جمهوری اسلامی ایران از هر فرصتی برای بیان مواضع و حمایت عملی از مردم فسلطین استفاده می‌کند. نشست اضطراری کمیته دائمی فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی را می‌توان گامی در همین راستا دانست.

صف‌آرایی پارلمانی علیه رژیم‌صهیونیستی

به گزارش قدس آنلاین، اهمیت برگزاری نشست توسط کشورمان درحالی است که وزیر خارجه آمریکا در روزهای اخیر به خاورمیانه سفر کرده تا بتواند همراهی کشورهای منطقه را برای پی‌ریزی نظام مدیریت غزه پس از جنگ داشته باشد. در نشستی که به ابتکار تهران برگزار شده حضور ۲۶هیئت پارلمانی از کشورهای اسلامی مسجل شده است.

حضور این گروه‌ها از یک‌سو ایران و حامیان غزه را با یکدیگر هم‌سو و منجسم می‌سازد و از سوی دیگر موجب فراهم شدن مذاکرات دیپلماتیک میان کشورمان و دولت‌های تأثیرگذار منطقه‌ای همچون ترکیه و عربستان برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های آنان در راستای کاهش درگیری‌ها و حملات علیه غزه  می‌شود.

تأکید بر اجرای تحریم سیاسی و اقتصادی گسترده علیه رژیم صهیونیستی، تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای رسیدگی به جنایات اخیر صهیونیست‌ها، ایجاد سازوکار حقوقی با هدف مستندسازی جنایات اسرائیل، طرح دعوی در نهادهای حقوقی بین‌المللی و وادار کردن رژیم صهیونیستی به توقف حملات، ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و منصرف ساختن اشغالگران از طرح ادعاهای مکرر علیه فلسطینیان به ویژه سیاست کوچ اجباری مردم غزه، از جمله راهکارهای عملیاتی کشورمان در حمایت از فلسطین در این نشست بود.

امکان ورود ایران به دعوی حقوقی با کنوانسیون نسل‌کشی
 همزمان، اقدام آفریقای جنوبی به طرح دعوا در مجامع بین‌المللی، فرصت مناسب دیگری در اختیار کشورمان قرار داده است؛ چراکه تهران طرح دعوی در برابر رژیم صهیونیستی را نشانه به رسمیت شناختن این رژیم جعلی در عرصه بین‌المللی می‌داند و تاکنون از انجام آن خودداری کرده است. اما بسیاری از کارشناسان معتقدند کشورمان می‌تواند از راهکار عملیاتی آفریقای جنوبی به منظور انزوای اسرائیل و متوقف ساختن حملات آن استفاده کند.

چنان‌که رضا نصری، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در یادداشتی در جماران نوشته است: «ورود ایران به یک فرایند حقوقی مشخص در دیوان بین‌المللی دادگستری - آن هم در راستای پاسداری از حقوق مندرج در «کنوانسیون نسل‌کشی» که حقوقی عام‌الشمول است  توسط هیچ دولت یا سازمانی به مثابه «به‌رسمیت شناختن اسرائیل توسط ایران» تعبیر نخواهد شد. اما از سوی دیگر، کناره‌گیری ایران از این تلاش جمعی - که مستعد است جدی‌ترین لطمات سیاسی و حقوقی را به رژیم اسرائیل، از بدو تأسیس آن تاکنون، وارد آورد - می‌تواند برای کشوری که خود را همواره «حامی مردم فلسطین» دانسته، تبعات حیثیتی و اعتباری مهمی در پی داشته باشد».

سازمان همکاری اسلامی؛ هم‌سویی حداکثری برای حل مسئله غزه
در همین زمینه، سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با قدس تصریح کرد: «دیپلماسی پارلمانی در شرایط کنونی یکی از مؤثرترین دیپلماسی‌ها در حوزه روابط بین‌الملل است و در مواقع مختلف توانسته در موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی نقش‌آفرین باشد. در حال حاضر این امکان وجود دارد از دیپلماسی پارلمانی در راستای افشای بیشتر جنایات رژیم اسرائیل و همراه کردن دولت‌های حاضر در مجمع، بیشترین بهره را برد. ایران همچنین می‌تواند از این موقعیت استفاده کرده و در رایزنی‌های دوجانبه و چندجانبه با نمایندگان کشورها درباره مسائلی همچون ارسال کمک به غزه، چگونگی محکومیت جنایتکاران جنگی اسرائیل و اقدامات مؤثر در راستای بازسازی غزه تأکید کند. در واقع اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی تریبونی برای هم‌سویی حداکثری کشورها به منظور حل مسئله غزه است».

  • صدرالحسینی همچنین درباره حضور کشورهایی همچون عربستان و امارات باوجود تفاوت رویکردها در این همایش، گفت: «تمامی دولت‌ها در شرایط فعلی خواهان صلح و ثبات در منطقه هستند و از آنجایی که مسئله غزه یک موضوع انسانی و فراتر از مسائل سیاسی است، حضور این کشورها موقعیت مناسبی برای نزدیک کردن دیدگاه‌های مختلف در حوزه حمایت از انسانیت و جلوگیری از ظلم مضاعف رژیم صهیونیستی به مردم غزه است».

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.