وقتی پیوندهای اجتماعی نوجوان و جوان ما در مسجد باشد، فعالیت های اجتماعی او نیز رنگ و بویی معنوی می گیرد و منفعت هایی مثل تداوم نمازخوان شدن و دوست مسجدی برای او به همراه خواهد داشت. برای نوجوانان نقش تعریف کنیم تا پیوندشان را در مسجد مستحکم کنیم.

مسجد می‌تواند پاتوق اجتماعی کودک و نوجوان باشد

مسجد در وهله اول مکانی است که خداوند به آن قداست بخشیده و اهمیت آن را بر قلب پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله جریان داده است. هویت مسجد با نماز شناخته می شود و لذا اگر نمازی نبود، مسجدی هم شکل نمی گرفت. اما در کنار نماز، خاصیت های دیگری برای مسجد و اهل مسجد وجود دارد که سبب شده کارکردهای آن با محوریت نماز چند بُعدی شود که در برخی احادیث به این خواص و کارکردها اشاره شده است. خود وجود مقدس رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله مسجد را پایگاه فعالیت های خویش قرار دادند تا مردم با این مکان مقدس انس بگیرند. یکی از حکمت های پیوند با مسجد، همراستا کردن فعالیت ها با معنویت با چاشنی نماز جماعت است، چرا که طبق معارف اسلامی، خداوند در کاری که با جماعت انجام شود، برکت قرار داده است.

بنابراین هر آنکه به مسجد برود، ثمراتش و نورانیتش برای خود او باقی می ماند و چه بهتر که وقتی انسان مؤمن به مسجد می رود، فرزند و خانواده خود را از این توفیق بی بهره نکند و با ترفندهای مختلف بین خانواده و مسجد پیوند برقرار کند. در وهله بعد امامان جماعت باید دقت نظر داشته باشند نسبت به قشر کودک و نوجوان کم تفاوت یا بی تفاوت نباشند بلکه با ترفندهای مختلف سعی کنند این قشر را مسجدی تر تربیت کنند.

حجت الاسلام یاسین حسن زاده کارشناس حوزه مسجد عدم تعیین نقش برای جوانان و نوجوانان در فضای مسجد را یکی از چالش های عدم تمایل آنان به مسجد معرفی کرد و گفت:: وقتی امام جماعت در هویت دهی و نقش دهی به نوجوان غفلت کند، این نوجوان هیچ گاه با مسجد ارتباط برقرار نمی کند؛ بنابراین راهکاری که به ذهن می رسد این است که برای کودکان و نوجوانان نقش تعریف کنیم تا پیوندشان را در مسجد مستحکم کنیم.

وی با اشاره به اینکه صرفاً فضای مسجد را به عنوان پایگاه معنوی برای این قشر مستعد معرفی نکنیم، گفت: یکی از مسائلی که سبب عدم پیوند کودکان و نوجوان به مسجد می‌شود، معرفی مسجد به عنوان عبادتگاه آن هم با همین روش مرسوم است. باید گفت مسجد در عین اینکه پایگاهی معنوی و عبادی است، مکانی است که می توانیم آنجا را پاتوق امورات اجتماعی قشر کودک و نوجوان قرار دهیم و این مکان مقدس را محل بحث های درسی و فعالیت های ورزشی و فرهنگی تعریف کنیم. وقتی پیوندهای اجتماعی نوجوان و جوان ما در مسجد رقم بخورد، فعالیت های اجتماعی او نیز رنگ و بویی معنوی می گیرد و منفعت هایی مثل تداوم نمازخوان شدن و دوست مسجدی برای او به همراه خواهد داشت.

حسن زاده درباره نقش رسانه ملی در نهادینه کردن فرهنگ مسجدمحوری گفت: مدیران تلویزیون باید بدانند چه راهبردهایی برای فرهنگ سازی حضور مردم در مسجد پیش گیرند؟ در این راستا از تولیدات کلیشه ای پرهیز کنند. امام خمینی (ره) در سخنانی فرمود مسجد محل اداره تمام امور است و رهبر معظم انقلاب فرمود مسجد، مرکز و پایگاه تمام کارهای نیک است. همین دو جمله، سوژه ای برای رسانه ملی است. آنها با قالب های مختلف مثل کلیپ و پادکست می تواند تولیداتی داشته باشند از جمله آنکه روایات متعددی از اقشار مختلف مردمی که در مسجد رفت و آمد دارند، تهیه کنند. این قشر از مردم عادی گرفته تا چهره و مشاهیری که در جامعه حضور دارند.

وی با انتقاد از روند همایش های معنویت محور و مسجدمحور گفت: خروجی های نشست های ما در فضای بسته ای رقم می خورد که با کف میدان سازگاری ندارد. کاری که متولیان امر فرهنگ به دنبال آن هستند، برای 20 - 30 سال قبل بود که تحت عنوان مسجد تراز و شاخص و ... مراسم هایی برگزار می کردند. ما امروز دنبال مسجدی باشیم که رهبر معظم انقلاب در گام دوم به ما مأموریت دادند. مسجدی که در معنویت و اخلاق و سبک زندگی پیشرو باشد. این امر اتفاق نمی افتد مگر در قالب گعده هایی که با حلقه های میانی رخ می دهد؛ با همایش و جُنگ و جشنواره نمی توان جامعه را نمازخوان کرد، مگر آنکه خروجی آن به جامعه سر ریز شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.