مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی گفت: افزایش مصرف برق حدود ۲ تا ۶ برابر کشور نسبت به دنیا در بخش‌های مختلف و نوسانات اقتصادی بازار برق از مهم‌ترین چالش‌های صنعت برق است.

مدیرعامل برق: مصرف برق در ایران ۲ تا ۶ برابر دنیا است

به گزارش قدس آنلاین،  محمود محمودی ظهر امروز در همایش بررسی مشکلات و موانع تعرفه‌های جدید برق واحدهای صنعتی با حضور صنعتگران در شهر صنعتی کاوه در ساوه اظهار کرد: هم اکنون مجموع استان مرکزی ۸۱۰ هزار مشترک برق دارد، این در حالی است که این استان دومین قطب بزرگ صنعتی کشور و چهارمین قطب صنعت کوچک و متوسط کشور از نظر مصرف انرژی در بخش توزیع ۴۵ درصد مصرف برق استان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به این که ۲۳ درصد مصرف برق این استان در بخش کشاورزی است، اظهار کرد: این استان با ویژگی منحصر به فرد از حیث وجود صنایع بزرگ (پایتخت صنعتی کشور) همچون نگینی در بخش صنعت کشور می درخشد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی با اشاره به این که  ۸۰ درصد از مصرف برق این استان به عنوان پایتخت صنعت ایران، در بخش مولد است، بیان کرد: نیاز مصرف برق این استان در تابستان امسال به یک‌هزار و ۴۸۰ مگاوات رسید که این رقم در سال گذشته یک‌هزار و ۳۰۴ مگاوات بود.

محمودی با بیان این که از  ۴۳ صنایع بزرگ بالای هفت مگاوات زیر نظر برق باختر،  ۱۷صنعت بزرگ در استان مرکزی است، گفت: مطابق با ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان، صنایعی که قدرت قراردادی برق آنها بیشتر از یک مگاوات است، موظف هستند که در سال اول معادل یک درصد و تا سال پنجم معادل پنج درصد از مصرف برق خود را از طریق ایجاد نیروگاه تجدیدپذیر تامین کنند، در غیر اینصورت یک تا پنج درصد از برق مصرفی این صنایع با نرخ تجدیدپذیر محاسبه و در قبوض آنها اعمال می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی با اشاره به این که در سال ۵۷ حدود ۷ هزار نیروگاه منصوبه در کشور وجود داشت، گفت: این میزان هم‌اکنون به ۵۷ هزار مگاوات رسیده و ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۹ درصد جمعیت روستایی از نعمت برق بهره‌مندند که این مهم نشانگر توسعه و پیشرفت کشور است.

محمودی ادامه داد: هدف‌گذاری برای تولید ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در دولت سیزدهم صورت گرفته که این میزان تا پایان دولت و در یک افق چهار ساله اجرا می‌شود.

وی، علت عدم هم طرازی تولید و مصرف را افزایش  ۳۵ هزار مگاوات بار سرمایشی در تابستان در کشور دانست و افزود: افزایش مصرف برق حدود ۲ تا ۶ برابر کشور نسبت به دنیا در بخش‌های مختلف و نوسانات اقتصادی بازار برق از مهم‌ترین چالش‌های صنعت برق است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی شکاف قابل توجه میان هزینه‌های تولید و انتقال،بی توجهی به اقتصاد برق، عدم ایجاد انگیزه بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری، افزایش مصرف برق سالیانه حدود ۶ درصد، مصارف سرمایشی غیراستاندارد حدود ۳۰ هزار مگاوات، تجهیزات برقی غیراستاندارد و کاهش ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی کشور به دلیل خشکسالی و تداوم گرمای هوا را از عمده‌ترین دلایل نا هماهنگی میان تولید و مصرف برق عنوان کرد.

محمودی خاطر نشان کرد: در حوزه توزیع برق استان مرکزی ۷ هزار و ۵۱۲ واحد صنعتی وجود دارد که  ۲۴۲واحد با دیماند بالای یک مگاوات در حوزه شرکت توزیع برق استان مرکزی فعالیت دارد.

وی با اشاره به اینکه بکارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر و هدف گذاری در این حوزه با سرعت در حال پیشرفت است و دستورالعمل و بسته‌های حمایتی ویژه‌ای در این راستا لحاظ شده است، گفت: اهدای تسهیلات ویژه انرژی‌های تجدیدپذیر با معرفی بسیج و سازمان صنعت، معدن و تجارت به بانک‌ها و همچنین خرید تضمینی انرژی تولیدی از سوی وزارت نیرو فرصت خوبی برای سرمایه گذاری متقاضیان در این حوزه است.

محمودی به برنامه‌های کشور برای گسترش تولید و استفاده از انرژی‌های نو اشاره کرد و گفت: در همین راستا طرحی دیده شده است که براساس آن واحدهای تولیدی با مصرف بالای یک مگاوات باید در سال یک تا پنج درصد انرژی مورد نیاز خود را از محل انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کنند.

 می‌توانیم در کنار دور زدن تحریم‌ها شاهد افزایش صادرات و رونق اقتصادی باشیم

رئیس انجمن مدیران صنایع ساوه نیز گفت: در این همایش صنعتگران بزرگی حضور دارند که  صنایع آنان جزء صنایع مادر تا پایین دست بصورت حلقه‌های زنجیره ای بهم مرتبط است و نقش سازنده‌ای در اقتصاد کشور دارند.

سعید رضوانی با اشاره به افزایش نرخ قیمت برق  افزود: علی رغم این افزایش، توان دریافت این هزینه‌ها را از مصرف کننده نداریم و بازار هم ظرفیت کشش آن را ندارد.

وی با اشاره به این پایین آمدن صادرات محصولات تولید ادامه داد: جدای از تحریم‌ها، بهای تمام شده غیر منطقی تولید یک محصول منجر به این امر شده است در حالی که با بهای تمام شده منطقی می‌توانیم در کنار دور زدن تحریم‌ها شاهد افزایش صادرات و رونق اقتصادی باشیم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.