ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین از تدارک برای برگزاری یک کنفرانس جهانی صلح به منظور حل و فصل مناقشه با روسیه خبر داد و از چین خواست در این نشست بلندپایه شرکت کند اما از دعوت مسکو خودداری کرد.

زلنسکی خواستار شرکت چین در کنفرانس جهانی صلح درباره اوکراین شد

به گزارش قدس آنلاین، زلنسکی دوشنبه در کنفرانسی خبری با حضور «ویولا امهرد» رئیس جمهوری سوئیس در شهر برن درباره احتمال دعوت روسیه به این کنفرانس گفت: ما آماده پذیرش همه کشورهایی هستیم که در نشست صلح به حاکمیت و تمامیت ارضی ما احترام می‌گذارند. بنابراین، می‌توانید نتیجه‌گیری کنید که چه کسانی دعوت خواهند شد.

وی افزود: ما مایلیم کشورهای جنوب جهانی حضور داشته باشند و می‌خواهیم چین نیز دعوت شود.

زلنسکی اظهار کرد: تیم‌ها ما از فردا آمادگی برای برگزاری نشست صلح جهانی را آغاز می‌کنند. نشست سران باید پایان عادلانه‌ای برای جنگ رقم بزند.

رئیس جمهوری اوکراین زمان احتمالی برگزاری این نشست را اعلام نکرد.

رئیس جمهوری سوئیس نیز در کنفرانس خبری با زلنسکی گفت: برای آنکه این نشست موفقیت‌آمیز باشد، مایلم که حمایت از آن گسترده باشد و تا حد امکان کشورهای زیادی در آن شرکت کنند.

امهرد با بیان اینکه که سوئیس خواهان «یک صلح طولانی‌مدت، عادلانه و گسترده در اوکراین» است، افزود: وقتی ببنیم که می‌توانیم یک نشست موفقیت‌آمیز برگزار کنیم، مشترکا سازماندهی برای برگزاری آن را انجام خواهیم داد.

این در حالی است که دسامبر ۲۰۲۳ نشست محرمانه‌ای در ریاض بین نمایندگان اوکراین، حامیان غربی آن و چندین کشور جنوب جهانی برگزار شد.

بلومبرگ در گزارشی درباره این نشست محرمانه نوشت: اوکراین، کشورهای گروه هفت و چند کشور جنوب جهانی از جمله عربستان سعودی، هند و ترکیه در این نشست شرکت کردند اما به دلیل اینکه اوکراین و کشورهای گروه هفت همچنان در برابر درخواسته‌های کشورهای جنوب جهانی برای ارتباط و تعامل مستقیم با روسیه در مورد دستیابی به صلح مقاومت می‌کنند، این نشست نیز هیچ نتیجه‌ای در پی نداشت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.