مجله «تایم» می گوید ساده انگاری است اگر فکر کنیم همه هدف نارندرا مودی صرفاً احترام به چند دهه تعهد به ناسیونالیسم هندوها باشد.

هدف «مودی» از ساخت معبد جنجالی چیست؟

با حضور نخست وزیر هند و پس از چند هفته تبلیغ بالاخره  هندوها مراسم گشایش و تقدیس «معبد رام» را که بر ویرانه‌های «مسجد بابری» ساخته شده، برگزار کردند. این معبد در منطقه «آیودیا» و دقیقاً در جایی بنا شده که تا سال ۱۹۹۲ در آنجا مسجد تاریخی «بابری» وجود داشت و در پی شورش هندوها ویران شد.

دیوان عالی هند در نوامبر ۲۰۱۹ فرمان داد که هندوها می توانند به جای مسجد بابری در این مکان معبدی تاسیس کنند. در ۵ اوت ۲۰۲۰، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، سنگ بنای معبد جدید را نهاد و در سخنرانی خود به تجلیل از احداث این بنا و کسانی که برای تأسیس آن کوشیدند، پرداخت.

ماجرای ویرانی مسجد و بنای معبد، قصه‌ای طولانی و کشمکش به قدمت تاریخ دارد ولی نکته اینجاست که در تمامی دعاوی هندوها، دادگاههای مختلف تعلق این مسجد به معبد رام را رد کرده بودند.  کشمکش اصلی که در نهایت به ویرانی مسجد و کشتار مسلمانان منجر شد، به دسامبر ۱۹۴۹ برمی گردد، زمانی که هندوهای افراطی با پشتیبانی قاضی محلی در نیمه شب، بت «رام» را زیر گنبد میانی و روبروی محراب مسجد نصب کردند.

نارندرا مودی نخست وزیر هند امروز در ۲۲ ژانویه امسال در مراسم گشایش و تقدیس این معبد شرکت کرد. شرکت او در این مراسم در آستانه انتخابات در هند، سبب شده تا تحلیل گران زیادی آن را در راستای کمپین تبلیغاتی او قلمداد کنند.

مجله «تایم» در گزارشی این مکان را از نگاه رهبران ملی گرای هندو «واتیکان هندوها» معرفی کرده است. مکانی  که با برگزاری مراسم تقدیسش با حضور نخست وزیر هند، جشن های فراوانی نیز قرار است در سرتاسر هند برگزار شود.  برگزاری این جشن اما در کشوری که ۱۵ درصد جمعیتش را مسلمانان تشکیل می دهند، حکم ریختن نمک روی یک زخم کهنه را دارد. مهم ترین نمود این جشن ها نیز تزیین شهرها با پرچم های زعفرانی رنگی است که نماد ناسیونالیسم هندی محسوب می شوند.

اما مودی از ساخت این معبد به دنبال چیست؟

مجله «تایم» می گوید ساده انگاری است اگر فکر کنیم همه هدف او صرفاً احترام به چند دهه تعهد به ناسیونالیسم هندوها باشد. این مجله گزارش می دهد که ساخت این معبد در واقع جایگاه مودی را به عنوان رهبری تقویت می‌کند که هند را از یک دموکراسی سکولار به ملتی آشکارا هندو تبدیل کرده است.  بنابراین بسیاری این اقدام مودی را در آستانه انتخاباتی که می تواند او را برای سومین دوره متوالی به قدرت برساند، بازتابی از استراتژی مبارزات انتخاباتی او می دانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.