مدیر دفتر اقلیم و هوا سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ایران جزء هفت کشور آسیب‌پذیر از تغییرات اقلیمی است، گفت: اینکه گفته می‌شود دستکاری ابرها علت کم‌بارشی در کشور است نیاز به بررسی بیشتری دارد که در حال انجام آن هستیم. 

ادعای کم بارشی در کشور به علت دستکاری ابرها در حال بررسی است

به گزارش قدس آنلاین، داریوش گل‌علیزاده روز دوشنبه در حاشیه نخستین سمینار علمی « نقش مداخلات منطقه‌ای احتمالی در تغییرات بارندگی کشور » در جمع خبرنگاران افزود: امسال چهارمین سالی است که وارد خشکسالی شده‌ایم بنابراین باید در این زمینه بررسی‌های بیشتر و دقیق تربیت انجام شود تا به نتیجه علمی برسیم.

وی در پاسخ به ایرنا درباره اینکه همه خاورمیانه درگیر کم بارشی و تغییر اقلیم است اما چرا اثر آن در ایران نسبت به کشورهای دیگر بیشتر است، گفت: در میزان بارندگی و بروز آن متغیرهای زیادی تاثیرگذار است و صرفا اینکه ابرهای باران‌زا وارد کشور شده‌اند یا نه مطرح نیست در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم با تکیه بر آنها اظهارنظرهای علمی داشته باشیم.

گل علیزاده در پاسخ سوال دیگر ایرنا مبنی بر تاثیر نحوه مدیریت منابع آب بر خشکسالی و کمبود رطوبت افزود: یکی از ملزومات باران وجود رطوبت برای تشکیل ابرهای باران‌زا است که به طور قطع مدیریت منابع آب بر این مسأله بی‌تاثیر نیست، یکی از مشکلات بزرگ کشور نحوه مدیریت منابع آب است از این منابع به درستی استفاده نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: همچنان برای کشاورزی، آبیاری فضای سبز و حتی ساخت و ساز از آب شرب استفاده می‌کنیم این یعنی اینکه هنوز تغییر اقلیم و تاثیر آنرا باور نکرده‌ایم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.