۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۹
کد خبر: 952675

قدرت تبیینی مداحی در جنگ نرم و سخت

محمدجواد مشکی باف،  مداح اهل بیت (ع)

رهبر معظم انقلاب بارها و بارها در دیدارهایی که مداحان با ایشان داشتند، تاکید کردند، «جهاد تبیین» مورد نظر و توجه مداحان و فعالان هیات ها باشد. حال شاید این سئوال مطرح شود که چرا رهبر معظم انقلاب در همه این دیدارها به این مهم تاکید داشته‌اند؟

مگر مداحان و هیات‌ها چه ویژگی‌هایی دارند که حضرت آیت الله خامنه‌ای این تکلیف مهم را بر دوش آنها گذاشته‌اند؟در پاسخ به این سوال باید به دو دلیل عمده اشاره کرد: از سویی جامعه مداحان با مخاطبان فراوانی سرو کار دارند و  زیادی دارد و از سوی دیگر، آنها از اقشار تاثیرگذار در کشورهستند و کسی نمی تواند منکر این تاثیر شود؛ و البته رهبر معظم انقلاب نیز به خوبی به این موضوع واقف هستند.

با وجود این البته نیاز است که مداحان و هیات‌ها بدانند با به کارگیری چه روش‌هایی می‌توانند ابعاد مختلف «جهاد تبیین» را عملی کنند. برخی مداحان معتقدند مداح فقط باید مداحی کند و نباید به سیاست و موضوعات روز کاری داشته باشد، اما تکلیفی که رهبر معظم انقلاب بر دوش مداحان گذاشته اند که برگرفته از اسلام ناب است، مشخص می کند این نگاه مردود بوده و مداحان باید به مردم درخصوص موضوعات روز جامعه و حتی جهان، آگاهی‌بخشی و روشنگری کنند.

وقتی امروز می‌بینیم در جهان، رژیم صهیونیستی قصد دارد غزه را به اشغال خود درآورد و برای رسیدن به این هدف حتی حاضر است به نسل کشی دست بزند، لازم است مداحان شناخت کافی از این دشمن فلسطین و اسلام داشته باشند تا زوایای مختلف جنگی که امروز مردم فلسطین با آن دست و پنجه نرم می‌کنند را برای مردم بازگو کنند. البته باید در نظر داشت که فقط در جنگ‌های سخت، نقش روشنگری و آگاهی‌بخشی مداحان پررنگ نمی‌شود، بلکه در همه زمینه‌ها از جمله جنگ نرمی که امروز کشور ما را مورد هجمه قرار داده است باید با شناخت و درک شرایط و مطالعه کافی، به مخاطب آگاهی بخشی کرد. خیلی ها دوران دفاع مقدس را به یاد دارند. حاج صادق آهنگران در مناطق مختلف حضور می یافت و با نوای مداحی اثرش را می گذاشت، به رزمندگان انگیزه می داد تا با تمام قوا به مقابله با دشمن برخیزد. امروز نیز همین روحیه در مادحین در عرصه جنگ نرم و سخت باید وجود داشته باشد.

این نکته که رهبر معظم انقلاب در همه دیدارهایشان با مداحان از آنها خواسته‌اند که زوایای دقیق اسلام ناب محمدی و انقلاب را به مردم در مداحی‌های خود منتقل کنند، تاکید بسیار بجایی است، زیرا امروز می‌بینیم که دشمنان اسلام و انقلاب می‌خواهند اسلام را با محتوای انگلیسی و آمریکایی در جامعه ما به مردم و به ویژه نوجوانان و جوانان معرفی کنند. در چنین وضعیتی لازم است در مقابل این محتواهای اشتباه، به مردم اطلاعات درستی درباره اسلام ناب و انقلاب داده و به نوعی روشنگری کنیم تا قشر نوجوان و جوان جامعه دچار انحراف نشود.

نکته بعد درباره تعبیری است که رهبر معظم انقلاب بارها و بارها با آن از جامعه مداحان یاد کرده اند یعنی «صدای رسای انقلاب». حال شاید این سوال در ذهن مداحان به ویژه آن گروه که مدت کمی است در این عرصه فعالیت می کنند، ایجاد شود که آنها چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند تا این عنوان بر آن ها اطلاع شود؟ من می گویم جوابش این است: مطالعه، مطالعه و بازهم مطالعه. وقتی مداح فرصت بیشتری را برای مطالعه بگذارد می‌تواند از شناخت و درک نسبی برخوردار شود. زمانی که او این شناخت و درک را با اطلاعات به روزی که از جامعه دارد تلفیق کند، می‌تواند آنچه که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است را در جامعه عملیاتی کند.

البته که در کنار مطالعه لازم است مداحان نیاز مخاطبان را درک کنند. هر چند ممکن است این نیاز از لحاظ فکری، احساسی و عاطفی در شرایط ویژه‌ای باشد و افراد از این لحاظ با یکدیگر تفاوت هایی داشته باشند اما وقتی مداح مخاطب خود را بشناسد، می تواند این نیازها را نیز مدیریت کند، لذا ارتباط دو سویه بین مداح و مخاطب نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

با همه این تفاسیر باید اذعان کرد که ما در جامعه مداحی، پویایی خوبی را شاهد هستیم که این مهم می‌تواند با نکاتی که در این یادداشت بیان شد، تاکیدات رهبر معظم انقلاب را ان شالله اجرایی کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.