احساس ناراحتی در کودکان و نوجوانان مانند بزرگ‌ترها اتفاقی طبیعی است. به عنوان مثال هنگامی که کودکان رویدادی دشوار مانند از دست دادن یکی از عزیزانشان را تجربه می‌کنند، طبیعی است که احساس غم یا اندوه عمیقی را پشت سر بگذارند.

از شناخت تا درمان افسردگی کودکان و نوجوانان + صوت

اگر فرصت خواندن این مطلب را ندارید ، خلاصه آن را اینجا بشنوید:

این اتفاق ممکن است باعث شود حتی هنگام انجام فعالیت‌های مورد علاقه‌شان، احساس شادی نداشته باشند اما اگر این روند پس از مدتی سیر کاهشی پیدا نکند، می‌تواند نگران کننده و مشکوک به افسردگی باشد.

افسردگی همان غم و ناراحتی نیست!

افسردگی یک اختلال خلقی است که باعث می‌شود غم و اندوه و علائم مرتبط با آن پس از یک رویداد سخت، روندی طولانی‌تری نسبت به حد معمول و طبیعی پیدا کند. افسردگی حتی می‌تواند بدون محرک رخ دهد.

کودکان می‌توانند درگیر افسردگی باشند و این موضوع را می‌توان در طول مدت زمان غم آن‌ها متوجه شد که اگر بیش از ۲ هفته زمان ببرد، می‌تواند شک برانگیز باشد.

کودکان و نوجوانان ممکن است همیشه نتوانند احساسات خود را به درستی توصیف کنند یا حتی ممکن است از صحبت کردن درباره احساساتشان با دیگران خودداری کنند. با این حال برخی از علائم افسردگی می‌تواند نشانه بروز این اختلال باشد.

علائم شایع افسردگی در کودکان و نوجوانان

۱_ غمگینی، زودرنجی و بی‌حوصلگی بیش از اندازه

۲_ لذت بخش نبودن فعالیت‌هایی که در گذشته از انجامشان خوشحال می‌شدند

۳_ ترجیح تنهایی به وقت گذرانی با دوستان

۴_ اختلال در خواب

۵_ اختلال در تمرکز

۶_ اختلال در هدف گذاری

۷_ برهم خوردن توازن وزن و خوراک

۸_ کم حرفی و عدم توانایی در برقرار کردن ارتباط چشمی

۹_ صرف زمان بیش از حد در فضای مجازی

۱۰_ عدم انگیزه لازم و کافی برای فعالیت‌های روزمره

۱۱_ احساس بی‌ارزشی

۱۲_ عدم توجه به وضعیت ظاهری

۱۳_ ناامیدی از آینده

۱۴_ درگیری با اعتیاد

افسردگی در نوجوانان چقدر شایع است؟

افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات در میان کودکان و نوجوانان بوده و میزان آن در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. طبق نظر کارشناسان این حوزه، حدود ۲ تا ۳ درصد از کودکان ۳ تا ۱۱ سال درگیر اختلال افسردگی هستند. با اینکه آمار ذکر شده مقدار زیادی نیست اما ابتلا کودکان در این سن به افسردگی بسیار نگران کننده است و می‌تواند عواقب جدی را به دنبال داشته باشد.

افسردگی انواع مختلفی دارد و ممکن است در هر فرد، به شکل متفاوتی بروز کند. در ادامه به شرح انواع این اختلال می‌پردازیم:

 ۱_ افسردگی اساسی

متخصصان این حوزه زمانی تشخیص افسردگی اساسی را می‌دهند که حداقل ۵ علامت افسردگی طی ۲ هفته یا بیشتر در فرد دیده شده باشد. این نوع از افسردگی می‌تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد اما تمام افراد درگیر با افسردگی اساسی، در مدیریت زندگی روزمره‌شان دچار مشکل هستند.

۲_ افسردگی مداوم

این نوع از افسردگی شدت کمتری دارد و کودکان مبتلا به آن بهتر می‌توانند فعالیت‌های روزانه خود را مدیریت کنند. با این حال باز هم در شرایطی، کنترل محیط را از دست می‌دهند و اغلب احساس غم می‌کنند. معمولا اگر علائم بیش از یک سال طول بکشد، پزشک تشخیص اختلال افسردگی مداوم می‌دهد. کودکان درگیر با این نوع از افسردگی ممکن است همزمان افسردگی اساسی هم داشته باشد.

پس از تایید افسردگی فرزندتان توسط پزشک متخصص، چند کار به عهده والدین است که با انجام آن‌ها می‌توانند به بهبود حال فرزندانشان کمک کنند.

۱_ صحبت کردن با فرزندان

سعی کنید مستقیما با فرزندتان در مورد احساساتشان صحبت کنید و بدون قضاوت حرف‌هایشان را بشنوید. آن‌ها را تشویق کنید تا احساسات درونی‌شان را با شما در میان بگذارند. بیشتر کودکان و نوجوانان علاقه‌ای به مطرح کردن احساساتشان ندارند اما اگر مستقیما با آن‌ها صحبت کنید، ممکن است صادقانه پاسخ دهند. توجه داشته باشید که اگر علائم ذکر شده بیش از ۲ هفته تداوم پیدا کرد، با صرف نظر از آنچه فرزندتان بیان کرده است، باید با پزشک مشورت کنید.

۲_ از متخصص کمک بگیرید

پزشک در مرحله اول می‌تواند به تایید اختلال افسردگی فرزند شما کمک کند. آن‌ها با طرح پرسشنامه‌ها و تکنیک‌هایی متناسب با سن مراجع، متوجه شرایط روحی و احساسات کودک شما می‌شوند و می‌توانند با آن‌ها صحبت کنند. هر ساله افراد ۱۲ تا ۲۱ ساله که درگیر اختلال افسردگی هستند، روانشناسی و غربالگری می‌شوند چرا که امروزه عامل اصلی خودکشی رایج در میان نوجوانان، افسردگی شناخته می‌شود.

۳_ حمایت از فرزندان

با اینکه درمان‌های تجویز شده توسط پزشک تاثیر قابل توجهی در روند بهبود فرزند شما دارد اما در کنار برنامه‌هایی که پزشک دستور داده است، حمایت خانواده نیز تاثیر به سزایی در بهبود عملکرد درمان‌ها دارد چرا که ممکن است طی عمل به تجویزهای پزشک، فرزند شما به سرعت نتیجه نگیرد و از ادامه درمان دست بکشد. در این موقعیت می‌توانید با یادگیری برخی رفتارهای درست، در این فرآیند کمک کننده باشید.

چه کاری از دست والدین برمی‌آید؟

۱_ به فرزندتان شرح دهید که حس ناامیدی از علائم افسردگی است و در عالم واقع وجود ندارد.

۲_ برایش توضیح دهید که بهتر است به جای تمرکز بر نقاط ضعفی که نیاز به تقویت دارد، روی نقاط قوتش تمرکز کند و او را همواره به تداوم این کار تشویق کنید.

۳_ او را تشویق به انجام کارهای خلاقانه، معنادار و فیزیکی کنید.

۴_ آن‌ها را تشویق کنید تا به پوشیدن لباس مناسب، خواب کافی و مصرف غذاهای مغذی توجه کند.

پیشگیری از خودکشی و رعایت نکات ایمنی

برای هر خانواده‌ای، حتی تصور اینکه فرزندشان قصد صدمه زدن به خودش را داشته باشد، بسیار هولناک است. اما اگر فرزند شما احساس افسردگی می‌کند، والدین وظیفه دارند، موارد ایمنی را در خانه رعایت کنند که تا زمان بهبود فرزندشان، از هر گونه آسیب احتمالی جلوگیری شود.

منبع: کودک سالم

ترجمه و صوت: تکتم شریفی نژاد-خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.