دهمین جلسه شورای اداری شهرستان با ارائه گزارشاتی از اقدامات سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری و اداره گاز شهرستان مشهد برگزار شد

از توسعه خطوط انتقال گاز تا خرید پساب به ارزش ۱,۵۰۰ میلیارد تومان

به گزارش قدس خراسان، دهمین جلسه شورای اداری شهرستان مشهد، ٣٠ ام دی ماه با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرماندار مشهد برگزار شد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد در این جلسه مطرح کرد: مهم‌ترین مأموریت سازمان پارک‌ها و فضای سبز تأمین منابع آبی پایدار و توسعه فضای سبز و کمربند سبز در شهر است.

حسین مختاری ادامه داد: در راستای تأمین منابع آبی اقداماتی چون احداث تصفیه خانه و شبکه جداسازی آب شرب صورت گرفته است. کمبود بارش‌ها و مسائل خشکسالی که تمام کشور را درگیر کرده، برای ما نیز مساله مهمی است و تدابیر گسترده‌ای را در این زمینه نظر گرفته‌ایم اما در این زمینه تأمین منابع آبی پایدار اهمیت دارد.

کاهش ۱۳ هکتاری چمن کاری در مشهد

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط سازمان پارک‌ها و فضای سبز از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ گفت: طی این ۳ سال تا ۵ میلیون مترمکعب پساب را جایگزین کردیم. از طرفی میزان برداشت از آب سد طرق، کارده و دوستی تقریباً به صفر رسیده و درواقع پساب را جایگزین برداشت آب از چاه و سد کردیم. مهم‌ترین پروژه ما در این حوزه، خرید پساب از شرکت خراسان به ارزش ۱,۵۰۰ میلیارد تومان است. طی قراردادی ۲۵ ساله با این شرکت، میزان پساب تحویلی ۱۱.۲ میلیون مترمکعب در سال خواهد بود.

مختاری ادامه داد: تصمیم داریم طی ۳ سال آینده، کل منابع آبی خود را را از پساب تأمین کنیم که منبعی پایدار است و می‌توانیم چاه‌ها را به آب شرب اختصاص بدهیم. ضمن اینکه شبکه جداسازی آب شرب نیز ۶۵ درصد پیشرفت داشته و می‌توانیم کل منابع آبی فضای سبز را مدیریت کنیم.

خط انتقال پساب نیز به طول ۱۵ کیلومتر و با اعتبار ۱۴۰۰ میلیارد تومان، پساب را از پرکنداباد به غرب مشهد منتقل می‌کند. درمجموع ۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ پروژه تعریف کردیم و امیدواریم طی ۲ سال به بهره‌برداری برسد.

رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد در خصوص بحث تصفیه خانه‌ها بیان کرد: تصفیه خانه چهل بازه با ظرفیت ۵۰ لیتر بر ثانیه در مرحله بهره‌برداری است. همچنین تصفیه خانه سیدی با پیشرفت ۵۰ درصدی در دستور کار قرار دارد. تصفیه خانه آفتاب با ظرفیت ۵۰ لیتر بر ثانیه نیز در حال ارسال لایحه به شورای شهر است.

وی در خصوص توسعه فضای سبز شهری گفت: پارک کرامت با مساحت ۷۳ هکتار در حاشیه شهر مشهد تا عید به افتتاح می‌رسد. همچنین در حوزه تأمین و تولید گونه‌های گیاهی، تاکنون ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار گونه گیاهی کشت و بیش از ۱ میلیون گونه تولید کردیم.

مختاری ادامه داد: در راستای تأمین اب، اصلاح الگوی کاشت نیز اهمیت دارد. در این زمینه ما گل‌های فصلی را از ۱۹ هکتار به ۱۶ هکتار کاهش دادیم. حدود ۱۳ هکتار نیز از چمن کاری کم شده است. البته هدف ما حذف فضاهای سبز و چمن نیست، بلکه به دنبال جایگزینی گونه‌های کم‌مصرف و مناسب هستیم.

وی در خصوص مدیریت کمربند سبز گفت: کمربند شمالی و جنوبی ادغام شد که اتفاق خوبی در مدیریت این حوزه ایجاد کرد.

بیش از ۹۹ درصد روستاهای شهرستان گاز دارند

مدیرعامل بهره برداری گاز مرکز استان خراسان رضوی نیز در ادامه جلسه شورای اداری بیان کرد: از میان ۴۰۷ روستا در شهرستان مشهد، تاکنون ۳۵۸ روستا دارای نعمت گاز هستند. ۲۹ روستا جمعیت زیر ۲۰ خانوار داشته و ۳۵ روستا نیز غیرقابل گاز رسانی بوده اما ۱۴ روستای دیگر در حال اجرای عملیات گازرسانی هستند. درمجموع ۹۹.۵ درصد خانوار روستایی شهرستان مشهد از نعمت گاز برخوردار و مابقی غیرقابل گازرسانی هستند. ۱۰۰ درصد شهرها نیز گاز دارند.

محمدعلی شریفی گفت: سال گذشته دچار بحران گاز شدیم و در مشهد هم معضلاتی در برخی مناطق داشتیم که شناسایی شدند و اقدامات خوبی برای رفع نقاط ضعف انجام شد. ما برای اولین بار اتاق سیار فرماندهی در شرایط اضطراری را به بهره‌برداری رساندیم که می‌تواند به ستاد بحران نیز کمک کند. همچنین اقدام به تجهیز خودرو برای کمک در مواقع بحرانی داشتیم. توانستیم ۹۰ نقطه در شهرستان مشهد را که سال گذشته دچار افت فشار گاز شده بودند را شناسایی و برای هرکدام پروژه تعریف کنیم و امروز بیش از ۸۰ درصد آن‌ها به نتیجه رسیده است.

وی مهم‌ترین اقدام این دستگاه را در مشهد توسعه خطوط انتقال گاز دانست و گفت: تنها منابع تأمین گاز مشهد از خطوط شمال مشهد و سرخس و ایستگاه‌ها سمت شمال بود. در سال‌های اخیر خطوط انتقال در جنوب توسعه یافته و خط انتقال گاز از ملک آباد به مشهد در حال انجام است که مشهد را به منابع گاز جنوب کشور متصل و شهر را از متکی بودن به سرخس خارج می‌کند. این پروژه در حال انجام است و با کمک آن تا ۳۰ سال آینده می‌توانیم مشهد را پوشش بدهیم. این پروژه در مجموع ۷۶ درصد پیشرفت داشته و در ۳ فاز، در جنوب و غرب و شرق مشهد تعریف شده است.

وی ادامه داد: با اجرای این خطوط تغذیه، نیاز به ۴۷ ایستگاه داشتیم که تاکنون ۳۲ ایستگاه به بهره برداری رسیده است.

شریفی در خصوص پایش کاهش مصرف گاز در ادارات گفت: تاکنون ۸ هزار و ۹۰۰ پایش ادارات انجام شد که به ۲۰۶ اخطار منجر شده است. از این میان به جز قطع گاز ۳ اداره، بقیه ادارات کاهش مصرف گاز را رعایت کردند. همچنین می‌توانیم بگوییم که با کمک اصناف، گرماتاب‌ها از فضاهای باز جمع شده و در مشهد گرماتاب فعالی وجود ندارد.

دستگاه‌های اجرایی دهه فجر و انتخابات را جدی بگیرند

فرماندار مشهد در دهمین جلسه شورای اداری این شهرستان عنوان کرد: از فرصت اعیاد رجبیه و شعبانیه برای خدمت رسانی و تبیین اقدامات استفاده کنید. دستگاه‌های اجرایی ایام ولادت حضرت علی (ع) را فرصتی برای ظهور بروز اداره خود بدانند و اقدامات خود را تبیین کنند.

محسن داوری ادامه داد: در بحث دهه فجر انتظار این است که دستگاه‌های اجرایی همگام با حوزه‌های اقماری‌شان، دهه فجر را در زمینه‌های بصری نشان بدهند. در سال گذشته برخی دستگاه‌ها هیچ اقدامی برای دهه فجر نکردند، لذا امسال انتظار است دستگاه‌ها همکاری کنند تا دهه فجری متفاوت و باشکوه برگزار شود. در این ایام دستگاه‌های اجرایی هرکدام یک نمونه از خدمت رسانی‌های خود را به کارکنان و مردم اعلام کنند تا بدانند چه اقداماتی محصول فعالیت شما و جمهوری اسلامی بوده است. دشمن چنان فضا را غبارآلود کرده که خیلی از اقدامات را نمی‌بینیم و تصور می‌شود کم کاری صورت گرفته است.

وی در خصوص موضوع انتخابات گفت: انتظار داریم که در این روزهای منتهی به انتخابات، دستگاه‌های اجرایی حداقل اقدامات را برای افزایش شور انتخابات شروع کنند. امسال مشارکت به شدت اهمیت دارد و انتظار می‌رود همه تلاش کنند و اقدامات خود را نیز گزارش بدهند. همچنین درخواست می‌کنم دستگاه‌های مختلف نخبگان خود را معرفی کنند تا از این ظرفیت در حوزه انتخابات کمک گرفته و استفاده کنیم.

وی به تشریح برخی اقدامات انجام شده در شهرستان در حوزه افزایش سرانه آموزشی پرداخت و گفت: با همکاری همه دستگاه‌ها در جای جای شهرستان به خصوص در حاشیه شهر نهضت مدرسه سازی ایجاد شده و تا امروز ۱۵۳ کلاس و ۱۴ مدرسه به سرانه آموزشی شهرستان مشهد اضافه شده است. همچنین هر دو هفته یک بار نیز یک خانه بهداشت در مناطق مختلف افتتاح می‌کنیم. در خصوص تأمین مسکن نیز که از دغدغه‌های جدی شهرستان است، توزیع و قرعه کشی زمین در شهرستان‌ها با شدت بالایی در حال پیگیری است هر هفته انجام می‌شود که تاکنون ۸۹۵ قطعه زمین اهدا شده است. به زودی قرعه کشی اهدای ۲ هزار قطعه زمین در منطقه سیدی مشهد نیز برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر میزان زیادی واردات گوشت قرمز داریم که در فروشگاه‌های شهر ما توزیع می‌شود و در آینده افزایش خواهد یافت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.