستیکی بزرگی است که نه تنها شامل هزینه سوخت بیشتر است، بلکه حمل و نقل خدمه و محموله به ایستگاه‌های جایگزین را نیز در بر می‌گیرد.

اگر حملات به شیوه کنونی به کشتی‌ها ادامه یابد، ما ناچار به پرداخت هزینه بیشتر برای خدمات خواهیم بود. روزی نیست که آشفتگی جدیدی در دریای سرخ اتفاق نیفتد. از حمله شب کریسمس گرفته تا حملات پرشمار حوثی‌ها به کشتی کانتینری متعلق به سوئیس و یک نفتکش نروژی را شاهد بوده‌ایم.

مطمئناً، ارتش ایالات متحده عملیات «گارد رفاه» را برای حفاظت از کشتیرانی دریای سرخ آغاز کرده است و از شب کریسمس، این نیرو، ۱۲پهپاد تهاجمی و پنج موشک شلیک شده توسط حوثی‌های مستقر در یمن را سرنگون کرده است. 

اثرات شکار کشتی‌ها توسط حوثی‌ها
«براو» در ادامه گفته است: اینکه یک کشتی آمریکایی، فرانسوی یا نروژی با چه شاخصی در دریای سرخ مورد تهاجم قرار می‌گیرد، نامشخص است. انحراف مسیر حرکت کشتی‌ها، بدان معناست که تعداد زیادی کشتی‌، مسیر طولانی‌تری را از دماغه «امید نیک» در ساحل جنوب غربی آفریقای جنوبی طی می‌کنند. همان‌طور که بخش بزرگی از مردم جهان اکنون می‌دانند، سفر از طریق دماغه امیدنیک به جای کانال سوئز، ۱۰ تا ۱۲ روز دیگر به کشتیرانی اضافه و مسیری کاملاً متفاوت برای کاپیتان‌ها ترسیم می‌کند. اما این شاید ساده‌ترین بخش مسئله باشد.

این هزینه‌ها در هر مسیری که کشتی‌ها طی می‌کنند وجود دارد: سفرها از طریق دریای سرخ خطر جنگ و حمله یمنی‌ها را به همراه دارند و مسیر دماغه امیدنیک، هزینه‌های سوخت اضافی را. 

در واقع، این ممکن است نخستین فصل در آشفتگی مرتبط با ژئوپلتیک یمن باشد که کشتیرانی جهانی و در نتیجه اقتصاد جهانی با آن مواجه است.

با توجه به اینکه کشتی‌ها تا حد امکان زمان کمتری را در دریای سرخ سپری می‌کنند، کشورهایی مانند سودان و اریتره – تنها کشورهایی که بنادر آن‌ها در دریای سرخ واقع شده‌اند- برای رسیدن کشتی‌ها به بنادر خود با مشکل مواجه خواهند شد. مصر، متولی کانال سوئز، در حال حاضر به سختی افتاده و با ترافیک کمتر از طریق این کانال روبه‌رو شده است، حمل و نقل دریایی به کشورهای مدیترانه‌ای مانند یونان، ایتالیا و ترکیه نیز سخت‌تر خواهد شد.

ایران و بسته شدن تنگه جبل‌الطارق
همه این اتفاقات و آسیب‌ها در حالی است که ایران تهدید کرده ممکن است تنگه جبل‌الطارق (در ورودی دریای مدیترانه) هم تحت‌الشعاع حوادث غزه قرار بگیرد!
در ادامه این یادداشت آمده است: به نظر می‌رسد ایران به این نتیجه رسیده آزمایش حوثی‌ها در دریای سرخ آن‌قدر موفقیت‌آمیز بوده که قابلیت تکرار در دریای مدیترانه هم دارد. این همان چیزی بود که ژنرال محمدرضا نقدی، فرمانده هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، در ۲۳ دسامبر، تلویحاً به جامعه جهانی گوشزد کرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.