دکتر فریبا علاسوند: عدالت در اسلام را مورد تأکید قرار گرفته است به گونه ای که در یک روایت، حضرت رضا(ع) عدالت را ملاک امامت و در روایت دیگر، ظلم را عامل خروج جامعه از عدالت دانسته‌اند. 

امام رضا(ع) ظلم را عامل خروج جامعه از عدالت می‌داند

دکتر فریبا علاسوند، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده در بیست و یکمین پیش نشست ملی  پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام با محوریت زن و خانواده در محل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی اظهار کرد: عدالت در اسلام را مورد تأکید قرار گرفته است . در یک روایت، حضرت رضا(ع) عدالت را ملاک امامت و در روایت دیگر، ظلم را عامل خروج جامعه از عدالت دانسته‌اند.
وی با اشاره به دو روند متفاوت در نظریه‌پردازی عدالت در حوزه‌های اسلامی و غربی، افزود: در حوزه‌های اسلامی، عمدتاً به تبیین و توجیه عدالت پرداخته شده است و کمتر به نظریه‌سازی و ساختارسازی در این زمینه توجه شده است. در مقابل، در حوزه‌های غربی، به‌ویژه در دو قرن اخیر، پیشرفت‌های زیادی در نظریه‌پردازی عدالت صورت گرفته است.
عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده عنوان کرد: در مباحث عدالت در حوزه‌های اسلامی، به‌ندرت به بحث معیارهای عدالت پرداخته شده است. همچنین، در این مباحث، معمولاً جنسیت به‌عنوان یک عامل مهم در نابرابری‌های اجتماعی دیده نشده است.
وی در ادامه، پیشنهاداتی برای نظریه‌پردازی عدالت با رویکرد جنسیتی در اسلام ارائه کرد و گفت: در نظریه‌پردازی عدالت با رویکرد جنسیتی در اسلام، باید به این نکته توجه داشت که عدالت مفهومی چندوجهی است که هم برابری و هم نابرابری را دربرمی‌گیرد. نابرابری‌ها یک واقعیت عینی هستند که باید به‌گونه‌ای مدیریت شوند که زمینه‌ساز ستم نشوند. در برخی موارد، نابرابری‌ها می‌توانند زمینه‌ساز تحقق عدالت باشند.
علاسوند تصریح کرد: در نظریه‌پردازی عدالت با رویکرد جنسیتی در اسلام، باید به منابع اسلامی، مانند آیات و روایات، توجه ویژه‌ای داشت.
وی در پایان عنوان داشت: نظریه‌پردازی عدالت جنسیتی در اسلام، می‌تواند به تحقق عدالت در جامعه اسلامی کمک کند.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.