در چارچوب سیاست واقـع‌گرایـی در روابط بین‌الملل، برحسب میزان تهدید قدرت‌های خارجی، دو حلقه امنیتی فـوری و غیـرفـوری برای هر کشور تعریف می‌شود.

حمایت از مقاومت با دیپلماسی رسمی و عمومی/  بررسی الزامات هم‌افزایی ایران با محور مقاومت در گفت‌وگو با حسن عابدینی

به گزارش قدس آنلاین، در این خصوص حلقه امنیتی فوری ایران شامل کشورهای همجوار یعنی عراق، ترکیه، پاکستان، افغانستان و دولت‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس می‌شود که امکان تهدید از این مناطق، در سطح بالایی قرار دارد. حلقه امنیتی غیرفوری هم دربرگیرنده کشورهای سوریه، لبنان و فلسطین می‌شود که امکان بروز تهدید از جانب آن‌ها کمتر است. همزمان یک تهدید بزرگ‌تر این است که طبق برنامه‌ریزی آمریکا و طرح خاورمیانه بزرگ، تجزیه کشورهای منطقه در دستور کار واشنگتن و تل‌آویو قرار دارد.

امروز فلسطین، عمق استراتژیک ایران در منطقه غرب آسیاست. بر طبق اصول دفاعی و امنیتی، توجه به این کشور و جلوگیری از نفوذ غرب و تحقق نیات آن، در اولویت امنیت کشورمان قرار می‌گیرد.

در همین راستا حسن عابدینی، کارشناس مسائل بین‌الملل و معاون صداوسیما در گفت‌وگو با قدس با بیان اینکه راهبرد جمهوری اسلامی ایران در محور مقاومت بر اساس تعالیم و دستورات دینی انجام می‌شود، گفت: «از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون، مبارزه با استکبار جهانی به مهم‌ترین راهبرد عملی سیاست خارجی ایران تبدیل شده به‌گونه‌ای که امروزه شبکه‌ای از نیروهای  انقلابی در عرصه جهانی متأثر از این آموزه‌ها و در چارچوب محور مقاومت علیه نظام استکبار که ایالات متحده آمریکا در رأس آن است، فعالیت می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران، همواره با بهره‌گیری از رویدادهای منطقه‌ای، به ‌عنوان یک کشور فعال در منطقه عمل کرده و با حمایت از محور مقاومت، جایگاه خود را در معادلات امنیتی منطقه تقویت کرده است».

فعالیت در دو حوزه دیپلماسی
وی با اشاره به اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران تنها کشور در منطقه است که می‌تواند پیام مقاومت را به جهان مخابره کند، افزود: مهم‌ترین کاری که  تهران می‌تواند در عرصه بین‌المللی برای محور مقاومت انجام دهد، رساندن پیام مبارزه با استکبار به اذهان عمومی است. این مهم در دو حوزه دیپلماسی باید صورت بگیرد.

عابدینی در خصوص نخستین حوزه فعالیت ایران بیان کرد: ابتدا اینکه ایران باید از طریق دیپلماسی‌های رسمی و عمومی افکار و رسانه‌های بین‌المللی را درباره اهداف و راهبرد مقاومت در منطقه هوشیار کند. همه گروه‌های مقاومت در منطقه توانایی حضور و شرکت در نهادها و مجامع بین‌المللی را ندارند و این وظیفه جمهوری اسلامی ایران است که پیام این گروه‌ها را در پوششی دیپلماتیک به دیپلمات‌ها و سیاستمداران بین‌المللی انتقال دهد.

این کارشناس بین‌الملل، دیپلماسی عمومی را دومین عرصه فعالیت ایران برشمرد و گفت: در زمینه مسئله دیپلماسی عمومی در عرصه بین‌المللی نیز باید گفت امروز رزمندگان محور  مقاومت در حوزه‌های مختلف از جمله نظامی، رسانه‌ای و تبلیغاتی در حال نبرد با رژیم صهیونیستی و آمریکا هستند و ایران باید پیام حقانیت آن‌ها را از طریق ظرفیت رسانه‌ای خود به جهان عرضه کند.

توان بازدارندگی محور مقاومت
وی در راستای موفقیت‌های محور مقاومت در منطقه نیز اظهار کرد: امروز با راهبردها و کمک‌های جمهوری اسلامی ایران، محور مقاومت توانسته به یک بازدارندگی راهبردی در عرصه منطقه‌ای و حتی بین‌المللی دست پیدا کند. ما در سه ماه اخیر شاهد پیروزی‌های بزرگی در صحنه‌های مختلف از جمله مقاومت انصارالله یمن در برابر آمریکا و اسرائیل در دریای سرخ و باب‌المندب، الحشدالشعبی در عراق، حزب‌الله در شمال اراضی اشغالی و نیز ایستادگی و مقاومت حماس در غزه هستیم.

این کارشناس رسانه با اشاره به نقش ایران در محور مقاومت در سال‌های اخیر گفت: مقاومت با کمک ایران توانسته در سال‌های اخیر در حوزه‌های راهبردی و اندیشه‌ای به بسیاری از فتنه‌های دشمن پاسخ بدهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    0 0
    آقای عابدینی چقدر دلم به تحلیل گری های شما تنگ شده بود .🫠🥹