عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه نظام جدید ارزیابی و حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان مقدمه مسیر دانش‌بنیان شدن صنایع است، گفت: در قانون جهش تولید دانش بنیان شاهد ابزارهای جدید حمایتی نظیر تولید بار اول و اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه هستیم که به همکاری صنایع با دانش بنیان ها خواهد انجامید.

نظام جدید ارزیابی و حمایتی از شرکت‌های فناور مقدمه مسیر دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ است

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1403 در گفت و گو با خبرنگار قدس با اشاره به تغییر در نظام قوانین حمایتی پیرو ارزیابی شرکت های دانش بنیان و اقدامات معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در این بخش، گفت: تغییرات گسترده صنعتی کشور و تحولات اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان موجب شد که تغییرات متنوعی در بخش‌های مختلف اکوسیستم حکمرانی اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1403 افزود: نتیجه این تلاش‌ها در قدم اول اصلاح قانون مرتبط با اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان و قانون جهش تولید دانش‌بنیان بود که تغییرات بسیار مهمی در زمینه اصلاح نظام تامین مالی و همچنین بازارسازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت کشور ایجاد کرد. شکل‌گیری اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان ناشی از نیاز به پاسخگویی به تحقیق، توسعه و الزامات فناوری صنایع بوده است. شرکت‌های دانش‌بنیان نقشی حیاتی در تولید محصولات بازارمحور ایفا می‌کنند و در نتیجه کیفیت کالاهای تولیدی را ارتقا می‌دهند و به تکمیل زنجیره ارزش در صنایع بزرگ کمک می‌کنند. از بدو تاسیس این اکوسیستم، از فاز اولیه خود به بازاریابی و فروش محصولات گذر کرده و نقطه عطف قابل توجهی را در اقتصاد کشور رقم زده است. قانون جهش تولید دانش بنیان به عنوان عاملی حیاتی در تحقق این گذار ظاهر شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اقدامات معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در جهت کمک به این شرکت های دانش بنیان، تصریح کرد: مهم‌ترین بخش جهت تحولات اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان و پاسخ‌گویی به نیازهای فناورانه صنعت کشور، تغییر در نظام حمایتی و ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان است. به نحوی که در قانون جهش تولید دانش بنیان شاهد ابزارهای جدید حمایتی در حوزه اقتصاد دانش بنیان بودیم که موجب تحول بزرگ در همکاری صنایع با دانش بنیان ها شده است و ابزارهایی نظیر تولید بار اول و اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه از جمله موارد جدیدی حمایتی است که به همکاری صنایع با دانش بنیان ها خواهد انجامید و نظام جدید ارزیابی و حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان مقدمه مسیر دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ است

زارع با اشاره به بازتعریف و بازطراحی نظام حمایتی و ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت تحقق مسیر رشد بازار این شرکت‌ها،بیان داشت: یکی از موضوعات قابل توجه در زمینه ایجاد محدودیت در اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان، نظام ارزیابی پیچیده شرکت‌های ورودی به این نظام است. نظام ارزیابی قبلی تنها بر شاخص پیچیدگی فناوری تکیه داشت که برای ارزیابی ماهیت دانش محور و فناورانه یک شرکت کافی نبود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از این رو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پاسخ به این چالش‌ها به سمت اصلاح نظام ارزیابی و حمایتی برای تسهیل ورود شرکت‌ها به اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان حرکت کرده است که طیف گسترده‌ای از ابزارها و حمایت‌ها را در اختیار اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان قرار داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.