بازدارندگی برای اجتناب از یک جنگ منطقه‌ای، چالشی برای ایالات متحده ایجاد خواهد کرد.

تحمیل درد بیشتر به تهران!/ راهکار اندیشکده مطالعات استراتژیک به ایالات متحده

به گزارش قدس آنلاین، دانیل بایمن، عضو ارشد برنامه امنیت بین‌المللی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (سی‌اس‌آی‌اس) و استاد دانشگاه جورج تاون و ست جی. جونز در یادداشتی با عنوان «آیا می‌توان از جنگ منطقه‌ای در خاورمیانه جلوگیری کرد؟» می‌نویسند: حملات ایالات متحده به شورشیان حوثی در یمن نشان می‌دهد جنگی که پس از حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد، اکنون به یک درگیری منطقه‌ای تبدیل شده است. بازیگران منطقه‌ای، از جمله ایران و حوثی‌ها، می‌خواهند با حماس همبستگی خود را نشان دهند. در عین حال، ایران می‌خواهد از جنگ همه‌جانبه با اسرائیل و ایالات متحده اجتناب کند. باوجود این، اقدامات هر دو طرف ممکن است به طور تصادفی از کنترل خارج شود. بازدارندگی برای اجتناب از یک جنگ منطقه‌ای، چالشی برای ایالات متحده ایجاد خواهد کرد.

توماس شلینگ، استراتژیست سیاست خارجی ایالات متحده و اقتصاددان برنده جایزه نوبل، معتقد است بازدارندگی، مستلزم تهدید به تحمیل درد بیشتر است؛ ‌چیزی که او آن را «خشونت پنهان» می‌نامد- این رویکرد مستلزم استفاده از فشار کنترل شده (کالیبره) علیه گروه‌های تحت حمایت ایران در یمن، عراق و سوریه است. مرگبارترین دشمن اسرائیل، حزب الله لبنان است که خطر آن از ۷ اکتبر بیشتر شده. از آن تاریخ به بعد، حزب‌الله و گروه‌های فلسطینی تحت کنترل آن بیش از ۲۰۰ بار به اسرائیل حمله کرده‌اند، در حالی که اسرائیل بیش از هزارو۲۰۰ نقطه را در لبنان هدف قرار داده است. اسرائیل از ترس حمله حزب‌الله ده‌ها شهر نزدیک مرز شمالی از جمله بیش از ۸۰ هزار اسرائیلی را تخلیه کرد، اما نمی‌تواند آن‌ها را برای مدت طولانی بدون آسیبی عظیم به اقتصاد خود بسیج کند.

همچنین باید در نهایت ساکنان را متقاعد کند به خانه‌های خود بازگردند. گسترش جنگ شامل دیگر همسایه شمالی اسرائیل، یعنی سوریه نیز می‌شود. ایران و حزب‌الله در سال ۲۰۱۱ به کمک سوریه آمدند و اکنون هر دو در مرز اسرائیل حضور بیشتری دارند. گروه‌های مورد حمایت ایران، همچنین از هواپیماهای بدون سرنشین برای حمله به نیروهای آمریکایی مستقر در التنف، در امتداد مرز اردن و میدان گازی کانیکو در شرق سوریه استفاده کرده‌اند. یکی از شگفتی‌های پس از ۷ اکتبر، ظهور یک بازیگر جدید در مناقشه اسرائیل و فلسطین است؛ حوثی‌ها در یمن! حوثی‌ها تقریباً یک دهه است که درگیر یک جنگ داخلی‌اند و هزاران نفر جان خود را از دست داده‌اند و قدرت‌هایی مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی در تلاش برای مقابله با آن‌ها ناموفق بوده‌اند. شعار آن‌ها «الله اکبر، مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل» است.

ایران از حوثی‌ها حمایت می‌کند و به آن‌ها سلاح و آموزش می‌دهد، اما آن‌ها را کنترل نمی‌کند. از ۷ اکتبر، حوثی‌ها به کشتی‌ها در تنگه باب‌المندب حمله کرده و موشک‌هایی را به سمت اسرائیل شلیک که بیشتر آن‌ها را نیروهای آمریکایی رهگیری کرده‌اند. با این حال، این حملات، شرکت‌های بزرگ کشتیرانی را متقاعد کرده از این منطقه اجتناب کنند که ضربه‌ای به اقتصاد مصر و اردن و همچنین اسرائیل وارد شده است. دیگر چالش پیش روی ایالات متحده این خواهد بود که ایران و نیروهای همپیمان منطقه‌ای‌اش را از تشدید مناقشه به یک جنگ منطقه‌ای بازدارد. ایالات متحده همچنین باید اسرائیل را متقاعد کند از تشدید جنگ به‌ویژه علیه حزب‌الله اجتناب کند. جنگ دیگری در لبنان سبب می‌شود که دیگر نیروهای همپیمان ایران حملات خود را به نیروهای آمریکایی افزایش دهند. بنابراین بازدارندگی تا حدی باید بر تهدید به تحمیل درد بیشتر استوار باشد. این اقدامات تضمینی برای جلوگیری از یک جنگ منطقه‌ای نخواهد بود. اما آن‌ها باید بر محاسبات هزینه-فایده ایران و شرکای آن تأثیر بگذارند و این یک گام بزرگ به جلو در بازدارندگی مؤثر است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.