یک کارشناس اقتصادی گفت: مالیات بر درآمد باید جایگزین اخذ مالیات از شغل و کار افراد شود؛ زیرا تاکنون با قوانین مالیاتی فعلی به اشتباه از کار مالیات کسر می شد و واقعیت تحول مالیاتی، اخذ مالیات از درآمد است که موجب می شود شاهد تحقق عدالت مالیاتی و توسعه تولید به واسطه رشد سرمایه گذاری باشیم.

«مالیات بر درآمد» به جای «مالیات بر شغل» روشی معقول برای مالیات ستانی در کنار رشد سرمایه‌گذاری مولد

از مهمترین اصلاحات مورد نظر دولت در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم می توان به تغییر روش مالیات ستانی از نظام منبع محور به مالیات مجموع درآمد، همسوسازی ابزار مالیات با سیاست های جمعیتی، ساماندهی معافیت ها و مشوق های مالیاتی از جمله پذیرش هزینه های معیشتی به عنوان هزینه های قابل کسر از درآمد، حرکت از سمت نظام مالیاتی ممیز محور به سمت نظام مالیاتی هوشمند داده محور، کاهش بار مالیات بر تولید و ایجاد ارتباط مؤثر و سازنده میان نظام مالیاتی کشور و نظام حمایتی دولت و پیاده سازی وضع مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی اشاره کرد.

به زعم کارشناسان، هر چقدر دولت بتواند بر مالیات های مستقیم متمرکز شود و به ویژه از کسانی که درآمدهای بالایی دارند، مالیات گیری داشته باشد، به نفع کشور است.

مالیات بر درآمد به عدالت نزدیک تر است. زیرا در این نوع مالیات ستانی، انحراف کمی داریم و سود خالص افراد مشمول مالیات می شود. در صورتی که مثلاً در مالیات بر ارزش افزوده، اقشار ضعیف و متوسط به شدت تحت تأثیر قرار می گیرند.

با توجه به اینکه در لایحه اصلاح مالیات های مستقیم درآمدهای زیر 100 میلیون تومان در سال با کسر هزینه های معیشتی معاف از مالیات شده اند، بخش زیادی از کارمندان مشمول معافیت مالیاتی می شوند.

 فرشاد پرویزیان، کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص قانون اصلاح مالیات های مستقیم که قرار است به جای مالیات بر مشاغل مالیات بر درآمد را داشته باشیم، تصریح کرد: این در واقع همان مالیات بر عایدی و مجموع درآمد فرد است. این روش درستی برای مالیات گیری است و در همه جای دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.

وی ادامه داد: مالیات بر درآمد روش منطقی ای برای مالیات گیری است. این قانون بسیار خوب است. باید ببینیم در عمل چه طور اجرا می شود و می تواند ما را به نتایج موردنظر برساند یا خیر.

پرویزیان گفت: این اقدام مناسبی است که در مالیات بر درآمد افراد هزینه های معیشتی را در نظر بگیریم. در شرایط فعلی، بدون در نظر گرفتن این هزینه ها از کارمندان مالیات می گیریم. اگر بر اساس قانون این هزینه ها را از حقوق کارمندان کسر کنیم، عملاً درآمدی باقی نمی ماند که بخواهیم از آن مالیات بگیریم. بنابراین، درصد زیادی از کارمندان مشمول معافیت مالیاتی می شوند و این به نفع حقوق بگیران است.

وی ادامه داد: دولت باید با فرار مالیاتی مقابله کند و بر بخش فراری از پرداخت مالیات و همچنین غیرشفاف اقتصاد کشور متمرکز شود.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: اگر بتوانیم از طریق اجرای قانون اصلاح مالیات های مستقیم به سمت مالیات ستانی از کسانی که فرار مالیاتی دارند، برویم و بر هر نوع سودی که افراد به دست می آورند، مالیات ببندیم، اتفاقات خوبی رخ می دهد.

وی در خصوص کاهش مالیات بخش تولید از 25 درصد به 15 درصد که در چارچوب قانون اصلاح مالیات های مستقیم و در راستای حمایت از تولیدکنندگان انجام شده است، تصریح کرد: هر چقدر مالیات این بخش را کاهش دهیم، بهتر است. از نظر من، هنوز هم می توانیم به کاهش مالیات این بخش بپردازیم.

پرویزیان در مورد این موضوع که مالیات بر مشاغل به معنای مالیات بر کار است و تولید را از صرفه می اندازد، در حالی که مالیات بر درآمد به مالیات ستانی از بخش غیرشفاف اقتصاد کشور منجر می شود، گفت: مالیات بر درآمد و دارایی باید جایگزین اخذ مالیات از شغل و کار افراد شود؛ زیرا تاکنون با قوانین مالیاتی فعلی به اشتباه از کار مالیات کسر می شد و واقعیت تحول مالیاتی، اخذ مالیات از درآمد است که موجب خواهد شد که شاهد تحقق عدالت مالیاتی و توسعه تولید به واسطه تسهیل و رشد سرمایه گذاری در بخش مولد باشیم و از این نظر، اصلاحات لایحه ارسالی به مجلس قابل دفاع و مناسب است

وی در پایان تأکید کرد: بنده به طور کلی با مالیات ستانی مبتنی بر مبارزه با فرار مالیاتی و توسعه بخش مولد اقتصاد موافق هستم و معتقدم که کشور باید بر پایه ی مالیات بر مجموع درآمد کشور اداره شود و باید قوانینی مانند اصلاح مالیات های مستقیم به درستی تصویب و اجرایی شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.